به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، دکتر جمشید حاجتی اظهار کرد: در دولتهای نهم و دهم به دلیل الزاماتی که اسناد بالادستی کشور ایجاد کرده بود باید تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی در پایان برنامه ۵ ساله برنامه پنجم توسعه به عدد ۲۵ درصد می رسید و در این راستا متاسفانه بدون اینکه زمینه برای این کار فراهم شود در یک روند صعودی افزایش تعداد دانشجویان و ظرفیت ها مدنظر قرار گرفت.
وی ادامه داد: برای افزایش دانشجو باید افزایش اعضای هیات علمی و ارتقاء تجهیزات آزمایشگاهی و آموزشی نیز باید مدنظر قرار گیرد اما متاسفانه در زمانی که افزایش جذب دانشجو با توجه به الزامات اسناد صورت گرفت به این مسائل توجهی نشد و این مساله سبب مواجه شدن بسیاری از دانشگاهها با چالش کمبود امکانات و منابع شد که قطعا تاثیر جدی بر کیفیت روند آموزش و پژوهش داشت.
دبیر شورای علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی گفت: از سال ۹۲ با تغییر دولت و آغاز به کار دولت یازدهم تلاش بر این بود که اگر امکان کاهش ظرفیت ها وجود ندارد حداقل جلوی افزایش بی رویه جذب دانشجو گرفته شود به همین دلیل منحنی رشد ظرفیت های کارشناسی ارشد از سال ۸۵ تا ۹۲ یک منحنی صعودی خیلی تیزی است ولی از سال ۹۲ به بعد یک منحنی کاملا افقی است که این نشان دهنده سیاست جذب دانشجو در رشته های علوم پزشکی در دو دولت مختلف است.
خیز جدی وزارت بهداشت برای افزایش امکانات آموزشی
وی افزود: متاسفانه به دلیل محدودیت منابع و محدودیتهای بودجهای، امکانات و تجهیزات دانشگاههای علوم پزشکی در سال های اخیر متناسب با جذب دانشجو افزایش نیافته است و این مساله کیفیت آموزش را تحت تاثیر قرار میدهد.
دبیر شورای علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی باتاکید بر عزم جدی وزارت بهداشت در دولتهای یازدهم و دوازدهم برای جبران کمبود امکانات و تجهیزات آموزشی ناشی از جذب بیرویه دانشجو گفت: به دلیل ضرورت جبران کمبودها در این دولت کمک هایی به دانشگاهها صورت گرفت و حمایتهایی انجام شد ولی عملا به دلیل کمبود منابع کار وسیع و جدی ممکن نبود.
حاجتی تاکید کرد برای ارتقاء تجهیزات و امکانات دانشگاه های علوم پزشکی در معاونت آموزشی در دولتهای یازدهم و دوازدهم خیزهای جدی برداشته شده است و حتی صندوق توسعه ملی وزارت بهداشت، نامهای به رییس جمهور نوشت که در این زمینه نیاز به کمک وجود دارد.
همچنین در این راستا اقداماتی در نظر گرفته شد تا در بودجههای اختصاصی دانشگاهها الزاماتی برای کمک به توسعه امکانات و تجهیزات ایجاد شود و در این زمینه برخی دانشگاهها بسیار خوب عمل کردند.
دبیر شورای علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی اظهار کرد: در مجموع تقویت زیر ساختها در دانشگاههای علوم پزشکی نیازمند توجه جدی است و در این راستا معاونت آموزشی در سال ۹۷ نیز دو سه مسیر را پیش بینی کرده است تا این موضوع محقق شود.
وی در ادامه تصریح کرد: در حوزه کیفیت آموزش و تجهیزات و امکانات اقداماتی در سال های اخیر انجام شده است ولی هنوز کامل نیست و نیاز به توجه بیشتر دارد. ضمن اینکه بودجه نیز در این زمینه بسیار تاثیر گذار است.
دانشگاهها نباید وابسته به بودجههای دولتی باشند
حاجتی با اشاره اختصاص بخش زیادی از بودجه های وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به طرح تحول سلامت اظهار کرد: به دلیل نیازی که وجود داشت بخش زیادی از بودجه ها توسط وزارت بهداشت به سمت انجام طرح تحول سلامت رفت اما باید در نظر گرفت که موضوع آموزش نیز امری جدی است که معمولا تحولات آن و نتایج برنامه های آن در بلند مدت مشخص خواهد شد و تاثیرات ماندگار تری نیز خواهد داشت.
وی با تاکید بر لزوم حرکت دانشگاه ها به سمت دانشگاه های نسل سوم گفت: یکی از ویژگی های دانشگاههای نوین این است که نباید وابسته به منابع دولتی باشند و باید به خود متکی باشند و این مساله ای است که همه دانشگاه های کشور چه پزشکی و چه غیر پزشکی کاملا دچار آن هستند و به غیر از دانشگاه های غیر انتفاعی و غیر دولتی که وزارت بهداشت خیلی به آنها ورود پیدا نکرده است، بقیه دانشگاههای وزارت علوم و وزارت بهداشت کاملا متکی به بودجه های دولتی هستند.
دبیر شورای علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی خاطرنشان کرد: اگر دانشگاه وارد فضایی شوند که خلق ثروت و ارزش کنند، میتوانند برای خود برنامه ریزی کرده و امورات خود را بگذرانند، که این موضوع نیاز به فرهنگ سازی و تغییر نگرشها دارد.
انتهای پیام