به گزارش کسب و کار نیوز درباره نقش بانک شهر در اجرای پروژههای عمرانی کلانشهرها و حواشی مرتبط با تغییر مدیرعاملش گفت: بانک شهر به عنوان بانک اختصاصی شهرداریها شناخته شده؛ چرا که سهامدار اصلی این بانک شهرداریها هستند و همانطور که اشاره شد نقش زیادی در توسعه و اتمام پروژههای شهری داشته.
وی نقش بانک شهر را در شهرها به خصوص کلانشهرها حائز اهمیت برشمرد و گفت: به طور طبیعی مدیران بانکها چرخش دارند و مدیر عامل این بانک نیز میتوانست تا زمان برگزاری مجمع بماند؛ اما بانک مرکزی نقطه نظراتی داشت که ( براساس آن) میبایست در برگزاری مجمع تسریع شود.
شهردار تهران با بیان اینکه بانک شهر باید تقویت شود گفت: با همکاری شهرداریها و بانک مرکزی جایگاه بانک را بهتر از قبل خواهند کرد. وی از زحمات مدیرعامل سابق و اعضای هیات مدیره تشکر کرد و در مورد ترکیب هیات مدیره نیز در جلسهای به طور مفصل صحبت میکنیم.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا از مدیرعامل بانک شهر حمایت نشد؟ گفت: به نوبه خود از زحمات ایشان تقدیر میکنم؛ اما تغییر مدیران در سیستم بانکی امری طبیعی است و حتی من با دکتر سیف (رییس بانک مرکزی) صحبت کردم تا مدیرعامل بماند اما آقای پورزرندی ( مدیرعامل وقت بانک شهر) تشخیصش این بود که کسی دیگر جایگزین شود.
افشانی همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که گفت فساد در شهرداری تهران زیاد است، گفت: همه مردم با شهرداری کار دارند و مراجعه به شهرداری نسبت به برخی دستگاهها بالاست؛ بنابراین میزان نارضایتی را باید نسبت به میزان مراجعه سنجید؛ اما باور من این است که وضعیت عمومی شهرداریها مانند سایر نهادهای اجتماعی غیردولتی است.
وی همچنین با بیان اینکه مبارزه با فساد وظیفه همگان است، گفت: اما دقت داشته باشید که نباید از لفظی استفاده کنیم که کارمندان شریف و زحمتکش ناراحت و متهم شوند.
افشانی در عین حال یکی از راههای جلب اعتماد مردم را صرف بهینه منابع برشمرد و گفت: ما با حساسیت این موضوع را دنبال میکنیم و بر روی مسئله مبارزه با فساد و سالمسازی سیستم حساس بودهایم. باور من این است که شهرداریها به لحاظ سلامتی مثل سایر دستگاههای دولتی هستند؛ اما بحث من روی بدنه است که نباید آنها را ناراحت و متهم کرد.
شهردار تهران با بیان اینکه اگر موضوعی در مورد یک سازمان بیش از حد در جراید و … منتشر شود، مشارکت مردم در قبال آن سازمان کم میشود، گفت: باید کاری کنیم که مردم میل و رغبت داشته باشند که با شهرداری همکاری کنند؛ بنابراین باید همه مسائل را همانطور که هست ببینیم تا واقعیت موجود در جامعه منتشر شود.
وی در بخش دیگر این گفتوگو در مورد سرانجام کمک دولت به حمل و نقل عمومی هم گفت: در قانون بودجه دولت سهم ۵۰ درصدی در کمک به حمل و نقل عمومی به خصوص قطار شهری دارد. سال گذشته مجوز صدور ۲۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت صادر شد؛ اما تنها برای ۷۰۰ هزار میلیارد آن بانک عامل پیدا شد و ۱۳۰۰ میلیارد تومان باقی ماند که در حال رایزنی با دیوان محاسبات هستیم تا مجددا اجازه صدور اوراق از صادر شود.
