صفحه اصلی / اسلایدر / محدودیت واردات با دلار ۴۲۰۰ تومانی
محدودیت  واردات با  دلار ۴۲۰۰ تومانی

محدودیت واردات با دلار ۴۲۰۰ تومانی

گروه ساخت ایران 

اگرچه آمار دولتی از ثبت سفارش ۲۰ میلیارد دلار کالا با سیستم جدید ارزی حکایت دارد، اما طی روزهای گذشته، موافقت با تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی به برخی کالاها متوقف شده و سیستم جدید ارزی در راه است.به گزارش کسب و کار نیوز خبرها حکایت از آن دارد که دو سه روزی است تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی به برخی کالاهای وارداتی و متقاضیان متوقف شده و دولت قرار است که سیستم جدید ارزی را پیاده‌سازی کند، چراکه اقدام دولت برای تامین ارز واردات آن هم با دلارهایی که منابع ملی و ذی‌قیمت کشور به شمار می‌روند، انتقادات زیادی را در پی داشته است. به همین دلیل، اکنون یک مقام مسئول در نظام بانکی می‌گوید که تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی به بسیاری از کالاهای وارداتی متوقف شده است. وی می‌افزاید: اکنون شعب بانکی درخواست‌های محدودی را بابت تامین ارز با دلار ۴۲۰۰ تومانی می‌پذیرند و روند بسیار کند شده است. البته این حرکت مثبتی از سوی دولت به شمار می‌رود، اگرچه اما و اگرهای بسیاری دارد و به طور قطع، ممکن است رانت را هم به دنبال داشته باشد.

حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات لوازم آرایشی و بهداشتی
بر همین اساس است که دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات لوازم آرایشی نیز در حال حذف شدن است. در همین رابطه رئیس انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی، بهداشتی و عطریات گفت: براساس بخشنامه‌ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ کرده فهرست کالاهایی که نرخ دلار برای واردات‌شان‌ تغییر می‌کند، اعلام شده که لوازم آرایشی و بهداشتی نیز جزو آن است. در این زمینه فریبرز گشایشی اظهار کرد: بعید می‌دانم تاکنون کسی از واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی دلار ۴۲۰۰ تومانی گرفته باشد و از واردکنندگان نیز چنین چیزی را نشنیده‌ام.
وی با بیان اینکه برای واردات لوازم آرایشی و بهداشتی بعید است که ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص دهند، گفت: با توجه به اینکه ۱۵ کارخانه برای تولید این کالا در فرودگاه پیام و ۴ کارخانه در قشم در حال راه‌اندازی است، در اکثر کالاهای این گروه بی‌نیاز خواهیم شد. رئیس انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی، بهداشتی و عطریات با بیان اینکه نباید از کره‌جنوبی و ترکیه بسیاری از اقلام لوازم آرایشی و بهداشتی را وارد کنیم، ادامه داد: در حال حاضر کالاهایی چون مواد غذایی و دارو در اولویت بالاتری برای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند و انتظار نداریم که به لوازم آرایشی و بهداشتی دلار ۴۲۰۰ تومانی اختصاص پیدا کند.
گشایشی اضافه کرد: تا پایان سال ۱۳۹۷ بسیاری از لوازم آرایشی و بهداشتی تولید خواهد شد. در عین‌حال، برخی منابع بانکی از سیستم جدید ارزی دولت برای واردات خبر می‌دهند و می‌گویند که قرار است تامین ارز کالاهای غیرضروری کشور از این پس با دلار ۴۲۰۰ تومانی صورت نگیرد و به ارز متقاضی واگذار شود. یعنی همان ارزی که صادرکنندگان با ارزش‌دار کردن اظهارنامه خود، آن را رقم می‌زنند. اگرچه مبنای این نرخ هم همان نرخ ۴۲۰۰ تومان است، اما به هر حال ارزش اظهارنامه صادراتی نیز به آن اضافه شده و رقم بالاتری را به ازای هر دلار برای هر یک از واردکنندگان رقم می‌زند.

تصویب نرخ سوم ارز
درباره تحولات اخیر ارزی می‌توان به تصویب نرخ سوم ارز نیز اشاره کرد. در همین رابطه رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد: برخی از واردکنندگان مواد معدنی از دلار ۴۲۰۰ تومانی سوء‌استفاده کردند؛ بنابراین دولت برای جلوگیری از این سوء‌استفاده‌ها نرخ سوم ارز یا همان نرخ توافقی را تعریف کرده که از سوی وزیر صنعت تصویب شده و جزئیاتش به زودی ابلاغمی‌شود.

افزایش حواله ارزی واردات تا ۵ میلیون دلار
مجتبی خسروتاج درباره احتمال ۳ نرخی شدن ارز، گفت: نرخ ارز رسمی کشور که با ۴۲۰۰ تومان برای هر دلار آمریکا در مورخ ۲۲ فروردین اعلام شد، تا به حال تغییر جدی نداشته و کمافی‌السابق پابرجاست، نرخ ۳۸۰۰ تومانی نداریم، بلکه چون تعدادی از اقلام کالاهای اساسی مشمول دریافت یارانه هستند نرخ مانده می‌شود ۳۸۰۰ تومان، هیچ نرخ ارز دیگری هم در حال حاضر براساس اعلام بانک مرکزی رسمیت ندارد.

اختصاص ارز واردات براساس اولویت‌بندی
معاون صادراتی وزیر صنعت افزود: کالاها براساس منابع ارزی موجود بانکی و ارزهای صادراتی خریداری‌شده در سامانه نیما و براساس اولویت‌بندی کالاهای اساسی، مواد اولیه، ماشین‌آلات و در نهایت کالاهای مصرفی در شبکه بانکی و سامانه نیما باید تخصیص ارز و تامین ارز شود. رئیس سازمان توسعه تجارت بیان داشت: شکایاتی درباره تاخیر در تامین ارز واردات از سوی فعالان اقتصادی واصل شده است که تقاضاهای ارزی در سامانه نیما منتظر اقدام مانده‌اند که در حال رسیدگی در کارگروه ماده ۱۴ مستقر در بانک مرکزی هستیم.

افزایش حواله ارزی واردات برخی کالا‌ها تا ۵ میلیون دلار
وی درباره اختصاص ۵ میلیون دلار ارز به تولید‌کنندگان برای واردات مواد اولیه اظهار داشت: در گذشته حداکثر رقم حواله‌های ارزی ۵۰۰ هزار دلار بود که در واردات بعضی از اقلام با مشکل مواجه می‌شد و به ناچار برای یک ثبت سفارش بالای ۵۰۰ هزار دلار چندین نوبت حواله ارزی صورت می‌گرفت. رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: حواله‌های ارزی برای واردات بعضی از کالاها تا رقم ۵ میلیون دلار افزایش یافت.

اختصاص منابع ارزی با اخذ تعهد و وثیقه
خسروتاج در پاسخ به این سوال که اختصاص حواله‌های ۵ میلیون دلاری برای واردات مواد اولیه برای عده‌ای رانت ایجاد می‌کند، چنانچه شنیده شده که عده‌ای از تولید‌کنندگان و برخی به نام تولید‌کننده این ارزها را دریافت و به کشور باز نمی‌گردانند، گفت: این منابع ارزی بدون اخذ تعهد و وثیقه نباید در اختیار متقاضیان گذاشته شود و جزئیات این موضوع را باید از بانک مرکزی سوال کرد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.