صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / خشکسالی تا ابریشم
خشکسالی تا ابریشم

خشکسالی تا ابریشم

ایران در سالیان اخیر با چالش‌های بزرگی در زمینه آب روبرو بوده است خشکسالی‌های مکرر درکنار برداشتهای نامتناسب از آب‌های سطحی و زیرزمینی برای امور کشاورزی و صنایع از طریق شبکه بزرگی از زیرساخت‌های هیدرولیکی و چاه‌های عمیق، وضعیت آب کشور را به سطح بحرانی رسانده‌است از نشانه‌های این وضعیت خشک شدن دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، فرونشست زمین، کاهش کیفیت آب، فرسایش خاک، بیابان‌زایی و طوفان‌های گرد و غبار را میتوان برشمرد .

 

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، خراسان رضوی از جمله استان های در معرض خشکسالی می‌باشد که در برخی از روستاهای آن بالغ بر ۸۰ درصد گرفتار پدیده خشکسالی شده اند.

روستای ازغند از توابع شهرستان مه ولات در گذشته به پشتوانه‌ی سفره‌های آب زیرزمینی دارای کشتزارهای سرسبز و حاصلخیزی بوده است. اما درحال حاضر به دلیل بارندگی های کم و برداشت بیش از حد از سفره های آب زیرزمینی این منطقه دچارخشکسالی و کم آبی شدیدی شده است که دیگر کاشت محصولات زراعی به سختی و با صرف هزینه های زیاد ممکن است و به دلیل به صرفه نبودن زراعت و باغداری بسیاری از اهالی وجوانان این روستا به شهرهای اطراف مهاجرت کرده‌اند.

با این وجود اهالی باقی مانده در روستا، به حرفه اجداد خود که همان پرورش کرم ابریشم است روی آورده اند تا بتوانند  در این شرایط بحرانی امرار معاش کرده و امکان بقا در این روستای کهنسال را فراهم نمایند . درخت توت به دلیل مصرف آب کم و برگ فراوان جهت پرورش کرم ابریشم راهکار مناسبی برای تولید و تجارت پیله ی ابریشم در مناطق درگیر خشکسالی می باشد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.