صفحه اصلی / اقتصادی / اشتغال و تعاون / سند کار شایسته به تصویب نزدیک می‌شود

سند کار شایسته به تصویب نزدیک می‌شود

کارشناسان معتقدند با وجود تاکید بر تدوین سند ملی کار شایسته در برنامه‌های توسعه، دولت‌ها تمایل چندانی به تنظیم آن نداشتند و اگر هم داشتند، بروز تغییر و تحولات مختلف در حوزه روابط موجب شده تا عملا پرداختن به سند کار شایسته کمتر احساس شود، اما وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی گام‌هایی در این زمینه برداشته تا به تکلیف قانونی دولت در برنامه ششم توسعه و آرزوی دیرینه کارگران تحقق بخشد.

کارگران کوره آجرپزی - همدان

به گزارش کسب و کار نیوز، برخی فعالان حوزه کار بر این باورند که اگر سند کار شایسته از تصویب هیات وزیران بگذرد، دیگر نیازی به اصلاح قانون کار نخواهد بود؛ کارشناسان بازار کار نیز تاکید دارند که تنظیم سند کار شایسته به نفع کارگر و کارفرماست و همه شرکای اجتماعی از آن منتفع خواهند شد چراکه با اجرای آن، موضوعات مهمی همچون تعیین دستمزد، امنیت شغلی نیروی کار و بهره‌وری بنگاه محقق می‌شود.

سند ملی کار شایسته با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و فعالان بخش‌های خصوصی و تعاونی و صرف بیش از ۱۵ هزار نفر ساعت کار کارشناسی و مطالعاتی به شکلی پویا مدون شده و ساز و کار ارزیابی و پایش برای آن پیش‌بینی شده است. کاهش نرخ بیکاری به میزان سالانه ۰.۸ درصد مهمترین رویکرد این سند به شمار می‌رود. با توجه به تاکید قانون برنامه ششم بر تهیه و تصویب سند تا پایان سال ۱۳۹۷ به عنوان سال دوم اجرای برنامه، باید دید که آیا سند کار شایسته با توجه به اهمیتی که به لحاظ ارتقای شغلی، حفظ امنیت شغلی، صیانت از نیروی کار و تعیین مزد شایسته برای جامعه کارگری دارد، یک گام به تصویب نزدیک‌تر شده و مسیر اجرایی خود را به شکل هموارتری طی خواهد کرد؟

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

نرخ بیکاری فصل بهار ۷.۷ درصد شد/کاهش اشتغال ناقص

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز ، در بهار ۱۴۰۳، به میزان ۴۱.۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.