صفحه اصلی / سرخط خبرها / نابودی تولید با کاهش ارزش پول ملی

مهدي بصيرت، اقتصاددان

نابودی تولید با کاهش ارزش پول ملی

سرمقاله 

پول ملی هویت یک کشور است و باید برای حفظ این هویت شرایط کشور آماده باشد. بنابراین باید شرایط و اوضاع اقتصادی را آنقدر تقویت و توسعه دهیم که هیچ فعل و انفعالی روی پول ملی که هویت و اقتدار کشور است، تاثیری نداشته باشد. اگر پول ملی تقویت شود و شرایط فعلی برای آن پیش نیاید، سرمایه‌گذار با خیال راحت و با امنیت و آرامش‌خاطر پا به ایران خواهد گذاشت و با توسعه سرمایه‌گذاری خارجی می‌توانیم به رشد اقتصادی و رسیدن به توسعه در حد کشورهای صنعتی
امیدوار باشیم.
ایران شاهد یک شوک بزرگ ارزی در سال ۹۱ بود که پس از آن دیگر نتوانستیم جلوی این افزایش‌ها و نوسانات گاه و بیگاه را بگیریم و امروز شاهدیم که افزایش قیمت ارز تا کجا پیش رفته است. متاسفانه در ایران همه‌چیز از نرخ ارز تاثیر می‌پذیرد و در حال حاضر با افزایش قیمت ارز همان تولید داخلی اندک نیز به نابودی کشیده خواهد شد و چرخ کالای ساخت ایران خواهد خوابید.
از سوی دیگر متاسفانه در کشور برای واردات نیز نیاز به ارز و قیمت آن داریم. ایران در حال حاضر کشوری است که برای اکثر کالاها اعم از ضروری و غیرضروری نیاز به واردات دارد. حتی در رابطه با کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای هم اوضاع به همین ترتیب است.
در ازای وارداتی که به کشور انجام می‌شود باید ارز پرداخت شود و این ارز را کشور از طریق فروش و صادرات کالاهای نفتی و غیرنفتی تامین می‌کند. بنابراین با هرگونه مواجهه با تقاضای کاذب، اوضاع از این هم بدتر می‌شود و منجر به تضعیف پول ملی شده و رشد اقتصادی کاهش پیدا می‌کند.
همچنین در مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای برای کارخانه‌های داخلی ما به واردات نیاز داریم. در ضمن برای افزایش تولید داخلی شدیدا به واردات کالاهای سرمایه‌ای نیاز داریم. پس با توجه به این موارد تضعیف پول ملی جز ایجاد تورم و نابودی بنیان تولید در ایران هیچ اثر مثبتی بر اقتصاد ایران ندارد.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.