صفحه اصلی / استان ها / خراسان شمالی / کاهش بارندگی، حوزه گندم اسفراین را دچار چالش می‌کند

کاهش بارندگی، حوزه گندم اسفراین را دچار چالش می‌کند

​رئیس جهاد کشاورزی اسفراین گفت: با توجه به کاهش بارش، در بخش گندم دچار چالش خواهیم شد.

گندم

به گزارش کسب و کار نیوز، خلیل عاقبتی ۲۳ خرداد ماه در نشست خبری، ضمن اشاره به اینکه در سال ۹۶ به دلیل خشکسالی، تگرگ و سرما، کشاورزی اسفراین دچار مشکل شده بود، اظهار کرد: در بخش زراعت آبی هفت هزار و ۹۲۰ هکتار، دیم هفت هزار و ۸۹۰ هکتار، باغبانی آبی پنج هزار و ۲۵۱ هکتار و دیم دو هزار و ۷۸۵ هکتار اراضی داشته ایم.

وی ادامه داد: در سال ۹۵، ۲۴ هزار تن و در سال ۹۶، ۱۵ هزار تن کشت گندم داشته ایم و پیش بینی ما برای سال ۹۷ حدود ۱۷ هزار تن است که با این روند در بخش گندم دچار مشکل خواهیم بود.

عاقبتی در خصوص دلیل کاهش کشت گندم، بیان کرد: دو هزار از اراضی غلات شهرستان اسفراین رها شده اند که بیشتر آنها توسط سد آبیاری می شده اند و قرار بود در طی سال چهار مرحله این اراضی آبیاری شوند که به دلیل کمبود بارندگی فقط یک بار این اتفاق صورت گرفت.

رئیس جهاد کشاورزی اسفراین درباره وضعیت خشکسالی شهرستان اسفراین، خاطرنشان کرد: تا روز ۱۸ خرداد سال ۹۷ اداره هواشناسی ۹۴ میلیمتر بارش را گزارش کرد این در حالیست که این میزان در مشابه سال گذشته ۱۲۷ میلیمتر بوده که نشان دهنده کمبود آب در شهرستان است.

وی در خصوص برنامه های انجام شده توسط جهاد کشاورزی، اظهار کرد: اجرای یک مورد عملیات کانال بتنی انتقال آب به طول ۱۲۰۰ متر، ۱۱ مورد اجرا عملیات آبیاری نوین در سطح هزار و ۱۲۷ هکتار و عملیات اجرایی زیرساخت و توسعه شهرک گلخانه ای در سطح ۵۰ هکتار بوده است.

عاقبتی افزود: در گذشته باغات و اراضی که سند شش دانگ داشتند، می توانستند اقدام به ساخت خانه در آن زمین کنند اما امروز باغات و اراضی با مساحت حداقل هزار و ۲۰۰ متر و داشتن سند مشاعی و اصلاحات اراضی نیز می توانند این کار را انجام دهند و در سال گذشته ۳۰ پرونده در مورد کسانی که این قانون را رعایت نکرده بودند، تشکیل شده که ۱۵ فقره آن قلع و قمع شد و ۱۵ پرونده دیگر در دست بررسی است. 

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

وضعیت فروش شیر

وقتی وضعیت فروش شیر از دامداران خراسان شمالی دوباره شیر تو شیر می شود

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حسینعلی حصاری با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.