چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / اشتهای ۱۰۰ میلیاردی پیام‌رسان داخلی
اشتهای ۱۰۰ میلیاردی پیام‌رسان   داخلی

سيدصالحي: ارقامي كه براي حمايت از ايده‌هاي ما پرداخت شده، بسيار ناچيز است

اشتهای ۱۰۰ میلیاردی پیام‌رسان داخلی

شایلی قرایی

مدیرعامل پیام‌رسان سروش پیشنهاد داد که وام ۱۰۰ میلیاردی به پیام‌رسان‌های داخلی داده شود. سید میثم سیدصالحی گفت: یکی از پیشنهاداتی که به طور جدی داشتیم و هنوز هم بر سر آن اصرار داریم، اعطای وام ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومانی به پیام‌رسان‌هایی با بیش از ۵ میلیون کاربر است تا به این طریق بتوانند توسعه زیرساخت‌های‌شان را سرعت بخشند.
وی توضیح داد: بسیاری از پیش‌نیازهای توسعه پیام‌رسان در گوشه و کنار دنیا ایجاد شده و شاید نیازی نباشد برای داشتن یک پیام‌رسان، مانند ما بخواهند زیرساخت‌های دیگر را هم توسعه دهند. مدیر پیام‌رسان سروش افزود: در ایران مجبوریم برای ارائه خدمات ابری، به مباحثی نظیر دیتاسنتر و ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی نیز ورود کنیم، اما در سایر بخش‌های دنیا فعالان حوزه پیام‌رسان با تکیه بر زیرساخت‌های ایجادشده به فکر توسعه محصول خود هستند. بنابراین چنین موضوعی باعث می‌شود در جریان نقدینگی با مشکل مواجه شویم. از طرف دیگر برای تامین منابع انسانی و پوشش هزینه‌های بیمه و مالیات نمی‌توانیم کار را به تعویق بیندازیم و نیازمند منابع مالی نقد هستیم که وام‌ها برای پوشش این هزینه‌ها کمک می‌کند. بنابراین وام‌هایی نظیر ۵ میلیارد تومان در برابر آنچه قرار است به دست آوریم، هیچ است. برای شفاف شدن ظرفیتی که در دل پیام‌رسان‌ها نهفته است، به اقدامی که تلگرام برای عرضه پول دیجیتال خود به نام گرام انجام داد، کمی بیشتر فکر کنید. این پیام‌رسان چند صد میلیون دلار از طریق پیش‌فروش این ارز رمزنگاری‌شده جمع‌آوری کرد. بنابراین برای رسیدن به این افق، هزینه‌های‌مان کمتر از درآمدی که در انتظارمان است، نخواهد بود و ارقامی هم که تاکنون برای حمایت از اهداف و ایده‌های ما پرداخت شده، بسیار ناچیز است.
سیدصالحی افزود: یکی از پیشنهاداتی که به طور جدی داشتیم و هنوز هم بر سر آن اصرار داریم، اعطای وام ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومانی به پیام‌رسان‌هایی با بیش از ۵ میلیون کاربر است تا به این طریق بتوانند توسعه زیرساخت‌های‌شان را سرعت بخشند؛ اما تاکنون با این پیشنهاد موافقت نشده است. شاید اگر این منابع در اختیار پیام‌رسان‌ها قرار گیرد، نیازی به عرضه سهام از سمت آنها نباشد، اما چون این حمایت‌ها و پول‌ها نیست، باید با فروش سهام این کار را انجام دهیم و مجموعه را پیش ببریم.
این در حالیست که یک عضو هیات‌رئیسه مجلس با بیان اینکه شبکه‌های داخلی به اصطلاح رقیب تلگرام اشتهای ۱۰۰ میلیاردی و کمک دولتی پیدا کرده‌اند، گفت که فیلترینگ به جای ساماندهی، آشفتگی شبکه‌های اجتماعی را در پی داشته است. علیرضا رحیمی در مطلبی در صفحه توئیتر خود نوشت: شبکه‌های داخلی به اصطلاح رقیب تلگرام اشتهای ۱۰۰ میلیاردی و کمک دولتی پیدا کرده‌اند. شبکه‌هایی که توان فکری خلق ثروت ندارند و توان مالی اداره یک شبکه را ندارند، از گردونه رقابت حذف شوند. فیلترینگ تا اینجا آشفتگی شبکه‌های اجتماعی و اطلاع‌رسانی را به جای ساماندهی در پی داشته است.

