صفحه اصلی / فرهنگی / سرنوشت کتابخانه ای که رهبری به ورامین هدیه دادند
سرنوشت کتابخانه ای که رهبری به ورامین هدیه دادند

سرنوشت کتابخانه ای که رهبری به ورامین هدیه دادند

در حاشیه کمربندی جنوبی ورامین، جایی که به عنوان باغ مهبد شناخته می شود ساختمانی وجود دارد که رهبر معظم انقلاب سال 82 در سفر به این شهرستان آن را به عنوان کتابخانه به ورامینی ها هدیه کردند ولی اینک به هرچیزی شباهت دارد جز کتابخانه.

در حاشیه کمربندی جنوبی ورامین، جایی که به عنوان باغ مهبد شناخته می شود ساختمانی وجود دارد که رهبر معظم انقلاب سال ۸۲ در سفر به این شهرستان آن را به عنوان کتابخانه به ورامینی ها هدیه کردند ولی اینک به هرچیزی شباهت دارد جز کتابخانه.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا ، رهبر معظم انقلاب ۲۲ خرداد ۱۳۸۲ به شهرستان ورامین که آن روزها از سه بخش مرکزی، پیشوا و قرچک تشکیل می شد سفر کردند و از محل این سفر تاریخی، اجرای بیش از یکصد طرح با تأمین هزینه های ساخت در دستور کار قرارگرفت که این کتابخانه یکی از آنها بود و حال در معرض نابودی کامل قرار گرفته و به متروکه و پاتوقی برای فعالیت معتادان تبدیل شده است.
علت این تخریب بی توجهی و ضعف مدیریت محلی اعلام شده است.
پیشوا در سال ۱۳۸۹ و قرچک سال ۱۳۹۱ از ورامین جدا شدند و به شهرستان ارتقا یافتند.
در این سفر برای توجه به حوزه فرهنگ، احداث کتابخانه ای مجهز در یکی از مناطق محروم شهرستان به تصویب رسید که با تأمین زمین از سوی شهرداری و شورای اسلامی وقت، عملیات اجرایی آن آغاز و اواخر سال ۱۳۸۳ این کتابخانه به نام فردوس در زمینی به مساحت ۴۰۰ مترمربع و زیربنای ۳۰۰ متر مربع در منطقه باغ مهبد دانشسرا افتتاح شد.
منطقه اَمرآباد، یکی ازمناطق محروم شهرستان ورامین است که امروز نیز با وجود فعالیت های عمرانی صورت گرفته در آن از داشتن کمترین امکانات فرهنگی و تفریحی محروم است؛ منطقه ای که از دیرباز رنگ محرومیت بر چهره کوچه ها و خیابان های آن نقش بسته و مردمی که آنجا زندگی می کنند اغلب از اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه به شمار می روند.
احداث این کتابخانه در منطقه ای محروم می توانست بخشی از کمبودهای آن را جبران کند و به سرانه فضای کتابخانه ای شهرستان ورامین بیافزاید.
سال ۱۳۸۴ کتابخانه فردوس توسط نهاد کتابخانه های عمومی استان تهران تجهیز و با حضور مسئولان وقت بدون برخورداری از آب، برق، گاز و تلفن به بهره برداری رسید ولی عمر استفاده از آن چند ماه بیشتر طول نکشید و به گفته مسئولان این نهاد، پس از به سرقت رفتن وسایل آن، تعطیل شد.
پس از تعطیلی این مکان و تخلیه کتب و امکانات موجود این مکان، متروکه و به پاتوقی برای افراد بی خانمان و معتاد بدل گشت؛ درحالی که به گفته مسئولان کتابخانه های عمومی ورامین، این شهرستان با کمبود شدید کتابخانه مواجه است.

