صفحه اصلی / اسلایدر / رونق گردشگری در اقامتگاه های بوم‌گردی
رونق گردشگری در اقامتگاه های   بوم‌گردی

اقامتگاه‌ «عمو دردي»‌ در روستای باغچق راه اندازی شد

رونق گردشگری در اقامتگاه های بوم‌گردی

شایلی قرائی
بوم‌گردی یا همان گردشگری روستایی شکلی جدید از صنعت گردشگری رواج‌یافته در کشورمان است که در آن افراد به جای حضور در هتل‌ها و اماکن شلوغ و پرازدحام، راهی روستاهای بکر با آب و هوایی سالم و دورافتاده می‌شوند تا به دور از هیاهوی زندگی روزمره دمی و ساعتی، شاید هم روزی و هفته‌ای را در آرامش برآمده از این ویژگی ناب سپری کنند.به گزارش کسب و کار نیوز اقامتگاه‌های بوم‌گردی فرصتی ناب برای شناساندن طبیعت بکر روستایی و چرخیدن چرخ اقتصاد روستایی است. خوشبختانه در چند سال اخیر رشد این اقامتگاه‌ها قابل ملاحظه بوده است. البته در این راه جای خالی حمایت‌های دولتی و حتی بخش خصوصی کاملا مشهود است، اما افراد دلسوز طبیعت و دوستدار گردشگری به فکر گسترش این فضاها بوده‌اند. نمی‌توان از اقتصاد روستایی در شرایطی که اقتصاد کشور تعریفی ندارد انتظار بالایی داشت، اما فکر ساخت اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌تواند تحولی در این روستاها ایجاد کند.
نمونه اقامتگاه‌های گردشگری در خراسان‌‌شمالی، شهرستان بجنورد و در روستای باغچق واقع شده که موسس آن، سلمان علوی‌فرد از جوانان خلاق روستاست. اقامتگاه بوم‌گردی «عمو دردی»‌ در روستای باغچق تاسیس شده و گردشگران بسیاری را در طول روز پذیراست. در این مکان، اتاقک‌هایی برای اقامت مسافران و علاقه‌مندان به گردشگری احداث شده و در اقامتگاه صبحانه، نهار و شام هم به صورت بومی و هم غیربومی سرو می‌شود. انواع غذاهای محلی مثل پاچین، کباب بختیاری، دیزی، قورمه‌کردی، ماهی با ادویه تند و دمنوش‌ها برای گردشگران سرو می‌شود.
سلمان علوی‌فرد که به عنوان جوان برتر و کارآفرین نمونه در سال جاری شناخته شده، در گفتگوی کوتاهی به «کسب‌وکار» می‌گوید: این اقامتگاه بوم‌گردی در منطقه‌ای خوش‌آب و هوا در دامنه کوه قرار دارد. بنای این بوم‌گردی از مصالح بومی مثل سنگ، کاهگل و چوب ساخته شده است. اقامتگاه بوم‌گردی «عمو دردی» دارای ۵ اتاق و با ظرفیت ۲۰ نفر است که در فضایی به مساحت ۲۰۰ مترمربع در روستای باغچق تغییر کاربری داده شده است. هدف از ایجاد این اقامتگاه‌های بوم‌گردی ترویج آداب و رسوم سنتی و احیای بافت‌های تاریخی و خانه‌های قدیمی برای اسکان گردشگران است که این مساله در اقامتگاه‌های بوم‌گردی شهرستان بجنورد به خوبی رعایت شده است.
علوی‌فرد ادامه داد: تاکنون که شاهد این شکل از اقامتگاه «عمو دردی» هستید، ۴۰۰ میلیون تومان از سرمایه شخصی خودم هزینه کرده‌ام و تکمیل این اقامتگاه به چند میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد. «عمو دردی» نام پدر مرحومم است که برای آن انتخاب کرده‌ام. مدتی در استانبول ترکیه بودم. چون آنجا شهر توریستی است، به فکر افتادم اقامتگاه گردشگری را در شهر خودم راه‌اندازی کنم، در روستای باغچق ملک شخصی خودم را بازسازی و اقامتگاه توریستی تفریحی را راه‌اندازی کردم.
موسس اقامتگاه بوم‌گردی «عمو دردی» بجنورد گفت: صنعت گردشگری یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های خراسان‌شمالی برای ایجاد تحول اقتصادی است. با راه‌اندازی اقامتگاه بوم‌گردی در روستای باغچق شهرستان بجنورد در جهت رونق گردشگری شهرستان قدم برداشته‌ایم و در این راه چشم‌انتظار حمایت مسئولان هستیم که با یاری و همکاری هم بتوانیم چرخ اقتصاد شهر را به گردش درآوریم.

