چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / اصناف نیازمند پوست اندازی هستند
اصناف  نیازمند پوست اندازی   هستند

«كسب‌وكار» به مناسبت روز ملی اصناف مشكلات واحدهاي صنفي را بررسي مي‌كند

اصناف نیازمند پوست اندازی هستند

شایلی قرایی

اول تیرماه «روز ملی اصناف» نام‌گذاری شده و اهمیت صنوف در اقتصاد بر کسی پوشیده نیست. متاسفانه مشکلات اقتصاد کشور گریبانگیر اصناف هم شده است. نامناسب بودن فضای کسب‌وکار از یک سو و کاهش قدرت خرید مردم از سوی دیگر و همچنین سلطه رکود بر اقتصاد همگی دست به دست هم داده تا واحدهای صنفی روزگار خوشی را سپری نکنند و در این شرایط اخذ مالیات‌های سنگین و عموما کارشناسی‌نشده و بالا بردن هر ساله آن باعث شده اصناف و تولیدکنندگان مالیات را به عنوان نمکی بر زخم بی‌رونقی بازارشان عنوان کنند.به گزارش کسب و کار نیوز کارشناسان بر این باورند که متاسفانه طی سال‌های گذشته به درخواست‌های نمایندگان صنفی کمتر توجه شد و همین موضوع باعث شد بر سر راه بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط معضلات عدیده‌ای رشد کند، حال با در نظر گرفتن برنامه‌هایی برای رونق کسب‌وکار و اشتغال کشور باید درصدد فراهم‌آوری شرایط برای انجام سرمایه‌گذاری‌های جدید داخلی باشیم.
ضرورت اصلاح قانون نظام صنفی، مهار معضل قاچاق و تورم، توجه به حوزه تولید با اعطای وام‌های کم‌بهره، معافیت مالیاتی برای بنگاه‌های کم‌درآمد و در نظر گرفتن اقداماتی برای خروج از رکود از جمله مطالباتی است که باید برای اصناف اجرایی شود. مالیات مشکل اصلی اصناف است. اصناف خواستار رعایت عدالت و اجرای سیستمی منظم و به‌روز برای پرداخت مالیات هستند تا کسبه و بازاریان با آسودگی بیشتری مالیات پرداخت کنند. واحدهای صنفی بدون پروانه کسب و مجوزهای لازم برای اصناف نیز مشکلات بسیاری را به وجود آورده‌اند، چراکه هیچ‌گونه نظارتی بر این واحدها صورت نمی‌گیرد و اکثر اجناس آنها بی‌‌کیفیت و قاچاق است و واحدهای صنفی غیرمجاز عملا فضا و فرصت را برای کسب درآمد واحدهای مجاز محدود کرده‌اند.
بیشترین نیروی کار و چرخش مالی در کشور در بخش اصناف به کار گرفته شده است و می‌توان اصناف را کارآفرین‌ترین بخش اقتصاد ایران دانست و بیشترین کارگر هم در این بخش فعال است، ولی متاسفانه اصناف در سراسر کشور مشکلات زیادی دارند و گاهی اوقات در برخی استان‌‌ها و شهرستان‌ها نسبت به شرایط فرهنگی، اجتماعی و جمعیت مشکلات دیگری نیز گریبان اصناف را گرفته است. یکم تیرماه روز ملی اصناف است و ضرورت دارد حداقل در این روز پای درد دل این قشر تاثیرگذار نشست و برای حل مشکلات‌شان پیشقدم شد.