**جانمایی نادرست کتابخانه؟
حالا که کتابخانه به متروکه تبدیل شده ، وقتی برای گرفتن توضیح مسئولان متولی به سراغ آنان می رویم، محل کتابخانه را محل توجیه قرار می دهند و می گویند که جانمایی درست نبوده؛ چیزی که مسئولان قبلی تایید نمی کنند و شکل ظاهری و محرومیت منطقه نیز گویای توجه، بویژه از نظر فرهنگی است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: جانمایی احداث این کتابخانه از ابتدا اشتباه بوده و در مکانی ساخته شده که در آن زمان، از حداقل امکانات نیز برخوردار نبوده است.
علی نیکنام گفت: کتابخانه فردوس ورامین طی یکسال احداث، تجهیز و بهره برداری شد، حتی چند ماه بدون هرگونه انشعاب کار کرد ولی به دلیل دور بودن مکان از فضای شهری، حتی کتابداران نیز برای تردد به منطقه مشکل داشتند.
وی اظهارداشت: درهمان روزهای ابتدایی راه اندازی کتابخانه، بارها شیرآلات و رادیاتورهای موجود در آن به سرقت رفت، سگ های ولگرد به کتابداران حمله می کردند و مشکلاتی برای تردد افراد به وجود آمد که این، نشان از ناامنی منطقه احداث این کتابخانه داشت.
نیکنام افزود : اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب با بررسی های کارشناسی تخصیص پیدا می کند که این نشان از نیاز ورامین به کتابخانه دارد ولی زمینی که برای این کار در نظر گرفته شده بود، بدون کارشناسی تحویل شد.
وی گفت: طی سال های اخیر بارها گروههای کارشناسی نهاد کتابخانه های عمومی از این مکان بازدید و غیرقابل استفاده بودن آن را تایید کرده اند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران افزود: اکنون سازه این کتابخانه از چند قسمت دچار نشست شده و استفاده از آن با خطرات پیش بینی نشده ای همراه است.
وی ادامه داد: کارشناسان در بازدید از این کتابخانه رقم قابل توجهی را برای استحکام بنا اعلام کرده اند که اگر کتابخانه جدیدی ساخته شود ، به مراتب سریعتر و با هزینه کمتری همراه است.
این مسئول با اشاره به نیاز شهرستان ورامین و استان تهران به کتابخانه های عمومی گفت : در زمان حاضر ۱۵۰ کتابخانه عمومی با بیش از دو میلیون جلد کتاب در مناطق مختلف استان مستقر است و بزودی پنج باب کتابخانه به وضعیت موجود افزوده می شود.
نیکنام گفت: تلاش می شود با برنامه ریزی مناسب، از این مکان در ورامین برای اهداف کتابخانه های عمومی استفاده و آن را از این حالت متروکه خارج کنیم.

**محرومیت، دلیل اصلی احداث بود
درحالی که مدیرکل کنونی کتابخانه های عمومی استان تهران جانمایی کتابخانه را نامناسب می داند، مسئولان وقت متولی می گویند محرومیت موجود در منطقه دلیل اصلی احداث کتابخانه به عنوان هدیه ای فرهنگی برای افزایش غنای فرهنگی منطقه و برخورداری مردم از آن بوده است.
رئیس وقت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ورامین که در آن زمان، مدیریت کتابخانه های عمومی را نیز بر عهده داشت به خبرنگار ایرنا گفت: دلیل اصلی احداث کتابخانه فردوس در منطقه اَمرآباد محرومیت این بخش از شهرستان از کمترین امکانات فرهنگی بود.
محمدحسین اسماعیلی افزود: همزمان با کتابخانه فردوس ورامین در منطقه باغ مهبد، کتابخانه جنت قرچک نیز با استفاده از اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب در منطقه شهرک کارگر زیباشهر که از نظر فقر امکانات نظیر یکدیگر بودند احداث شد ولی امروز کتابخانه فردوس ورامین متروکه شده و کتابخانه جنت قرچک یکی از کتابخانه های فعال و پویای قرچک است.
وی گفت: سال ۱۳۸۳ نهادهای کتابخانه های عمومی شهرستان تأسیس و مدیریت آن از ادارات ارشاد مستقل شد بنابراین برای راه اندازی مجدد این کتابخانه ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ورامین نمی توانست نقشی ایفا کند.