بوم‌گردی؛ کلید توسعه اقتصاد روستایی
صالح عضدی، کارشناس گردشگری
در تمام نقاط ایران دیدنی‌های بسیاری وجود دارد که پتانسیل تبدیل شدن به مناطق گردشگری یا به اصطلاح اماکن بوم‌گردی را دارند و می‌توانند از این طریق هم به اشتغالزایی کمک کنند و هم منبع درآمدی برای پیشرفت و توسعه شوند. در بسیاری از روستاهای ایران این پتانسیل دیده می‌شود و البته بسیاری از افراد وجود دارند که با تلاش‌ها و سرمایه‌های شخصی خود پا در این راه گذاشته‌اند تا جاذبه‌های گردشگری مختص هر روستا را به دیگران نشان دهند. اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز همانند دیگر اماکن مانند هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌ها نیاز به حمایت و سرمایه‌گذاری کلان دارد. چنین اقامتگاه‌هایی که اکثرا در روستاها و مناطق دورافتاده و بکر راه‌اندازی می‌شود، با مشکلات بسیاری تا به سرانجام رسیدن روبه‌رو است. راه‌های صعب‌العبور روستایی، نبود امکانات، عدم همکاری روستاییان و… مشکلاتی است که با حمایت دولت و حتی بخش خصوصی قابل‌حل است.
در این راه کارآفرینی شکل می‌گیرد و افراد بسیاری چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم به کار دعوت می‌شوند و برای آن روستا و منطقه بسیار قابل توجه است که افراد در همان منطقه و برای همان روستا کاری انجام دهند. توسعه گردشگری و احداث اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای روستاها درآمدزایی خواهد داشت و امکان پیشرفت و توسعه روستایی فراهم می‌شود. اگر به اشخاص و افرادی که با سرمایه و همت شخصی اقدام به احداث مناطق گردشگری و اقامتگاه‌های بوم‌گردی کرده‌‌اند به لحاظ معنوی و مالی کمک شود، آینده‌ای درخشان در انتظار روستاهای کشور خواهد بود. متاسفانه با آنکه همگان بر فواید راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی آگاهی دارند، اما مسئولان برای این کارآفرینان حمایتی در نظر نگرفته‌اند. به عنوان مثال به گفته بسیاری از کارآفرینان بوم‌گردی، روند دریافت وام چنان طولانی، پردردسر و زجرآور است که عده بسیاری را از دریافت آن منصرف می‌کند و آنها تصمیم می‌گیرند با سرمایه شخصی وارد این راه دشوار شوند. بسیاری از اینها افرادی‌اند که عرق به شهر یا روستای خود دارند یا اینکه دوستدار طبیعت و گردشگری هستند و برای شناساندن جاذبه‌ها و نقاط دیدنی‌ ایران دغدغه دارند. توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی علاوه بر ایجاد اشتغال در روستاها و مهاجرت معکوس، به افزایش تعداد گردشگران داخلی و خارجی و بالا رفتن میزان سفر به مناطق بکر روستایی می‌انجامد و به اقتصاد جوامع بومی کمک می‌کند. در واقع بوم‌گردی کلید توسعه اقتصاد روستایی است و با وجود اینکه مسئولان در حرف بر توسعه اینگونه اقامتگاه‌ها تاکید می‌کنند، اما در عمل چالش‌های موجود بر سر راه فعالان این حوزه بسیار زیاد است.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.