انحصار در رابطه با پیام‌رسان‌های داخلی هم در حال وقوع است
مهدی میرآقایی، کارشناس فناوری اطلاعات
موضوع حمایت مالی و معنوی از پیام‌رسان‌های داخلی به طور کلی از ملزومات راه‌اندازی و پا گرفتن این اپلیکیشن‌هاست. بنابراین کسی با اصل موضوع مخالفتی ندارد و اطلاع داریم که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دولت برای پا گرفتن این پیام‌رسان‌ها در کشور تا چه حدی از آنها حمایت کرده‌اند. بنابراین اینکه برخی از گردانندگان این پیام‌رسان‌ها تقاضاهایی را مطرح می‌کنند که غیرقابل هضم و تصور است، نشان می‌دهد که کجای کار می‌لنگد. در یک مورد خاص همواره شاهد هستیم که سروصداهایی می‌شود و تقاضاهایی خارج از تصور برای دولت و وزارتخانه مطرح می‌شود که اگر کسی نداند، فکر می‌کند تا به امروز هیچ حمایت مالی از آنها نشده است. انحصار در پیام‌رسان خارجی مورد انتقاد بود، اما در حال حاضر شاهد هستیم درباره پیام‌رسان‌های داخلی هم این اتفاق افتاده است. تنها از یک پیام‌رسان انتقاد می‌شنویم و این در حالیست که در رابطه با اعطای وام ۵ میلیارد تومانی همین پیام‌رسان در صف اول دریافت وام قرار داشت. حمایت مالی شاید بتواند ۵ درصد از مشکلات ما را حل کند، اما ۹۵ درصد مشکلات دیگری است که ربطی به مسائل مالی ندارد.
اهداف مشخصی برای این پیام‌رسان‌ها تعریف شده که هنوز برای رسیدن به آنها راه درازی در پیش دارند، اما با وجود این همواره درخواست کمک و حمایت دارند و حتی شنیده‌ایم که گردانندگان پیام‌رسانی درخواست افزایش کاربران را از وزارت ارتباطات کرده بودند که اینجا لازم است اشاره شود که با وجود این تفکرات و عملکرد، هیچ امیدی برای جایگزین شدن پیام‌رسان‌های داخلی به جای تلگرام وجود ندارد و همان‌گونه که تاکنون مشاهده کرده‌ایم، کاربران با همان فیلترشکن‌های متعدد حضور خود را در تلگرام ادامه داده‌اند. چطور می‌شود به این مدل پیام‌رسان داخلی اعتماد کرد که هر روز یک خبر آن هم منفی درباره آنها منتشر می‌شود؟ این پیام‌رسان‌ها حمایت‌های مالی و معنوی و اختصاص پهنای باند رایگان را داشته‌اند، اما هنوز راه درازی برای خلق ثروت و آماده‌سازی فضا برای کسب‌وکارهای آنلاین را دارند و مهم‌تر از همه باید اعتمادسازی را آغاز کنند. موضوع بی‌اعتمادی نسبت به حریم خصوصی و امنیت پیام‌رسان‌های داخلی بسیار جدی است. پیام‌رسان‌های ما باید به‌روز باشند و امکانات‌شان رفاه و آسودگی را برای کاربر به همراه داشته باشد که در این راه هیچ تلاشی دیده نمی‌شود.
متاسفانه موضوع مهم دیگری هم مطرح است. در ایران عدم وجود قوانین مشخص که با یک دستگاه قضایی سالم ضمانت شود، عملا باعث می‌شود نتوان به شبکه‌های پیام‌رسان داخلی اعتماد کرد و به همین دلیل فیلتر کردن تلگرام تنها یک قسمت از داستان است و قسمت دوم به جایگزین داخلی مربوط می‌شود که چاره‌ای برای آن اندیشیده نشده است. تفاوت اصلی پیام‌رسان‌های خارجی و داخلی در شفافیت و ابهام آنها نهفته است که عملا باعث غیرقابل اعتماد شدن نمونه‌های داخلی می‌شود. در حالی که در نسخه‌های خارجی ضریب بسیار بالایی از شفافیت و قوانین موثر که با دستگاه قضایی سالم ضمانت می‌شود، وجود دارد، اما درباره فضای مجازی در داخل فضای پرابهامی وجود دارد که باعث می‌شود نتوان به آنها اعتماد کرد.

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.