صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / حضور گروه ویژه انجمن نجوم آماتوری در ارتفاعات شمال تهران برای رؤیت هلال شوال
حضور گروه ویژه انجمن نجوم آماتوری در ارتفاعات شمال تهران برای رؤیت هلال شوال

حضور گروه ویژه انجمن نجوم آماتوری در ارتفاعات شمال تهران برای رؤیت هلال شوال

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران از حضور تیم ویژه این انجمن در ارتفاعات شمال تهران برای رصد هلال شامگاهی شوال خبر داد و گفت: لحظه غروب خورشید امروز در ساعت 20 و 21 دقیقه و 12 ثانیه به افق تهران است که در این لحظه سن ماه 20 ساعت و 8 دقیقه خواهد بود.

 

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، مسعود عتیقی به بیان ضوابط علمی رؤیت هلال شامگاهی شوال ۱۴۳۹ پرداخت و گفت: با توجه به لحظه مقارنه و یا تولد ماه که در ساعت ۱۳ دقیقه بامداد (۱۳ دقیقه بعد از نیمه شب) روز پنج‌شنبه، ۲۴ خرداد ماه جاری برابر ۲۹ رمضان ۱۴۳۹ است، در لحظه غروب خورشید یعنی در ساعت ۲۰ و ۲۱ دقیقه و ۱۲ ثانیه به افق تهران، سن ماه ۲۰ ساعت و ۸ دقیقه خواهد بود.

وی ادامه داد: تا لحظه غروب ماه که ساعت ۲۰ و ۵۸ دقیقه و ۵۳ ثانیه است، مکث هلال در افق غربی ۳۷ دقیقه و ۴۱ ثانیه خواهد بود.

به گفته عتیقی، طول کمان هلال نسبتا بالا و ۱۲۰ درجه است و فاز (درخشندگی) در این شامگاه (پنج‌شنبه ۲۴ خرداد) ۱٫۱ درصد است.

عتیقی با بیان اینکه سمت خورشید در زمان غروب ۲۹۹ درجه و ۴۷ دقیقه و ۴۹ ثانیه و سمت ماه در لحظه غروب خورشید ۲۹۰ درجه و ۳۰ دقیقه و ۲۶ ثانیه است، اظهار کرد: سمت ماه در لحظه غروب ماه ۲۹۵ درجه و ۳۶ دقیقه و ۳۶ ثانیه است. بر این اساس اختلاف سمت ماه و خورشید ۹ درجه و ۱۷ دقیقه و ۲۴ ثانیه کمان و جدایی زاویه ماه از خورشید ۱۱ درجه و ۲۷ دقیقه و ۵۳ ثانیه کمان است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران ارتفاع ماه از افق در شامگاه روز پنج‌شنبه را ۵ درجه و ۵۴ دقیقه ۸ ثانیه عنوان کرد و یادآور شد: با وجود اینکه ماه تقریبا در حضیض زمینی (کمترین فاصله با زمین) و ۳۹۵ هزار و ۶۰۶ کیلومتر با زمین فاصله دارد و جدایی میان ماه و خورشید با سرعت بیشتری ایجاد می‌شود، ولی نسبت به هلال آغاز ماه رمضان، شرایط سخت‌تری را برای شکار کمان ابروی شوال پیش‌رو خواهیم داشت.

عتیقی اظهار کرد: اگر کشور را به دو قسمت نیمه شمالی و جنوبی تقسیم کنیم، در نیمی از کشور (بخش شمالی این تقسیم) نیاز به ابزارهای مناسب رصدی مانند تلسکوپ و دوربین‌های دو چشمی نجومی داریم؛ ولی در نیمه جنوبی این تقسیم‌بندی حتی با چشم غیر مسلح توقع مشاهده هلال زیبای شوال امسال را خواهیم داشت.

وی از حضور گروه ویژه انجمن نجوم آماتوری ایران در ارتفاعات شمال غرب تهران برای رصد این هلال با چشم غیر مسلح و تجهیزات رصدی خبر داد.

 انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.