صفحه اصلی / فرهنگی / میراث فرهنگی و گردشگری / عملیات عمرانی پیرامون حریم تپه تاریخی پویینک ممنوع است
عملیات عمرانی پیرامون حریم تپه تاریخی پویینک ممنوع است

عملیات عمرانی پیرامون حریم تپه تاریخی پویینک ممنوع است

سرپرست هیأت باستان شناسی قلعه تاریخی «پویینک» گفت: هرگونه عملیات عمرانی پیرامون حریم این تپه تاریخی در قرچک بدون مجوز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ممنوع است.

به گزارش کسب و کار نیوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، لاله روح انگیر با بیان اینکه کاوش قلعه تاریخی پویینک آغاز شده است، این قلعه را از آثار تاریخی قرون میانه دشت ورامین خواند که تا دوران سلجوقی و اوایل ایلخانی فعال بوده است.
این باستان شناس با اشاره به اینکه این قلعه دارای ۴ برج و یک راهروی مرکزی و اطاق های جانبی است تصریح کرد: در این قلعه دو برج قرینه که با طاق پوشیده شده نمایان است.
روح انگیز با اشاره به کشف تعدادی تنور در بین اتاق های قلعه ، مصالح بکار رفته در این قلعه را خشت ، گل و چینه اعلام کرد و افزود: کاوش در فاز اول معماری به اتمام رسیده و در فاز دوم ادامه دارد.
او در ادامه به ثبت این محوطه در فهرست آثار ملی در تاریخ ۱۳۸۶ با شماره ۱۵۷۷۳ اشاره و اظهار کرد: این قلعه تاریخی در مسیر کمربندی جنوبی قرچک قرارگرفته است.
وی تصریح کرد : شهرداری قرچک هزینه های کاوش در این تپه را متقبل ‌‌شده تا در صورت ارایه طرح توسط میراث فرهنگی به سایت گردشگری تبدیل شود.
کاوش قلعه تاریخی پویینک قرچک ورامین با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است.
به گزارش کسب و کار نیوز، شهرستان ۳۰۰ هزار نفری قرچک که در اواخر دولت دهم از ورامین جدا شده و به عنوان شهرستانی مستقل اداره می شود، در سر راه شهرستان های ورامین و پیشوا به تهران قرار دارد.
تپه پویینک که ثبت ملی شده و در مسیر کمربندی جنوبی قرچک قرار دارد و معلوم نیست که در زمان طراحی این پروژه چندده میلیارد تومانی کسی به این تپه توجه داشته است یا خیر، تپه ای که امروز مانع اصلی تکمیل این محور مواصلاتی شده است.
فراهنگ**۳۰۷۹**۱۷۰۱

همچنین مطالعه کنید:

لیست غذاهای خراب نشدنی برای سفرهای بین شهری

صرف نظر از وجود رستوران‌هایی که غذای خوش طعم و باکیفیت ارائه می‌دهند، بیشتر ما …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.