صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / تاخیر شهر هوشمند، نقض حقوق شهروندی
تاخیر شهر هوشمند،  نقض حقوق شهروندی

اقدامات اوليه و ابتدايي هم براي راه‌اندازي شهر هوشمند انجام نشده است

تاخیر شهر هوشمند، نقض حقوق شهروندی

جهان امروز به سمت هوشمندسازي پيش مي‌رود و شهرهاي پيشرفته دنيا در حال تبديل شدن به شهرهاي هوشمند هستند.

شایلی قرایی

به گزارش کسب و کار نیوز، در ایران نیز باید ضرورت راه‌اندازی این پروژه احساس شود که متاسفانه مسئولان گویی تمایل چندانی برای تسریع در راه‌اندازی آن ندارند. شهر هوشمند جزو حقوق شهروندی است که تاخیر در اجرای آن در این سال‌ها موجب نقض حقوق شهروندان در کشور شده است. یکی از مشکلات موجود بر سر راه تحقق شهر هوشمند، ناهماهنگی بین دستگاه‌هاست که از نبود مدیریت یکپارچه شهری ناشی می‌شود. پیش‌نیاز هوشمندسازی شهر، مدیریت یکپارچه شهری است تا با پایان دادن به موازی‌کاری‌ها بتواند دستگاه‌های دست‌اندرکار امور شهر را با یکدیگر هماهنگ کرده و زیرساخت‌های شهری را به این منظور مدیریت کند.
رسیدن به شهر هوشمند فرایندی به‌هم پیوسته است. شفاف‌سازی، جلوگیری از فساد اداری و اطلاع و رضایت شهروندان از روند انجام کار از مزایای شهر هوشمند است که در نهایت موجب پیشرفت کشور می‌شود، به ویژه آنکه در حال حاضر اغلب مردم در تهران و سایر شهرها و کلان‌شهرهای کشور از تلفن همراه هوشمند و اینترنت همراه استفاده می‌کنند که بستر مناسبی برای ارائه و دریافت انواع اطلاعات و خدمات شهری است. هر هزینه‌ای برای هوشمند شدن شهر انجام شود با توجه به صرفه‌جویی‌های حاصل از آن، پس از مدتی جبران می‌شود. هوشمندسازی شهر نه تنها می‌تواند به توسعه شهر و اقتصاد شهری کمک کند، بلکه می‌تواند به پیشرفت کشور و اقتصاد ملی نیز کمک کند، چراکه مدیریت اطلاعات سیستم یکپارچه و اطلاع‌رسانی دولت از طریق این سیستم و اولویت دادن به هوشمندسازی که سال‌هاست در دستور کار مدیریت شهری تهران قرار دارد، می‌تواند در ترقی و تعالی شهر و کشور موثر واقع شود.

