صفحه اصلی / استان ها / سمنان / پیشروی ۴۰ متری کویر با هر متر افت در سفره‌های آبی سمنان
پیشروی ۴۰ متری کویر با هر متر افت در سفره‌های آبی سمنان

پیشروی ۴۰ متری کویر با هر متر افت در سفره‌های آبی سمنان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: هر یک متر کاهش و افت عمودی سفره‌های آب زیرزمینی، برابر است با 40 متر شوری خاک و از بین رفتن خاک که در نهایت پیشروی کویر به صورت افقی در سطح زمین را به دنبال دارد.

تلاش برای یافتن گردشگر مفقوده شده کویر مرنجاب

ایرج حیدریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا افزود: سطح آبخوان و سفره‌های آب زیرزمینی در استان سمنان به طور متوسط سالانه حدود ۶۳ سانتی متر کاهش پیدا کرده و دچار افت می‌شود.

وی ادامه داد: شرایط مدیریت مصرف در کشور ما، شرایط خوبی نیست، سرانه مصرف آب در کشور ما خصوصاً در بخش کشاورزی بسیار بالاست.

این مدیر مسوول اضافه کرد: هدر رفت آب در شبکه توزیع آب شهری و روستایی، انشعابات غیرمجاز، حفر چاه های غیرمجاز، برداشت بی‌رویه از چاه‌ها و برداشت‌های غیرمجاز از چاه‌ها باعث شده است تا شرایط مدیریت مصرف در کشور و خصوصاً استان خوب نباشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان اضافه کرد: به وجود آمدن فرونشست زمین، فروچاله‌ها، کسری مخزن آب، افت سطح سفره‌های آب و منابع آب زیرزمینی و… همه و همه نتیجه مدیریت غلط مصرف در بخش‌های مختلف اعم از شرب، کشاورزی و صنعت در سال های گذشته بوده است.

حیدریان همچنین میزان متوسط کسری مخزن آب در استان سمنان را حدود ۱۵۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: افت سالانه ۶۳ سانتی‌متری سفره‌های آب زیرزمینی باعث عدم حاصلخیزی زمین، شوری خاک و نهایتاً پیشروی کویر می شود و همین سبب می‌شود که ما خاک مناسب و حاصلخیز برای کشاورزی را نیز از دست دهیم.

وی با تأکید بر ترویج الگوی مناسب در بحث مدیریت مصرف آب اظهار کرد: امروز باید برای کوچکترین استفاده از منابع آبی، مانند مسواک زدن نیز یک دستورالعمل و الگوی مصرف داشته باشیم، در این مورد صدا و سیما، رسانه‌ها، مطبوعات نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری خواهند داشت.

وی یادآور شد: در بحث مدیریت مصرف، نیازمند همکاری، همراهی، تعامل و پشتیبانی همه دستگاه‌ها و ارگان های‌مختلف و همچنین انسجام و وحدت ملی هستیم.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سپهبد قاسم سلیمانی

لغو همه کنسرت‌های موسیقی در سمنان تا ۲۵ بهمن

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.