صفحه اصلی / فرهنگی / چشمه ای که صخره می سازد
چشمه ای که صخره می سازد

چشمه آب معدنی گراوان

چشمه ای که صخره می سازد

چشمه آب معدنی « گراوان » با املاح گازدار و آهکی به مرور زمان صخره ای رسوبی و شبیه به رنگین کمان ساخته است که سالانه هزاران بازدیدکننده و گردشگر داخلی و خارجی را به خود جذب می کند.

چشمه آب معدنی « گراوان » با املاح گازدار و آهکی به مرور زمان صخره ای رسوبی و شبیه به رنگین کمان ساخته است که سالانه هزاران بازدیدکننده و گردشگر داخلی و خارجی را به خود جذب می کند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، توده مخروطی شکل و رسوبی این چشمه به ارتفاع ۱۶ متر و طول ۳۰ متر مسلط به رودخانه ای است که از کنار آن می گذرد و طبیعت سبز زیبایی نیز در جوار این صخره قدیمی و رودخانه خودنمایی می کند.
این چشمه در ردیف چشمه های آب معدنی سرد دسته بندی می شود و املاح محلول در آن حداقل یک گرم در لیتر بوده و در درمان برخی از بیماری های پوستی و رماتیسم موثر است.
چشمه آب معدنی گراوان و توده رسوبی زیبای آن در قسمت شرقی رودخانه ‘زاب' قرار گرفته و دسترسی به آن با ۲ کیلومتر مسیر شنی از جاده آسفالت سردشت – مهاباد در خروجی شهرک ربط امکان پذیر است.
چشمه آب معدنی گراوان با زیبایی های منحصر به فرد خود چشم ها را می نوازد و ترکیبی زیبا و باورنکردنی از رسوب هایی به رنگ های زرد، نارنجی، کرمی، سفید و قهوه ای دارد.
چشمه آب معدنی گراوان با جوشش از دل زمین به آرامی مسیر حدود ۳۰ متری را طی می کند و بدون دخالت دست بشر توانسته صخره زیبایی را بیافریند.
عضو هیات علمی دانشگاه کردستان در خصوص ویژگی های این چشمه معدنی به خبرنگار ایرنا گفت: چشمه گراوان بر روی فیلیت هوموژنر (به صورت یکنواخت) و آبرفت های رودخانه ای قرار گرفته و منشا آن به آهک های زیرین مرتبط است.
سعید خضری بیان کرد: آب آن پس از جریان در سطح زمین از خود موادی بر جای می گذارد و روز به روز بر حجم توده مخروطی شکل صخره افزوده می شود.
وی ادامه داد: آب آن سرد، گازدار و غیرقابل شرب بوده و از نظر طب سنتی نیز برای معالجه امراض جلدی تاثیرگذار است.
خضری بیان کرد: توده رسوبی آب سرد گراوان که ‘توفا' نامیده می شود، بدون اغراق در سطح ایران مشابهی ندارد و در صورت اجرای طرح علمی و نظارت شده می تواند به کانون بسیار مهم ‘ژئوتوریستی' برای زمین شناسان و دیگر دانشجویان رشته های مرتبط تبدیل شود. خضری ادامه داد: اجرای طرح نمونه گردشگری در جوار آن با توجه به ظرفیت های گردشگری دیگر منطقه همچون معبد ‘موساسیر'، دریاچه سد سردشت، غارهای ‘سیسیر' و ‘نستان'، جنگل های ‘زمزیران'، کاریزهای قدیمی ‘لیلانه'، غارهای ‘توژل' و ‘گلو' و ‘دولانه' می تواند گردشگری منطقه را متحول کند.
دانشیار دانشگاه کردستان با اشاره به ضرورت حفاظت از این چشمه کم نظیر، بیان کرد: حفر چاه های آب در جوار چشمه، تردد بی برنامه ماشین ها، بازدید کنترل نشده بازدیدکنندگان و حرکت بر روی توده رسوبی این چشمه زیبا را تهدید می کند.
مسوول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سردشت نیز به خبرنگار ایرنا گفت: چشمه آب معدنی ‘گراوان' در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۹۶ با شماره ۴۳۵ و به همراه آبشار ‘ شلماش ‘ سردشت در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت شد.
صلاح محمدی افزود: پارسال یک میلیارد ریال برای تعریض و بهسازی حدود یک کیلومتر از مسیر دسترسی به چشمه جوشان آب معدنی گراوان تخصیص پیدا کرد و اکنون این قطعه آماده آسفالت است.
وی ادامه داد: امسال برای آسفالت مسیر دوم چشمه از طرف خیابان کانی گوز نیز شهرداری ربط ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال اعتبار اختصاص داده است.
محمدی در خصوص جذب سرمایه گذار برای این طرح نمونه گردشگری گفت: شهرداری ربط در این زمینه پیش قدم شده است و مراحل اداری آن طی می شود.
شهردار شهر ربط نیز بیان کرد: چشمه گراوان از ظرفیت های بخش گردشگری شهر ربط به شمار می رود و سند راهبردی و چشم انداز ۲۰ ساله و پنج ساله عملیاتی شهر نیز با توجه ویژه به این بخش تدوین شده است.
سلیمان فیضی افزود: این شهرداری برای جذب بخش خصوصی اولویت سرمایه گذاری ها در سال ۱۳۹۷ را به منطقه گردشگری گراوان اختصاص داده و آمادگی لازم برای مشارکت با سرمایه گذاران جهت اجرای طرح نمونه گردشگری را داراست.
فیضی بیان کرد: شهرداری ربط نسبت به تملک زمین های ملی و منابع طبیعی اطراف گراوان جهت اجرای طرح نمونه گردشگری و تشکیل کمیته سرمایه گذاری شهرداری اقدام کرده است.
به گزارش ایرنا سردشت دارای سه منطقه نمونه گردشگری ‘چشمه آب معدنی جوشان گراوان' ، ‘منطقه باستانی ربط' و ‘آبشار شلماش' است و بیش از ۳۰ اثر ملی دارد.
تامین زیرساخت هایی همچون راه های استاندارد منتهی به سردشت و ساخت مکان های اقامتی و غیره به علت وجود دهها جاذبه طبیعی و باستانی در این شهر و همجواری با شمال عراق می تواند در جهت جذب درآمدهای ارزی برای کشور و اشتغال پایدار مردمان این منطقه و حتی شهرهای نزدیک به آن مفید باشد.

همچنین مطالعه کنید:

آغاز «کتاب‌بازی» در ماه رمضان برای بچه‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز، با شروع ماه مبارک رمضان، «فیلیمومدرسه» محتوای تازه خود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.