صفحه اصلی / سرخط خبرها / محوطه هزاره پنجم قبل از میلاد در بوشهر کشف شد
محوطه هزاره پنجم قبل از میلاد در بوشهر کشف شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر

محوطه هزاره پنجم قبل از میلاد در بوشهر کشف شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر از کشف محوطه تاریخی متعلق به هزاره پنجم قبل از میلاد مسیح در کرانه های خلیج فارس این استان خبر داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر از کشف محوطه تاریخی متعلق به هزاره پنجم قبل از میلاد مسیح در کرانه های خلیج فارس این استان خبر داد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، ناصر امیرزاده روز دوشنبه افزود: این اثر تاریخی در محوطه تپه ‘تهامچی' واقع در سه کیلومتری غرب روستای عامری شهرستان دیلم کشف شد که نشان از وجود یک تمدت بزرگ و قدیمی در این منطقه دارد.
وی اظهارداشت: طبق گزارش یگان حفاظت شهرستان دیلم پس از کشف آثار سفالی توسط بومیان، تیم کارشناسان معاونت میراث فرهنگی به منطقه مورد نظر اعزام شدند.
امیرزاده بیان کرد: این محوطه تاریخی در دشتی وسیع و هموار در جوار روستای شاه عبدالله واقع شده است.
وی یادآور شد: در این منطقه تپه های بزرگی به ارتفاع ۵ تا ۶ متر از سطح زمین های اطراف دارد و دارای لایه های تاریخی و فرهنگی هستند که به وضوح قابل مشاهده است.
امیرزاده گفت: یافته های تاریخی و فرهنگی سطح تپه ها شامل ظروف سفالی نخودی رنگ با نقوش هندسی به رنگ قهوه ای، سبز تیره و سیاه است که نمونه های آن در روستاهای چهارروستایی شهرستان گناوه و تل سوز، تل قاشی، روستای خلیفه ای در شهرستان دشتستان یافت شده است که همزمان با فرهنگ دوره باکون در استان فارس است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر بیان کرد: همچنین علاوه بر سفال منقوش، ابزارهای سنگی و استخوان هایی نیز در سطح محوطه یافت شده است.
وی یادآور شد: با توجه به یافته های ابتدایی از این منطقه که برای نخستین بار در شهرستان دیلم شناسایی شده، می توان حدس زد این محوطه مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد است که از نظر تاریخی در پس کرانه های خلیج فارس دارای اهمیت زیادی است.
در استان بوشهر بیش از یکهزار اثر تاریخی شامل بناها و محوطه های تاریخی و اشیا شناسایی شده که از این شمار ۲۹۴ اثر منقول و غیر منقول و ۵۳ اثر ناملموس و معنوی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
شهرستان دیلم درفاصله ۲۰۰ کیلومتری شمال بوشهر واقع است.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.