شایلی قرایی
با افزایش روزانه قیمت خودروها در بازار، شرکتهای فروش و نمایندگیها و البته دلالان و کلاهبرداران برای کسب سود بیشتر دست از فروش خودرو برداشتهاند و مردم نیز با پافشاری و ورود به این بازار برای خرید خودروها برای افزایش سرمایه به آشفتهبازار خودرو دامن زدهاند. در طول چند ماه اخیر بازار خرید و فروش خودرو داغ شده و هر کسی با شگردهای مختلف درصدد فروش خودرو برای کسب سود بیشتر است. در این شرایط تعدادی از شرکتها هم با اعلام قیمتهای ارزان و تحویل خودرو در طول ۳۰ روز وجه زیادی را از مردم دریافت میکنند، اما در زمان تحویل خبری از خودرو نیست.
اینگونه اقدامات در بازار خودرو در حالی هر روز به شیوههای مختلف انجام میشود که سازمان حمایت اعلام کرده «شرایط فروش و پیشفروش خودرو صرفا ازسوی شرکت اصلی تولیدکننده خودرو مشخص میشود، بر این اساس کلیه خریداران خودروهای مذکور از عقد قرارداد خرید خودرو با شرکتهای متفرقه که اقدام به تبلیغات فروش این نوع خودروها کرده و در قالب خریدهای با مدتزمان بیش از ۳۰ روز مبادرت به دریافت کل مبلغ قیمت خودرو از مصرفکننده میکنند، اجتناب کنند.» همچنین سازمان حمایت تاکید کرده که «فروش خودرو ازسوی نمایندگیهای رسمی خودروسازان تحت عنوان کاردکس صرفا با قیمت مصوب و رسمی شرکتهای عرضهکننده مجاز خواهد بود، ازاینرو اخذ مبالغ بیش از قیمت رسمی توسط نمایندگیها تخلف بوده و قابلیت پیگیری خواهد داشت.»
با وجود تمام این اطلاعیهها، برخی شرکتها بیتوجه به حقوق مصرفکننده و در نبود نظارتها همچنان روال خود را ادامه داده و با تبلیغات متنوع و اعلام تحویل خودرو آن هم با قیمت ارزان سعی در جذب مشتری دارند. به عنوان نمونه در طول این چند ماه اخیر عدم تحویل خودرو از سوی شرکت «ع» خودرو باعث شده تا خریداران شکایات زیادی از این شرکت داشته باشند. یکی از خریداران خودرو از این شرکت گفته است: اواخر اسفندماه سال گذشته برای خرید یک تویوتا رافور مدل ۲۰۱۸ به نمایندگی شرکت «ع» خودرو مراجعه کردم و آنها با ارائه توضیحات جالب من را ترغیب به خرید این خودرو آن هم با قیمت ۲۷۴ میلیون تومان کردند. این در حالیست که در آن مقطع قیمت این خودرو در بازار ۳۴۰ میلیون تومان بود و من ۱۰۰ میلیون تومان پیشپرداخت به شرکت واریز کردم. وی با بیان اینکه در قرارداد منعقد شده بود که ۶۰ روز بعد از تنظیم قرارداد خودرو را تحویل میگیرم، افزود: در حال حاضر بیش از ۳ ماه از پیشپرداخت من به این شرکت میگذرد، اما هنوز هیچ خبری از تحویل خودرو نیست. حتی برای دریافت پیشپرداخت به شرکت مراجعه کردم، اما آنها گفتند باید ۲ درصد از مبالغ شما کسر شود و بعد از ۳ ماه به حسابتان واریز میکنیم.
این خریدار با گلایه از اینکه چرا باید به جای ۱۰۰ میلیون تومان از شرکت ۹۸ میلیون تومان دریافت کنم، گفت: در زمان قرارداد قولهای مختلفی مبنی بر پرداخت سود به ما مطرح میکنند، اما در زمان تحویل خودرو در کنار بدقولی حتی پول مشتریان را هم نمیدهند. امروز خودرویی که من خریده بودم در بازار ۴۵۰ میلیون تومان شده و به طور حتم شرکت حاضر به تحویل آن با قیمت ۲۷۴ میلیون تومان نیست.
وی اضافه کرد: قرارداد آنها بسیار حرفهای تنظیم شده، به نحوی که در هر شرایطی فقط به نفع خودشان است و هیچ تعهدی برای تحویل و فروش ماشین در آن قید نشده است.