**کلیدواژه محرومیت
رئیس وقت شورای اسلامی شهر ورامین نیز به خبرنگار ایرنا گفت: برای رفع محرومیت از منطقه باغ مهبد اَمرآباد ۴۰ هزار مترمربع زمین در اختیار نیکوکاران قرار گرفت تا با احداث مجتمع آموزشی که امروز به مدارس نمونه، شاهد و دبستان تبدیل شده، محرومیت از آن رخت بر بندد.
محسن رضایی افزود : توسعه شهر، رفع محرومیت و کمک به ارتقای فرهنگ عمومی مهمترین دلیل انتخاب زمین در منطقه باغ مهبد برای احداث مدرسه و کتابخانه جنت بود وگرنه می شد در مرکز شهر نیز برای احداث آن زمینی را در نظر گرفت.

** پاسخگو کیست؟
سفر مقام معظم رهبری به هر منطقه ای از جنبه های مختلف اقتصادی، اجتماعی بویژه فرهنگی برای مردم برکت های زیادی همراه دارد و تخصیص اعتبار برای راه اندازی کتابخانه ای در نقطه ای محروم که بتواند مردم منطقه را از لحاظ فرهنگی رشد دهد از توجیه های جانمایی این کتابخانه بوده است. حال می بینیم به جای آنکه با مدیریت مناسب، زمینه بهره برداری و توسعه این کتابخانه فراهم شود، روز به روز بر شدت وخامت حال آن افزوده شده تا جایی که اینک وقتی آن را می بینیم، متروکه ای بیش، به نظر نمی رسد و جالب اینکه پای سخن هرکدام از مسئولان که می نشینیم، غیر از سوء مدیریت و پیش بینی نکردن همه ابزارها برای ادامه حیات کتابخانه فردوس، علت دیگری برای حال و روز کنونی این بنا عنوان نمی کنند.

**ورامین کمبود کتابخانه دارد
متروکه شدن یک کتابخانه آماده و هدیه مقام معظم رهبری به مردم در حالیست که به گفته رئیس نهاد کتابخانه های عمومی ورامین، این شهرستان با کمبود کتابخانه مواجه است.
محمدرضا کریمی با اشاره به استقرار هفت کتابخانه های عمومی در ورامین با افزون بر یکصدهزار جلد کتاب گفت: شهرستان به حداقل ۳ کتابخانه عمومی جدید نیاز دارد تا برخی از کمبودهای این حوزه برطرف شود.
وی با بیان اینکه بسیاری از مناطق شهرستان و شهرک های تازه تاسیس به کتابخانه نیاز دارند، اظهارداشت: بیش از ۶ هزار نفر عضو کتابخانه های عمومی شهرستان ورامین هستند که افزون بر دو سوم آنان را بانوان تشکیل می دهند.
به گفته این مسئول، از مجموع کتابخانه های عمومی ورامین تنها دو مرکز در مناطق محروم و کمتر برخوردار احداث شده و خدمات فرهنگی را به علاقه مندان ارائه می کند.

**آمادگی شهرداری برای تحویل فردوس
اینک و باتوجه به نیازهای فرهنگی مناطق محروم منطقه، مسئولان شهرداری برای تحویل آنچه به عنوان کتابخانه فردوس نامیده می شود اعلام آمادگی می کنند و می گویند حاضرند به جای آن زمین معوض در اختیار مسئولان متولی قرار دهند.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری ورامین گفت: آماده هستیم این ساختمان را از نهاد کتابخانه های عمومی استان تهران تحویل بگیریم و به جای آن زمینی در همان منطقه امرآباد به این نهاد تحویل دهیم.
علی عباسی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با وجود آنکه این ساختمان غیرقابل استفاده شده ولی شهرداری ورامین این آمادگی را دارد تا با جابه جایی آن با زمینی مناسب، از این مکان پس از مقاوم سازی به منظور اجرای کارهای فرهنگی استفاده کند.
فرماندار ورامین نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: جلسه های متعددی به منظور رفع مشکل کتابخانه فردوس با مسئولان نهاد کتابخانه های عمومی، فرهنگ و ارشاد و شهرداری برگزار شده تا بهترین استفاده از این مکان انجام گیرد.
شهرستان ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

همچنین مطالعه کنید:

چند آمار جالب از متفاوت‌ترین گزارش سال

به گزارش کسب و کار نیوز، در این گزارش که در قالب ۲ برگه امتحانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.