ضرورت اختصاص خط اعتباری برای اصناف
اسماعیل ملک‌محمدی، کارشناس بازار
اصناف به عنوان بدنه مستحکم اقتصادی نقش مهمی از دیرباز در پیشرفت‌های کشور داشته‌اند. متاسفانه با وجود تلاش‌های موثر این قشر در پیشرفت‌های اقتصادی و با اینکه بار سنگینی را در سیستم تولید و توزیع در کشور بر عهده دارند، همواره با ناملایمتی‌ها و مشکلات بسیاری روبه‌رو بوده‌اند. مشکلاتی نظیر افزایش هزینه‌های تولید، بیمه و مالیات، افزایش قیمت مواد اولیه، نبود قوانین محکم صنفی، قوانین مزاحم، قانون کار و تامین اجتماعی و… صدها مورد دیگر دست و پای این قشر تاثیرگذار را در ایفای نقش‌شان بسته است. البته روند تسهیلات‌دهی نیز به اصناف بسیار کند و غیرقابل بخشش است، چراکه تولیدکنندگان ملی از دل اصناف هستند و اگر تسهیلاتی اختصاص پیدا کند همین افراد باید در اولویت قرار بگیرند. هنگامی که صحبت از تولید ملی و حمایت از تولیدکننده ایرانی می‌شود، همان ابتدا اصناف را به یاد می‌آوریم، چراکه کالاهای داخلی مانند کیف و کفش، پوشاک، پیچ و مهره و هزاران مورد دیگر ازسوی اصناف تولید و توزیع می‌شوند و از طرف دیگر خرده‌فروشانی هم که مسئولیت فروش و عرضه کالای ایرانی را دارند از خانواده اصلی اصناف هستند.
باید در آستانه روز ملی اصناف ضمن تقدیر از این قشر تاثیرگذار سعی در حل مشکلات آنان داشت تا تولید داخلی رونق بگیرد و بتوانیم همین تولیدکنندگان و اصناف را به بازارهای بین‌المللی هدایت کنیم. اصناف کمترین میزان پرداخت تسهیلات را دارند که با نقش غیرقابل انکارشان در تولید ملی و پیشرفت اقتصادی همخوانی ندارد. اگر خط اعتباری برای حوزه اصناف در نظر بگیرند می‌تواند به اشتغالزایی کمک کند. البته کمترین میزان معوقات بانکی را هم همین صنوف دارند، ولی مورد توجه بانک‌ها نیستند.
از طرف دیگر باید به این نکته اشاره کرد که در شرایط کنونی اصناف نیازمند تغییر و پوست‌اندازی هستند. استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در فضای مجازی شکل گرفته‌اند که رقابت سنتی‌ها و فروشگاه‌های فیزیکی با آنان کمی مشکل شده است. به عنوان مثال با راه‌اندازی تاکسی‌های آنلاین آژانس‌های کرایه تاکسی دیگر مشتری‌ ندارند. البته شاهد هستیم که بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان و اصنافی که در حوزه ارائه خدمات فعال هستند این تغییرات را پذیرا شده‌اند. همچنین یکی از خواسته‌های اساسی تولید‌کنندگان و اصناف مختلف، بهبود شاخص فضای کسب‌وکار است. کشور ما در حال حاضر رتبه مناسبی در جهان ندارد و با تلاش‌هایی که صورت گرفته و یکپارچه‌سازی سیستم استعلامات و اطلاعات اقتصادی و اداری فضای کسب‌وکار در کشور بهبود یافته، اما همچنان یکی از مشکلات تولید در اقتصاد کشور فضای کسب‌وکار است که یکی از خواسته‌های جدی اصناف از دولت به شمار می‌رود.

اختصاص تسهیلات ارزان‌قیمت به اصناف
علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران
باید بپذیریم بازار کشور وضعیت مناسبی ندارد و کارآفرینان نیز در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌برند. در این رابطه حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط سهل‌الوصول‌ترین و کم‌هزینه‌ترین مسیر برای توسعه و رونق اقتصاد داخلی است تا هم بازار کشور رونق بگیرد و هم کارآفرینان بتوانند در این بازار به فعالیت خود ادامه دهند. تسهیلات مشکلی است که اصناف با آن درگیر هستند. هر تولیدکننده‌ای به اختصاص تسهیلات نیاز دارد. به عبارتی هیچ فعالیت صنفی وجود ندارد که بازده آن بتواند هزینه تسهیلات گران‌قیمت فعلی را پوشش دهد. بنابراین باید تخصیص تسهیلات ارزان‌قیمت مدنظر قرار گیرد.
نوسازی و بهسازی نیز باید در دستور کار قرار بگیرد. در حال حاضر حدود ۶۵۰ هزار صنوف تولیدی در کشور وجود دارد که حدود دو دهه است که از بهسازی و نوسازی در آنها خبری نیست. بنابراین اگر می‌خواهیم به سمت تولید داخلی و توسعه صادرات حرکت کنیم، باید ماشین‌آلات تولیدی را بهسازی و نوسازی کنیم که رایزنان بازرگانی می‌توانند در این زمینه مسیر را برای بنگاه‌ها فراهم کنند. برای بهسازی و نوسازی خطوط تولید نیازمند ارتقای سطح دانش علمی هستیم و تلاش کرده‌ایم با تعامل ۳ اتاق اصناف، بازرگانی و تعاون به عنوان نمایندگان بخش خصوصی کشور تا حدودی در این مسیر حرکت کنیم.
همچنین مشکلی که بیشترین دغدغه برای اصناف و تولیدکنندگان شده است، موضوع مالیات است. ما با مالیات دادن مخالفتی نداریم و کمترین فرار مالیاتی مربوط به اصناف است. مشکل عمده اصناف با سازمان امور مالیاتی این است که با توجه به رکود در ۳ سال اخیر نباید به دنبال افزایش مالیات بود، چون به اندازه کافی تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی تحت فشار هستند و مالیات نباید مشکل دیگری شود که گریبانگیر آنهاست.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.