صفحه اصلی / فرهنگی / سینما تئاتر تلویزیون / کمیته‌ای برای یکپارچه‌سازی تهیه‌کنندگان سینما
کمیته‌ای برای یکپارچه‌سازی تهیه‌کنندگان سینما

ارتقای سطح تولید سینمای ایران

کمیته‌ای برای یکپارچه‌سازی تهیه‌کنندگان سینما


"ارتقای حرفه تهیه‌کنندگی می‌تواند به ارتقای سطح تولید سینمای ایران منجر شود بنابراین با تشکیل یک کمیته قرار است شرایطی به وجود بیاید تا مشکلاتی که پیش از این در حوزه تهیه‌کنندگی سینمای ایران ایجاد شده بود رفع شود."

“ارتقای حرفه تهیه‌کنندگی می‌تواند به ارتقای سطح تولید سینمای ایران منجر شود بنابراین با تشکیل یک کمیته قرار است شرایطی به وجود بیاید تا مشکلاتی که پیش از این در حوزه تهیه‌کنندگی سینمای ایران ایجاد شده بود رفع شود.”

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری، با حکمی از طرف محمدمهدی حیدریان _ رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری _ ۹ نفر را به عنوان اعضای «کمیته یکپارچه‌سازی و ارتقای نظام تهیه‌کنندگی با مأموریت تنظیم اساسنامه، ثبت حقوقی و تعیین اعضا بر اساس راهبرد و اهداف مشخص‌شده» منصوب کرده است.

غلامرضا موسوی که یکی از اعضای این کمیته است در گفت‌وگویی با ایسنا درباره علت و نحوه تشکیل این کمیته توضیح داد: از آغاز دولت دوازدهم و استقرار مهندس حیدریان به عنوان رئیس سازمان سینمایی، ایشان برای ارتقای سطح تهیه‌کنندگان سینمای ایران، اقدام به تشکیل جلسات کارشناسی‌ با حضور تعدادی از تهیه‌کنندگان سینمای ایران کردند. این جلسات از اواخر آذرماه با هدف رفع مشکلاتی که پیش از این در حوزه تهیه‌کنندگی سینمای ایران ایجاد شده بود تشکیل شد، زیرا ارتقای حرفه تهیه‌کنندگی می‌تواند به ارتقای سطح تولید سینمای ایران منجر شود.

او با اشاره به اینکه “در این جلسات که با حضور تهیه‌کنندگان و در سازمان سینمایی یا وزارت ارشاد تشکیل می‌شد، چند نکته اساسی مورد توجه قرار گرفت”، توضیح داد: یکی از نکاتی که در این جلسات بررسی شد این است که به طورکلی چه کسانی تهیه‌کننده هستند. دلیل این سوال این بود که در زمان دولت دهم به دلایل متعدد ما با چهار تشکل صنفی روبه‌رو شدیم که سه تشکل در جایی به نام شورای عالی تهیه‌کنندگان حضور داشتند و یک تشکل هم در زمان مهندس جواد شمقدری و با حمایت ایشان پا گرفته بود و خارج از این شورا فعالیت می‌کرد که در نهایت در دولت یازدهم مذاکراتی انجام شد و تشکلی که عضو شورای عالی تهیه‌کنندگان نبود به عضویت شورا درآمد و پذیرفته شد. بنابراین صاحب چهار تشکل مختلف بودیم و طبیعتا شورای عالی، همه تهیه‌کنندگان را حمایت می‌کرد.

باید شرایطی ایجاد می‌شد که تشکل‌ها با هم تجمیع شوند

این تهیه کننده ادامه داد: نکته بعدی مورد بررسی در این جلسات این بود که در زمان این افتراق جامعه تهیه‌کنندگی افراد زیادی را که واجد شرایط حرفه تهیه‌کنندگی نبودند و عنوان تهیه‌کننده گرفته بودند باید شناسایی می‌کرد. در واقع این اتفاق هم به این خاطر بود که در دوره‌ای رقابت برای عضوگیری در هر کدام از این تشکل‌ها به وجود آمده بود. خوشبختانه در دولت یازدهم شورای عالی تهیه‌کنندگان منسجم‌تر شد و چهار تشکل در کنار هم فعالیت می‌کردند. در این زمان نظمی در این شورا به وجود آمد و کمیته‌ای تشکیل شد و سعی کردیم کسانی که بدون داشتن شرایط، عنوان تهیه‌کنندگی را گرفته بودند شناسایی شوند بنابراین صاحب دو گروه شدیم. یک گروه کسانی بودند که به دلایل مختلف، تشکیلات آن‌ها را پذیرفته بود و یک گروه هم تهیه‌کنندگان حرفه‌ای سینمای کشور بودند.

