صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / چالش یک حزب اسلام گرای ترکیه برای اردوغان در انتخابات

چالش یک حزب اسلام گرای ترکیه برای اردوغان در انتخابات

حزب اسلام گرای سعادت در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه با سه حزب اپوزیسیون دیگر ائتلاف ضد اردوغان تشکیل دادند. این در حالیست که رجب طیب اردوغان رهبر حزب حاکم و تمل کرم‌الله‌اوغلو رهبر حزب سعادت هر دو از یک ریشه مذهبی به صحنه سیاسی ترکیه آمده‌اند.

اردوغان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه اخیرا حزب مردم جمهوری خواه ترکیه به عنوان بزرگترین حزب اپوزیسیون ترکیه با احزاب “خوب”، “سعادت” و “دموکرات” برای انتخابات پارلمانی ائتلاف ملت را تشکیل دادند.

تمل کرم‌الله‌اوغلو کاندیدای حزب سعادت که از سال ۲۰۱۶ رهبری این حزب را بر عهده دارد، اعلام کرد که این حزب پس از اینکه حزب عدالت و توسعه از اصول اولیه خود دور شد، به میدان آمده است.

وی ادامه داد: اردوغان دیگر اصولی را که در انتخابات سال ۲۰۰۲ اعلام کرده بود مانند عدالت، دموکراسی، آزادی بیان، آزادی اندیشه را رد می‌کند. در همین راستا حزب سعادت در رفراندوم ماه آوریل سال ۲۰۱۷ نیز از جبهه «نه به اصلاحات قانون اساسی» حمایت کرد.

وی گفت: اگرچه باید یک ریاست جمهوری قدرتمند در کشور وجود داشته باشد اما از سوی دیگر باید پارلمان قوی به وجود آید و در این میان سیستم قضایی باید از نفوذ این دو جبهه دور باشد.

در همین راستا آنتونی اسکینر، رئیس مرکز مطالعاتی شمال آفریقا و خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: حزب سعادت و رهبر آن نقش مهمی در انتخابات در راستای به چالش کشاندن اردوغان دارد.

وی ادامه داد: کاندیداتوری رهبر حزب سعادت در رقابت‌های ریاست جمهوری مهم است زیرا او می‌تواند بسیاری از آرایی که اردوغان برای دستیابی به پیروزی نیاز دارد از او بگیرد و انتخابات را به دور دوم بکشاند.

حزب سعادت برخاسته از جنبشی است که توسط نجم الدین اردکان نخست وزیر اسبق ترکیه در برابر سیستم سکولار ترکیه تشکیل شد و در ابتدا رجب طیب اردوغان و عبدالله گل موسسان حزب عدالت و توسعه نیز در آن حضور داشتند. اردکان بعدها حزب سعادت را تاسیس کرد در حالیکه اردوغان و متحدانش حزب عدالت و توسعه را در سال ۲۰۰۲ تاسیس کردند.

حتی پیش از اعلام کاندیداتوری ریاست جمهوری کرم‌اوغلو مذاکراتی را با عبدالله گل، رئیس جمهوری پیسین برای کاندیداتوری در انتخابات برگزار کرد اما وی حاضر نشد که در انتخابات شرکت کند. در حال حاضر حزب سعادت نماینده در پارلمان ندارد و در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۵ تنها ۰.۷ درصد از آرا را به خود اختصاص داد. به هر حال برخی از نظرسنجی‌ها پیش بینی می‌کنند که این بار حزب سعادت نقش پررنگ‌تری داشته باشد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

پیش‌بینی رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴

به گزرش کسب و کار نیوز، این سازمان مستقر در پاریس در گزارش چشم‌انداز اقتصادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.