صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / زادروز ” ژولیوس بردت”

امروز 23 خرداد؛

زادروز ” ژولیوس بردت”

" ژولیوس بردت"، ‏زیست‌شناس بلژیکی برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی، در 13 ژوئن سال 1870 چشم به جهان گشود.

بردت

به گزارش کسب و کار نیوز، “ژولیوس ژان باتیست وینسنت بردت” (Jules Jean Baptiste Vincent Bordet)، در ۱۳ ژوئن سال ۱۸۷۰ در شهر سوانی بلژیک به دنیا آمد.

او در سال ۱۸۹۲ موفق شد مدرک دکترای پزشکی خود را از “دانشگاه بروکسل” بلژیک دریافت کند. بردت در سال ۱۸۹۴، کار خود را در انستیتو پاستور پاریس و در آزمایشگاه “ایلیا مچنیکو” (Elie Metchnikoff) آغاز کرد.

در سال ۱۸۹۵، بردت دریافت که اثر باکتریالیکتیک یک پادتن خاص، در معرض ترکیبات درونی خون که آنها  را”الکسین” (alexine) می‌نامید، به صورت درون‌جانداری افزایش می‌یابد. این ترکیبات، امروز با نام “کمپلمان” شناخته می‌شوند.

وی در سال ۱۸۹۶ در انستیتو پاستور کشف کرد که عوامل نابودکننده میکروب‌ها، به دو گروه اصلی، یعنی عوامل حساس به حرارت (سیستم کمپلمان) و عوامل مقاوم به حرارت (پادتن) تقسیم می‌شوند.

“دستگاه کمپلمان” یا “سیستم کمپلمان” (Complement system)، مجموعه‌ای از عوامل (کمپلمان‌ها) است که به سلول‌های ایمنی در از بین بردن سلول‌های بیگانه و تولید پادتن کمک می‌کند.

در سال ۱۸۹۹، بردت، فرآیند مخرب مشابهی شامل کمپلمان، موسوم به “همولیسیس” (hemolysis) را توصیف کرد که در آن، سلول‌های بیگانه خون، در معرض سرم ایمنی دچار تخریب یا “کافت” می‌شوند.

وی در سال ۱۹۰۰، پاریس را ترک کرد تا انستیتو پاستور را در بروکسل بنیان‌گذاری کند، اما بررسی در مورد مکانیسم‌های موثر بر عملکرد کمپلمان را به صورت گسترده ادامه داد. این بررسی‌ها، پایه‌ای برای روش‌های سنجش تثبیت کمپلمان شد که به رشد آزمایشات سرم‌شناسی برای تشخیص سیفلیس کمک می‌کرد. امروزه، از همین روش در آزمایش سرم‌شناسی برای شمار زیادی از بیماری‌ها استفاده می‌شود.

او در سال ۱۹۱۸ موفق شد، به خاطر پژوهش در مورد دستگاه ایمنی، جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی را دریافت کند.

ژولیوس بردت، در ۶ آوریل سال ۱۹۶۱ درگذشت و در گورستان ایکسل واقع در بخش جنوبی بروکسل به خاک سپرده شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.