موسوی با بیان اینکه “باید شرایطی ایجاد می‌شد که این تشکل‌ها با هم تجمیع شوند” گفت: بعد از آمدن آقای حیدریان در معاونت سینمایی و شناختی که بعد از سه دوره حضور در این سازمان به دست آورده بودند، می‌دانستند که شرایط تهیه‌کنندگی در چهار تشکل منطقی نیست. بنابراین طی جلساتی که با شورای عالی داشتند، این نکات یادآوری و باعث شد در حدود دی‌ماه جلساتی برای ارتقای حرفه تهیه‌کنندگی تشکیل شود. در این جلسات علاوه بر تهیه‌کنندگان قدیمی، شرایط اعضایی که به تازگی در تشکیلات تهیه‌کنندگان عضو شده بودند هم مورد مذاکره قرار گرفت.

وی در ادامه افزود: بعد از بحث‌های متعدد، یکی از نکاتی که مورد بررسی کارشناسانی که اکثرا از تشکل‌های مختلف تهیه‌کنندگی بودند، قرار گرفت این بود که داشتن چهار تشکل متفاوت نمی‌تواند منطقی باشد و بهتر آن است که یک شورای تهیه‌کنندگی به وجود بیاید، به همین جهت عده‌ای موافق بودند که این چهار تشکل به یک تشکل تبدیل شود. بعد از اینکه بخش حقیقی این ماجرا کامل شد آقای حیدریان به هیأت اجرایی شورای عالی تهیه‌کنندگان که شامل دو نماینده از هر یک از تشکل‌ها یعنی تهیه‌کننده_کارگردانان، تهیه‌کنندگان فیلم، تهیه‌کنندگان مستقل و جامعه صنفی بودند حکم ایجاد این کمیته را صادر کرد.

کسانی که در پنج سال گذشته یک فیلم تولید کردند می‌توانند عضو شوند

این تهیه کننده درباره نحوه انتخاب این اعضا نیز توضیح داد: آن هشت نفر نماینده چهار تشکل تهیه‌کنندگان سینمایی هستند و انتخاب آن‌ها از قبل توسط هر یک از تشکل‌ها صورت گرفته است و برای اینکه وزارت ارشاد نیز در جریان فعالیت‌های این تشکل باشد، آقای علیرضا رضاداد به عنوان عضو نهم در این کمیته حضور پیدا خواهد کرد. این کمیته باید به این سمت پیش رود که یک تشکل واحد ایجاد شود. این تشکل نیاز به یک اساسنامه دارد و اعضای جدید باید در آن عضو شوند و همه به جای آنکه در چهار تشکل عضو باشند به یک نهاد واحد رجوع کنند. اهداف آن هم در حکمی که مهندس حیدریان داده آورده شده است. سرانجام انتخابات برای صنف جدید و راه‌اندازی آن هم انجام خواهد شد.

او همچنین اضافه کرد: نکاتی هست مانند اینکه شناسایی تک تک تهیه‌کنندگان باید انجام شود. حدود ۸۰ نفر کاملا مشخص است که تهیه‌کننده سینمای ایران هستند و به صورت مستمر در سینما فعالیت می‌کنند. تعدادی دیگر باید با ارائه مدرک احراز شود که تهیه‌کننده هستند. تمام کسانی که در پنج سال گذشته یک فیلم تولید کردند و پروانه ساخت دارند می‌توانند عضو این تشکیلات شوند. کسانی هم که در پنج سال اخیر فعالیت نداشته‌ند اما پیش از این تعدادی فیلم تهیه کرده‌اند به عنوان اعضای افتخاری در این تشکل حضور خواهند داشت، اما حق رای نخواهند داشت.

در شورای عالی تشکل‌ها فقط با هم هماهنگ شده بودند

همچنین مهرداد فرید از دیگر اعضای این کمیته و عضو شورای عالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران در گفت‌وگویی با ایسنا بیان کرد: در سینمای ایران چهار صنف تهیه‌کنندگی وجود دارد. از سال‌ها پیش بر سر این نکته بحث وجود داشت که چگونه می‌شود این چهار تشکل را یکپارچه کرد. در این مدت شورای عالی تهیه‌کنندگان تشکیل شد که توانست این چهار تشکل را در کنار هم قرار دهد.

