صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / “سنگ اندازی” مانعی برای رشد بانوان کارآفرین‌
“سنگ اندازی” مانعی برای رشد بانوان کارآفرین‌

در گزارش ایسنا بررسی شد؛

“سنگ اندازی” مانعی برای رشد بانوان کارآفرین‌

یک بانوی کارآفرین با طرح این پرسش که چرا مشاغلی که تنها برای بهبود وضعیت زنان صورت می‌گیرد، با سنگ‌اندازی مواجه شوند، گفت: برای دریافت تسهیلات با مانع بزرگی به عنوان وثیقه ملکی مواجه شده‌ام، بنابراین با وجود این مشکل توانایی گرفتن تسهیلات را ندارم.

زنی که پس از اعتیاد، یک کارآفرین موفق شد

به گزارش کسب و کار نیوز در خصوص تعاونی تولید و توزیع صنایع دستی عنوان کرد: من هنرمند صنایع دستی بوده‌ام و از آنجایی که هدف فعالیت در این حوزه را داشته، ‌در نهایت ایده کارآفرین اجتماعی نیز به اقداماتم اضافه شده است.

وی افزود: قشر زیادی از افراد فعال در حوزه صنایع دستی را زنان سرپرست خانوار را تشکیل داده است، لذا شروع این طرح مانا در سال ۹۵ با پنج خانم سرپرست خانوار و در نهایت با بررسی‌هایی انجام شده علاوه بر اینکه بازخورد مناسبی در هنر داشت، در سال جاری این تعداد به ۵۰ نفر نیز افزایش یافت.

گازرانی در خصوص تعداد افراد بخش مشاغل خانگی عنوان کرد: تمامی افراد این مجموعه زنان سرپرست خانوار بوده که گاها هنرمندان دیگر مشهد برای فروش کارهای هنری خود به این مجموعه به دلیل بستر مناسب آن مراجعه می‌کنند.

وی با بیان اینکه در بازار فروش جایگاه مطلوبی را داریم، افزود: تمامی زنان سرپرست خانواری که در این مجوعه فعالیت دارند، توانسته‌اند‌ به خوبی زندگی خود را در این بازار آشوب فروش محصولات، اداره کنند به طوریکه درآمد متوسط ماهیانه این افراد حدود ۷۰۰ هزار تومان است. 

این بانوی کارآفرین  با اشاره به اینکه بسیاری از سازمان‌ها هدایای نامطلوبی به کارمندان خود ارائه می‌دهند، اضافه کرد: یکی از ایده‌هایی که در این حیطه داشتیم این بود که هدیه‌ای به شما داده می‌شود، جدا از اینکه از زیبایی آن لذت می‌برید از داستان ساخت آن نیز اطلاعی داشته باشید که در نهایت با بسیاری از سازمان‌ها بخصوص سازمان‌های تهران برای فروش محصولات دست‌ساز زنان حاشیه شهر در تعامل قرار گرفتیم.

ابتدا باید بازار فروش را بیابیم و سپس تولید کنیم

وی با بیان اینکه اشتباه تولید در این است که ابتدا تولید شود و سپس به دنبال بازار فروش باشیم، اظهار کرد: ما در کار خود نخست تقاضا را از بازار یافته و پس از آن، برای عرضه کالا اقدام کردیم. لذا اشتباه تولید در این است که ابتدا محصول تولید می‌شود، سپس به دنبال بازار فروش آن هستیم.

این بانوی کارآفرین در خصوص فروش محصولات خوراکی توسط زنان سرپرست خانوار اظهار کرد: در این بخش نظارت ویژه داشته‌‌ایم به طوریکه فرد ارائه‌دهنده این محصولات بایستی استاندارد‌های متناسب با این بخش را رعایت کرده که توانایی فروش محصولاتشان را داشته باشیم.

گازرانی با اشاره به اینکه بازار مشهد پتانسیل مناسبی برای فروش آثار هنری را دارد، خاطر نشان کرد: بازار مشهد در خصوص آثار صنایع دستی از پتانسیل مناسبی برخورد است، اما جنس‌هایی که در اغلب بازارهای صنایع دستی عرضه می‌شود، خارجی بوده که به عنوان صنایع دستی منطقه به مسافران عرضه می‌گردد.