خودداری از فروش خودروها به امید افزایش قیمت بیشتر
علی بهمنش، کارشناس بازار خودرو
شرکتها و نمایندگیهای واردات و فروش خودرو در شرایطی که قیمت خودروهای خارجی روزانه افزایش مییابد، دست از فروش برداشتهاند و به طمع سود بیشتر خودرویی را در بازار به فروش نمیرسانند و منتظر افزایش بیشتر قیمت محصولات خود شدهاند. افزایش قیمت دلار و آشفتهبازاری که درباره ارز و سکه داریم، موجب شد تا مردم با رفتارهای هیجانی به این بازارها هجوم ببرند. هدف بعدی هم بازار خودرو بود که متاسفانه شاهد هستیم خودروهای داخلی هم این افزایش قیمتها را تجربه میکنند، در صورتی که اگر خودرو در داخل ساخته میشود نباید نرخ ارز بر آن تاثیر داشته باشد، اما در کشور ما شاهد بروز اتفاقاتی عجیب هستیم و این هم نمونهای از این موارد است. در بازار خودروهای خارجی روزانه افزایش قیمت داریم و مردم ترجیح میدهند سرمایه خود را به خودرو تبدیل کنند، شاید در آینده خودروی خریداریشده با میلیونها تومان افزایش قیمت روبهرو شود. همین اقدام به افزایش قیمتها دامن زده و کسی نمیتواند ترمز این افزایش قیمت را بکشد. در این میان شاهد فعالیت دلالان و کلاهبرداران هستیم که همواره آمادگی گرفتن ماهی از آب گلآلود را دارند. کلاهبرداریهای زیادی در این بازار میشود و تجربههای قبلی باید برای مردم درس عبرت باشد، اما گویی کسی گوشش به حرفها بدهکار نیست و طمع افزایش قیمت همه را به بازار خودرو کشانده است. بنابراین دلالان و کلاهبرداران نیز موقعیت را مناسب دیدهاند و با طرح فروش خودروی ارزان سعی دارند پولهای کلانی به جیب بزنند. این افراد و البته برخی از نمایندگیها با این طرح، وعده خرید خودروی ارزان و زیر قیمت بازار را به خریدار میدهند و با دریافت نصف مبلغ ارزش خودرو وعده تحویل را طی چند روز آینده میدهند، اما با گذشت روزها و هفتهها خبری از خودروی مورد نظر نخواهد شد و این خریداران هستند که متحمل خسارتهای بیشمار میشوند.
سرمایههای کوچک و متوسط به سمت خودروهای خارجی سرازیر شد
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل
با شرایطی که بر بازار و اقتصاد کشور حاکم شده، شاهد هستیم که سرمایهها به سوی خرید سکه، ارز و خودرو سرازیر شده است. البته در روزهای اخیر اکثر شهروندان با انتشار اخباری مربوط به گران شدن خودروهای وارداتی سعی دارند سرمایه خود را تبدیل به خودرو کنند و در این میان راه برای سودجویی دلالان و کلاهبرداران نیز هموار شده است. خرید خودروی ارزان یک شگرد جدید از سوی برخی افراد است که با بازارگرمی سعی در فروش خودرو دارند. بدینترتیب که اگر قیمت خودروی خارجی در بازار ۳۰۰ میلیون تومان است، با وعده خرید ۲۰۰ میلیونی آن مبالغی را با عنوان پیشپرداخت از متقاضی دریافت میکنند و وعده تحویل یک ماهه یا دو هفتهای به آنها میدهند، اما پس از سپری شدن مدت تعیینشده نه خبری از خودروی مورد نظر میشود و نه بازگرداندن مبلغ. در صورتی که قرار به بازگشت مبالغ دریافتی هم باشد، باید ماهها به دنبال آن بود تا پول پرداختشده بازگردانده شود. بدینترتیب دام بزرگی برای متقاضیان در این آشفتهبازار خودرو
پهن شده است.
با توجه به اینکه قیمت دلار بالا رفته و مسکن و طلا نیز افزایش قیمت داشتهاند، مردم سرمایههای کوچک و متوسط خود را به سمت خودروهای خارجی آوردهاند، زیرا میبینند قیمت این نوع خودروها به صورت هفتگی بالا میرود. پس برای ارزشافزوده، سرمایه خود را در بخش خودروی خارجی سرمایهگذاری میکنند. امسال هیچگونه وارداتی نداشتیم و قیمت این خودروها کاملا پیشنهادی شده است؛ یعنی هر کسی هر قیمتی که میخواهد، اعلام میکند. به طور مثال خودرو اسپرتیج که سال گذشته ۲۷۵ میلیون تومان بود، در حال حاضر ۴۰۰ میلیون به فروش میرسد.
در شرایطی قرار داریم که خودروسازها در حال حاضر تصمیم گرفتهاند قیمت خودرو را در بازار بالا ببرند. وقتی شرکتهای چینی هیچگونه افزایشی در قیمت خودروهای خود اعمال نکردند و حتی با ۲۰ درصد مبلغ به صورت پیشفروش، خودرو به مشتری تحویل میدهند، بر چه اساس قیمت خودروهای چینی ازسوی نمایندگیهای ایرانی اینچنین افزایش داده شده، در صورتی که ما هیچ مشکلی با چین نداریم؟ در نهایت بالا بردن قیمت خودرو باعث میشود بازار به رکود برود و مردم مانند سالهای قبل با بازار قهر کنند و در نتیجه دود این عمل به چشم دولت
خواهد رفت.