او ادامه داد: اکنون گام دیگری برداشته شده تا این اصناف چهارگانه را با هم ادغام کند، زیرا در شورای عالی این تشکل‌ها فقط با هم هماهنگ شده بودند. درواقع این چهار تشکل در این مدت با هم نشست‌های مشترکی برگزار می‌کردند و در قالب آن شورا تصمیم گیری‌ها انجام می‌شد یا اینکه مصوبات‌شان را پیگیری می‌کردند. حالا قرار است این ادغام به شکل کامل انجام شود، به همین دلیل کمیته‌ای تشکیل شد تا بتواند این مهم را پی‌گیری کند و به سرانجام برساند.

این تهیه‌کننده درباره لزوم تشکیل این کمیته نیز توضیح داد:‌ دلیل این کار ایجاد انسجام و اتحاد بیشتر بین تهیه‌کنندگان و همچنین سازماندهی راحت‌تر آنان است تا منافع همه تهیه‌کنندگان در آن دیده شود و نه فقط گروه‌ خاصی از آنان. زیرا در شکل فعلی هر کدام از اصناف می‌توانند دنبال منافع خودشان باشند و شرایط تشکل‌های دیگر را در نظر نگیرند ولی در این چارچوب همه اهداف مشترک خواهند داشت و برای رسیدن به آن تلاش خواهند کرد.

در چارچوب این کمیته همه اهداف مشترک خواهند داشت

فرید با اشاره به اعضایی که در این کمیته حضور دارند درباره نحوه انتخاب آن‌ها نیز توضیح داد: تمام این هشت نفر دو به دو نماینده چهار تشکل صنفی تهیه‌کنندگان هستند. من و کامران قدکچیان عضو انجمن تهیه‌کننده_کارگردانان، مسعود اطیابی و سیدضیاء هاشمی از جامعه صنفی تهیه‌کنندگان، غلامرضا موسوی و محمد بانکی از طرف انجمن تهیه‌کنندگان مستقل و منوچهر شاهسواری و علی آشتیانی‌پور از طرف کانون تهیه‌کنندگان سینمای ایران در این کمیته حضور دارند که در کنار این هشت نفر علیرضا رضاداد هم به عنوان نماینده سازمان سینمایی حضور خواهد داشت.

این تهیه‌کننده درباره دیگر وظایف این کمیته توضیح داد: از جمله وظایف این کمیته این است که اعضای حاضر در این چهار تشکل تهیه‌کنندگی را باید یک بار دیگر مرور کنند و اگر این اعضا شرایط عضویت در آن تشکل واحد را داشته باشند، برای حضور در آن دعوت خواهند شد تا در نتیجه این تشکل واحد و یکپارچه در شرایطی شکل بگیرد که همه اعضای آن تهیه‌کننده بودنشان محرز شده باشد.

وی در پایان اضافه کرد: هر سازمانی برای ادامه حیاتش لازم است که اعضای جدید بگیرد و هم اینکه اعضایی را که در جای درستی قرار نگرفته‌اند شناسایی و خارج کند. این تبادل و ورود و خروج برای پویا و زنده ماندن هر سازمانی لازم است. بنابر این ما حدود دو سال پیش نظام‌نامه‌ای را در شورای عالی تهیه‌کنندگان تصویب کردیم که در آن تمام ویژگی‌های یک تهیه‌کننده اعم از ویژگی‌های عمومی و اختصاصی را برشمردیم و هر کسی که این ویژگی‌ها را داشته باشد تهیه‌کننده سینمای ایران است.

به گزارش ایسنا غلامرضا موسوی، محمد بانکی، سیدضیاء هاشمی، مسعود اطیابی، مهرداد فرید، کامران قدکچیان، علی آشتیانی‌پور، منوچهر شاهسواری و علیرضا رضاداد ۹ نماینده‌ای هستند که در این حکم به عنوان اعضای این کمیته معرفی شده‌اند.

همچنین در متن حکمی که از سوی معاونت سینمایی صادر شده، آمده است: با اعتقاد به اینکه نظام مقتدر تهیه‌کنندگی می‌تواند امنیت سرمایه و توسعه بازار و تضمین حقوق مالکیت معنوی را زیر چتر خلاقیت، نوآوری و گشایش حوزه‌های موضوعی در افق ارزشی حاکم بر جامعه به واقعیت تبدیل کند امید است با استقرار نظام توانمند تهیه‌کنندگی حرفه‌ای به‌گونه‌ای عمل شود که ضمن درک دغدغه‌های ناشی از منافع ملی به قواعد و مناسبات حرفه‌ای اعتبار بیشتری بخشیده شود.

همچنین مطالعه کنید:

با کمپین «درس بسه، تابستون با فیلیمومدرسه» تعطیلات تابستانی را جذابتر کنید

به گزارش کسب و کار نیوز، همزمان با پایان سال تحصیلی برنامه‌های ویژه غیر درسی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.