تولیدات خانگی باید رنگ‌وبوی هنر را به خود گیرند

وی با اشاره به اینکه هدف بایستی تولیدات خانگی به سمت و سوی هنر حرکت کند، تصریح کرد: نباید این طور باشد که یک خانم در منزل دائما در حال دوخت باشد و این کارش نتیجه‌ای در بر نداشته باشد، همچنین آنها با مشکل یافتن بازارهای هدف صنایع اثار ساخته شده خود مواجه هستند، لذا بایستی بررسی شود دلیل عدم فروش تولیدات خانگی چیست، اگر کیفیت آن مطلوب نیست، بایستی کیفیت را افزایش داد. همواره باید مدنظر قرارداد که تغییر نوع محصولات ارائه شده چه میزان در اقتصاد فرد تاثیر خواهد داشت. 

این بانوی کارآفرین با اشاره به اینکه دوره‌های آموزشی این مجموعه رایگان بوده، عنوان کرد: این آموزش‌ها با بررسی بازار هدف به منظور ارتقا محصولات دست‌سازهای زنان سرپرست خانوار رایگان برگزار می‌شود. در نتیجه با فرا گرفتن هنر، این زنان کارهای خود را تولید می‌کنند و سپس‌ آن محصولات به فروش می‌رسد.

گازرانی در خصوص تسهیلات حمایتی اختصاص یافته به زنان سرپرست خانوار، افزود: افرادی که در خانه مشغول به کار بوده، هیچ تسهیلات حمایتی شامل حال آن‌ها نبوده به طوریکه برای بیمه این افراد اقدامی صورت نگرفته است. از این جهت در بخش حمایت‌های سازمانی با توافق‌هایی که از جانب اداره بهزیستی صورت‌گرفته، تصمیم بر آن شد که ایجاد کار از ما باشد و تحت پوشش قرار گرفتن بیمه فرد توسط اداره بهزیستی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه زمانی تبلیغات فضای مجازی تاثیر گذار خواهد بود که تمرکز کافی روی این مقوله صورت گیرد، تصریح کرد: من از ده روز کاری دو روز را وقت برای مجموعه گذاشتم و باقی روزها باید به دنبال رفع محدودیت‌ها و سنگ‌اندازی‌ها باشم. لذا زمانی این تبلیغات تاثیرگذار خواهد بود که با تمامی توان بر روی این فضا وقت کافی گذاشت.

معضلات برای دریافت تسهیلات همیشگی است

این بانوی کارآفرین در خصوص تسهیلات مورد استفاده‌اش، عنوان کرد: به دلیل ارتباط داشتن با سازمان‌های مختلف از جمله اداره‌کار، بهزیستی، میراث فرهنگی و سازمان‌های مختلف دیگر، تمامی این‌ها از تسهیلات اختصاص یافته حرف به میان آورده‌اند به طوریکه برای گرفتن تسهیلات تمامی کارهای لازم را انجام داده ولی در مرحله آخر برای دریافت تسهیلات با مانعی بزرگی به عنوان وثیقه ملکی مواجه شده‌ام، بنابراین با وجود این مشکل توانایی گرفتن تسهیلات را ندارم.

گازرانی ادامه داد: در سالی که تمامی مسیرها به سمت اشتغال بانوان هدف گذاری شده، هیچ حمایتی از سوی سازمان‌ها صورت نگرفته است به طوریکه شهرداری تحت این عنوان که کار ما تجاری بوده، درخواست مبلغی بالغ بر  50 میلیون تومان برای صدور پروانه تجاری داده است.

وی عنوان کرد: با دوندگی‌هایی بسیار توانستم این مبلغ ۵۰ میلیون تومانی را به ۲۱ میلیون تومان کاهش دهم، اما زمانی که قدرت پرداخت چنین مبلغ‌هایی برای انجام یک کار عام المنفعه وجود ندارد. تخفیف دادن چه سودی برای ما دارد.

سه ماه است که به دنبال مکانی جدید هستیم

 این بانوی کارآفرین با بیان اینکه سه ماه است که به دنبال مکان جدید هستیم، عنوان کرد: کار ما مرکز کارآفرینی است نه مرکز تجاری، از این جهت شهرداری‌های درخواست تجاری از ما داشته‌اند در حالیکه مرکز ما مرکز کار آفرینی است.

گازرانی ادامه داد: مشکل‌ ما در مصوبات است به طوری که در مصوبات بخشودگی عنوان نشده است، در حالیکه ما درآمدی نداریم و برای تامین هزینه تجاری باید به دنبال خیر باشیم. طی سه ماه گذشته کارگاه صنایع دستی ما به دلیل رفع مشکلات، تعطیل بوده که این تعطیلی ضربه بزرگی به اقتصاد زنان سرپرست خانوار وارد کرده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.