صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / سالروز پرتاب «قَزسَت ۱» نخستین ماهواره فضایی قزاقستان
سالروز پرتاب «قَزسَت ۱» نخستین ماهواره فضایی قزاقستان

امروز 28 خرداد

سالروز پرتاب «قَزسَت ۱» نخستین ماهواره فضایی قزاقستان

12 سال پیش در روز 18 ژوئن، نخستین ماهواره فضایی قزاقستان به نام "قزست1" (KazSat 1) توسط موشک "پروتون- کی" ( Proton-K) پرتاب شد.

قزست

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، قزاقستان ۱۸ ژوئن سال ۲۰۰۶ ، قزست۱ نخستین ماهواره فضایی و بدون سرنشین را توسط موشک پروتون-کی از مرکز فضایی بایکونور، جنوب غرب قزاقستان به فضا پرتاب کرد.

قزست توسط موشک پروتون-کی که یک موشک روسی است به فضا پرتاب شد و بعد از قرار گرفتن در مدار زمین سیگنال‌های خود را برای تلویزیون و تجهیزات ارتباطاتی قزاقستان به زمین ارسال کرد.

پروتون-کی، که طبق شاخص گراو با نام “پروتون ۸کی۸۲ می” یا به اختصار” ۸کی۸۲کی” نیز شناخته می‌شود، موشکی روسی بود که پیشتر توسط شوروی به عنوان پرتابگر حامل محموله به فضا به کار می‌رفته است. این موشک از سری موشک پروتون مشتق شده است. این سری از موشک توسط “مرکز فضایی تولید وتوسعه کروچینف”(Khrunichev State Research and Production Space Center) ساخته و در ایستگاه شماره ۸۱ و ۲۰۰ از مرکز فضایی بایکونور به فضا پرتاب می‌شد. این موشک تا زمان به روزرسانی آن به نوع “پروتون-ام “(Proton-M)، استفاده می‌شد. آخرین پرتاب وی نیز در تاریخ ۳۰ مارس ۲۰۱۲، یعنی ۳۱۱مین پرتابش، صورت گرفت.

این ماهواره دارای ۱۲ گیرنده خودکار است که هر کدام آنها ۷۲ مگاهرتز هستند. این ماهواره یک ماهواره ارتباطی است و در “مدار زمین آهنگ”(GSO ) قرار دارد که حدودا ۳۶ هزار کیلومتر از زمین فاصله دارد.

مدار زمین‌آهنگ یا مدار ژئوسَنکرون به مدارهایی در دور کره زمین گفته می‌شود که سرعت زاویه‌ای چرخش ماهواره‌ها بر روی این مدارها با سرعت چرخش زمین برابر است. به عبارتی دیگر مدارهایی هستند که برای پیمودن مسیر کامل آنها به یک روز نجومی (در حدود ۲۳ ساعت و ۵۶ دقیقه و ۴ ثانیه) نیاز است. یکی از مهم‌ترین این مدارها مدار زمین ثابت است.

این ماهواره توسط مراکز فضایی “خرانیچف” و “آلنیا اسپازیو” تولید گردیده‌ است. کنترل قزست، برای اولین بار در ژوئیه سال ۲۰۰۸ از دست رفت و در اکتبر سال ۲۰۰۸ بطور کلی از کنترل زمینی خارج شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.