شهر هوشمند در ایران هنوز در مراحل مقدماتی هم نیست
ابوالفضل امینی، کارشناس فناوری
هنگامی که صحبت از شهر هوشمند و استفاده از تکنولوژی در ارائه خدمات می‌شود، بدان معناست که هر فردی هنگامی که پای خود را به بیرون از منزل یا محل کار خود می‌گذارد، تمام خدمات را به صورت هوشمند دریافت کند و تکنولوژی حرف اول را در انجام تمام امور بزند. با این تفاسیر باید اشاره شود که شهر هوشمند در ایران هنوز در مراحل مقدماتی هم نیست و راهی برای هموار شدن توسعه و پیشرفت نیز مهیا نشده است. در شهر هوشمند باید تلاش شود تا شاهد ارتقای کیفیت و سطح زندگی شهروندان باشیم، اما در ایران نه تنها این شرایط فراهم نشد، بلکه به دلیل نداشتن زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز راه‌اندازی شهر هوشمند هر روز شاهد پسرفت در این بخش‌ها هستیم.
راه‌اندازی شهر هوشمند با کاهش رفت و آمدهای روزانه و ترافیک، باعث کاستن از مصرف بنزین و آلودگی هوای ناشی از آن می‌شود. در صورت توسعه شهر هوشمند و آشنا شدن شهروندان با این امکانات، دیگر نیاز نیست افراد برای پیگیری بسیاری از امور روزانه خود به محل مورد نظر مراجعه حضوری داشته باشند، بلکه می‌توانند بسیاری از کارهای خود را به راحتی در منزل خود انجام دهند. البته بی‌نیازی به مراجعه حضوری و جلوگیری از آلودگی هوا دو مورد از ابتدایی‌ترین مزایای راه‌اندازی شهر هوشمند است. لازم است گفته شود که شهر هوشمند یکی از حقوق شهروندی به شمار می‌رود که در ایران هنوز برای ارائه این حق به شهروندان اقدامات اولیه هم صورت نگرفته است.
باید در راستای راه‌اندازی شهر هوشمند از تمام ظرفیت‌ها و امکانات در حوزه تکنولوژی و حتی دیگر ارگان‌ها استفاده کرد. متاسفانه برای اینکه اقدامی در راستای سهولت زندگی و ارتقای سطح زندگی در کشور و برای مردم انجام شود، سهل‌انگاری‌ها و کندی در کار را مشاهده می‌کنیم که این موضوع باید مورد بررسی قرار بگیرد، چراکه در شهرهای هوشمند امکاناتی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد که به واسطه آنها، مردم در این نوع شهرها به سهل‌ترین شکل ممکن زندگی می‌کنند. در ایران این حرکت در حد حرف و شعار مانده است و همواره شاهد برگزاری جلسات و نشست‌ها در این باره هستیم که متاسفانه هیچ نوع خروجی نداشته و کماکان هم این حرکات ادامه دارد.
هزینه‌های راه‌اندازی شهر هوشمند بسیار زیاد است و اگر روند مسکوت ماندن راه‌اندازی آن در کشور بیش از این به طول بینجامد، ناچاریم که این پروژه را به خارجی‌ها واگذار کنیم که در این صورت هزینه‌ها ۱۰۰ برابر می‌شود و دولت و مردم باید این هزینه‌ها را متحمل شوند. بنابراین تا دیرتر از این نشده، باید در راستای راه‌اندازی جدی شهر هوشمند در کشور اقدامات لازم انجام شود.

شهر هوشمند زندگی سنتی را در هم خواهد شکست
علی‌اکبر جلالی، استاد دانشگاه
اجرای پروژه شهر هوشمند برای ارتقای سطح کیفیت زندگی شهروندان و مطابق شدن با استانداردهای زندگی در کشورهای توسعه‌یافته و صنعتی ضرورتی است که از سالیان قبل احساس می‌شد. متاسفانه بزرگ‌ترین مانع دستیابی به زندگی الکترونیکی در سطح کشور شکاف دیجیتالی است و مسئولان امر باید برای فراهم‌سازی زیرساخت‌های مناسب برای برطرف شدن شکاف‌های دیجیتالی اقدامات لازم را انجام دهند. در چنین فضایی که توسعه همه‌جانبه الکترونیکی در حال اتفاق افتادن است، فناوری اطلاعات تا حضور در بدن انسان‌ها نیز پیشرفت کرده و همین موضوع باعث شفاف شدن فرایندهاست که البته جای نگرانی دارد که چرا تا این حد از دنیا عقب مانده‌ایم. بالاخره باید برای آینده این زندگی نیز تصاویری ارائه کرد و چه خوب است که همه در این مورد فکر کنند و به‌ویژه باید از ذهن کودکان برای ایجاد تصویر از آینده این زندگی استفاده کرد و در همین راستا آشنایی کودکان با مسائل طوفان ذهنی اهمیت فراوانی دارد. آینده در اختیار جوامعی است که به دنبال سازندگی و خلق و ایجاد هستند. جوامعی که دوست ندارند به آینده فکر کنند حداقل باید مردم خود را برای روبه‌رو شدن با آینده آماده کنند. شهر هوشمند و فناوری اطلاعات باعث توانمند‌سازی اقشار مختلف مردم از جمله معلولان و بانوان شده و فضای تبعیض‌آمیز زندگی سنتی را در هم خواهد شکست. ابعاد مختلف زندگی الکترونیک چون فضای کسب‌وکار، تجارت، سلامت، آموزش و تفریح چیزی است که همه اقشار جامعه از پیر و جوان و مرد و زن به راحتی می‌توانند در آن فعالیت کنند. زندگی آینده در گرو ۴ عامل ابزار همراه، اینترنت، بازی‌های ویدئویی و شبکه‌های اجتماعی است و باید برای برطرف شدن موانع استفاده از دسترسی به اینترنت با سرعت بالا و حضور در شبکه‌های اجتماعی فکری چاره ‌اندیشید.

همچنین مطالعه کنید:

ایجاد ۱۷۳ هزار فرصت شغلی جدید در بخش تعاون

به گزارش کسب و کار نیوز، حامد ویس کرمی، معاون تعاون وزیر کار در نشستی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.