صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / امارات برای براندازی قدرت در تونس برنامه‌ریزی کرده بود
امارات برای براندازی قدرت در تونس برنامه‌ریزی کرده بود

افشاگری یک سایت فرانسوی؛

امارات برای براندازی قدرت در تونس برنامه‌ریزی کرده بود

یک سایت فرانسوی از دیدار محرمانه وزیر کشور تونس در جزیره جربه این کشور با مدیر اطلاعات امارات و برنامه‌ریزی آن دو برای براندازی قدرت در تونس خبر داد.

یوسف الشاهد

به گزارش کسب و کار نیوز، سایت فرانسوی “موند افریک” ویژه مسایل قاره آفریقا به نقل از برخی منابع دیپلمات غربی اعلام کرد، دیدار محرمانه لطفی براهم، وزیر کشور برکنار شده تونس در جزیره جربه این کشور با مدیر مرکز اطلاعات امارات پس از بازگشت وی از نشست مقدماتی سران پاریس درباره لیبی در ۲۹ مه گذشته انجام شد.

این سایت فرانسوی در ادامه گزارش خود آورد، در این دیدار محرمانه دو طرف درباره نقشه راهی به اتفاق نظر رسیدند که بتواند تغییرات اساسی را در راس هرم قدرت در تونس ایجاد کند از جمله برکناری یوسف الشاهد، نخست وزیر این کشور، انتصاب کمال مرجان، وزیر دفاع سابق زین العابدین بن علی، رئیس جمهوری مخلوع تونس به عنوان نخست وزیر و برکناری باجی قائد السبسی، رئیس جمهوری تونس به دلیل بیماری. این نقشه راه به سناریوی حبیب بورقیبه، رئیس جمهوری پیشین تونس که توسط بن علی برکنار شد، شباهت دارد.

همچنین سایت موند افریک فاش کرد، لطفی براهم که مرد در سایه با جاه‌طلبی‌های بسیار توصیف می‌شود، به چند تن از چهره‌های سیاسی تونس از جمله رضا بلحاج، یکی از بنیانگذاران جدا شده حزب “ندای تونس”، حزب حاکم در این کشور پیوسته و جنبش خود “اول تونس” را تاسیس کرد و نیز به برخی دیگر از سیاسیون تونس که از اماراتی‌ها مبالغی را جهت بازسازی معادله سیاسی دریافت کردند، نزدیک شد.

طبق گزارش موند افریک، این چهره‌های سیاسی تونس اخیرا یک ائتلاف جنجالی با حافظ قائد السبسی، پسر رئیس جمهوری که روابط متشنجی با یوسف الشاهد، نخست وزیر تونس دارد، تشکیل دادند.

همچنین این سایت گزارش داد، از جمله هدف‌های سیاسی طرح امارات، در نهایت دور کردن جنبش النهضه از روند سیاسی تونس است، هر چند که این حزب از طریق انتخابات به قدرت رسید و وارد ائتلافی با رئیس جمهوری فعلی شد.

در گزارش مذکور آمده است، برخی مسؤولان فرانسوی، آلمانی و الجزایری طرح امارات را افشا کرده و جزئیات آن را به اطلاع مسؤولان تونس رساندند.

لطفی براهم در سپتامبر ۲۰۱۷ به عنوان وزیر کشور تونس منصوب و ۹ ماه بعد برکنار شد.

او اواخر فوریه گذشته کمی پیش از برکناری‌اش با یک هواپیمای شخصی به عربستان سفر و در آنجا با پادشاه عربستان دیدار کرد.

این سفر که اعلام شد، بیش از زمانی که رسما گزارش شده بود، ادامه داشته، موجب ایجاد تردیدهایی درباره اهدافش شد.

در آن زمان مجتهد، کاربر عربستانی مشهور توئیتر از دیدار براهم و رئیس جمهوری مخلوع تونس که در عربستان اقامت دارد، سخن گفت.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.