صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / نشست وزرای امور خارجه «مشارکت شرقی» با اتحادیه اروپا در بلاروس
نشست وزرای امور خارجه «مشارکت شرقی» با اتحادیه اروپا در بلاروس

نشست وزرای امور خارجه «مشارکت شرقی» با اتحادیه اروپا در بلاروس

وزرای امور خارجه شرکت کننده در طرح مشارکت شرقی با اتحادیه اروپا در مینسک با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

وزرای خارجه مشارکت شرقی

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، در این نشست ولادیمیر ماکی، وزیر امور خارجه بلاروس گفت: مشارکت شرقی باید در کاهش تنش‌های منطقه‌ای مفید باشد.
وی افزود: این دهمین نشست مشترک ما است و ارزش خود را به اثبات رسانده است، این نشست‌ها می‌تواند در مسائل مهم منطقه‌ای و برنامه‌ریزی بهتر فعالیت‌های فردی و مشترک کشورهای عضو موثر باشد.
در نشست مینسک برنامه‌های کشورهای عضو مشارکت شرقی با اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۲۰ میلادی بررسی شد.
توسعه بازار دیجیتال، پهنای باند و تعرفه‌های رومینیگ تلفن‌های همراه برای همانند سازی قیمت و اتصال به اتحادیه اروپا، مراودات اقتصادی و تسهیل در رفت و آمد کشورهای عضو به اتحادیه اروپا از جمله کاهش هزینه ویزای شینگن به ۳۵ یورو علی رغم افزایش قیمت آن به ۸۰ یورو در آینده‌ای نزدیک برای اتباع خارجی و در نهایت لغو ویزای شیگن برای اتباع این کشورها که هم‌اکنون برای بعضی از اعضای مشارکت شرقی به اجرا در آمده است، از مهمترین موضوعات این نشست بود.
اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۹ میلادی برنامه موسوم به «مشارکت شرقی» را به شش عضو پیشین اتحاد جماهیر شوروی پیشنهاد کرد، هدف از این برنامه همگون سازی قوانین و مواضع اقتصادی و سیاسی اعلام شد.
نمایندگان اتحادیه اروپا و کشورهای ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، بلاروس، مولداوی و اوکراین در هفتم ماه مه همان سال در پراگ گردهم آمده و بیانیه مشترکی را در این زمینه امضا کردند.
اتحادیه اروپا امیدوار است با افزایش روابط اقتصادی و سیاسی با همسایگان شرقی خود امنیت مرزها و منابع انرژی را تامین کند، این کشورها را با سیاست‌های خود همگام سازد و در نهایت در درون خود ادغام کند.
با این حال بلاروس به عنوان تنها متحد استراتژیک روسیه در همسایگی اتحادیه اروپا و ارمنستان از متحدان سنتی مسکو همچنان بعید به نظر می‌رسد که در آینده‌ای نزدیک به طور کامل وارد این مشارکت استراتژیک شوند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

عقب‌نشینی FATF و موافقت با حذف نام ایران از ذیل توصیه شماره ۷

به گزارش کسب و کار نیوز، پیرو ارسال نامه اعتراضی از طرف وزیر امور اقتصادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.