وی در مورد مدیریت پسماند و سرانجام نصب زبالهسوز در پایتخت هم گفت: در بودجه امسال ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای این موضوع در نظر گرفته شده؛ اما دقت داشته باشید که هنوز آییننامه مصوبی در خصوص مدیریت پسماند نداریم و متاسفانه در همه کارها مقاومت وجود دارد.
شهردار تهران به فرصتها و تهدیدهای پسماندها اشاره کرد و گفت که هم عمق این عوارض باید در نظر گرفته شود هم فرصتها اما متاسفانه در جامعه ما به بعد ثروتآفرین زباله توجه نمیشود، در حالیکه در همه دنیا زباله یک سرمایه و لازم است نسبت به ساماندهی زباله و تبدیل بخشی از آن به سوخت اقدام شود.
وی با بیان اینکه لایحه دولت در این باره به مجلس رسیده، گفت که بر اساس این لایحه برق حاصل از زبالهسوزها به قیمت تمام شده با تضمین دولت خریداری میشود که به ساماندهی پسماند کمک میکند اما این مهم نیز سرمایهگذاری میخواهد.
به گفته شهردار تهران «متاسفانه برنامه جامعی برای مدیریت پسماند تهران وجود ندارد و تنها سه درصد پسماند شهر ساماندهی میشود»
وی در عین حال گفت که با حساسیت و دقت زیاد به سامان رسیدن طرح یادشده دنبال میشود.
در ادامه خبرنگاری به شهردار گفت جوابهای محافظهکارانه میدهید، واکنشتان نسبت به بخشنامههای ضدفساد آقای نجفی شهردار سابق چیست؟ گفت: من با مدل خودم مدیریت میکنم و با منطق خودم کار را پیش میبرم.
افشانی گفت: میدانم زحمات زیادی برای پیشبرد هر پروژه کشیده میشود و بسیاری شبها را نخوابیدهاند تا کار پیش برود؛ بنابراین باید منصفانه قضاوت کنیم؛ چرا که معتقدم نوبت به ما هم میرسد؛ چرا باید کار دیگران را زیر سوال برد؟
وی با بیان اینکه نگاهش به جلوست و تلاش میکند برنامههای خود را حول ارتقای زندگی و افزایش رضایتمندی شهروندان قرار دهد، گفت: صبر کنید و اقدامات من را ببینید و بعد از آن در مورد دستورالعملها و اقداماتم سوال بپرسید.
شهردار تهران در ادامه در مورد سرانجام اختلاف نظر وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری تهران درباره فعالیتهای نظام مهندسی در انتخاب مهندسان ناظر هم گفت: چند روز پیش به معاونت حقوقی ریاستجمهوری نامه نوشتم و به صراحت از آنها خواستم نظرشان را اعلام کنند که آیا انتخاب مهندس ناظر برای ساختمان سازی باید جزء اختیارات سازمان نظام مهندسی باشد یا مالک؟ چون بحث با اعلام نظر معاونت حقوقی تمام میشود.
وی در مورد اولویتها نیز با بیان اینکه اجرای هر برنامهای منابع میخواهد و باید محدودیت منابع در شرایط فعلی را نیز مد نظر قرار داد، گفت: توسعه حمل و نقل ریلی و افزایش تعداد واگنها جزء اولویتهای من است . خوشبختانه زمانی که در معاونت عمرانی وزارت کشور بودم قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن با شرکت چینی منعقد شد و در مراحل انتهایی بود که من به شهرداری تهران آمدم.
افشانی در پایان با بیان اینکه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسی نیز جزء اولویتهاست، گفت: امسال تلاش میکنیم نوسازی را در دستور کار قرار دهیم اما انتظاراتمان را باید متناسب با شرایط در نظر بگیریم و برای برقیکردن موتورها نیز در حال رایزنی با مسئولان مربوطه هستیم که اخبار آن متعاقبا اعلام میشود.
انتهای پیام