سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / سراب سایت‌های همسریابی
سراب  سایت‌های همسریابی

«كسب‌وكار» از درآمدهاي هنگفت و سود سرشار گردانندگان سايت‌هاي همسريابي گزارش مي‌دهد

سراب سایت‌های همسریابی

شایلی قرایی

با کاهش تمایل جوانان برای ازدواج و البته بالا رفتن سن ازدواج، افرادی پیدا شدند و با راه‌اندازی مراکز و سایت‌های همسریابی وانمود کردند می‌توانند این مشکل را با روش‌های نوین حل کنند.به گزارش کسب و کار نیوز  متاسفانه با آغاز فعالیت این سایت‌ها، آمارها نشان داد که تخلفات در این سایت‌ها آنقدر بالاست که به هیچ عنوان نباید متقاضیان به آنها اعتماد کنند. هر سایتی که بخواهد در زمینه همسریابی فعالیت کند، باید از اداره کل ورزش و جوانان مجوز داشته باشد که در این زمینه در کشور تنها سایتی که برای تسهیل ازدواج آن هم از طریق خانواده‌ها و به عنوان واسطه مجوز دارد، سامانه ملی همسرگزینی است.

متاسفانه سایت‌های همسریابی بیشتر با رویکرد ارتباطات نامتعارف شکل می‌گیرند. این موضوع یکی از دلایل اصلی آسیب دیدن خانواده‌هاست که روز به روز نیز گسترش پیدا می‌کند. کارکرد و فعالیت واقعی سایت‌های همسریابی، همسرگزینی موقت است وگرنه اگر فردی قصد ازدواج داشته باشد، فضا آنقدر باز است که می‌تواند در محیط کار، تحصیل و زندگی همسر مناسب خود را پیدا کند. بنابراین آنهایی که به سایت‌های همسریابی مراجعه می‌کنند، نگاه‌شان ازدواج نیست. اخبار مربوط به کلاهبرداری و هتک حیثیت به وسیله سایت‌های همسریابی در حال افزایش است، اما جالب‌تر آنکه مراجعان این سایت‌ها هم روز به روز بیشتر می‌شود و هیچ مرجع یا نهاد و سازمانی به طور مستقیم هدایت آنها را بر عهده نمی‌گیرد.
به طور کلی سایت‌های همسریابی با هدف کلاهبرداری اقدام به عضوگیری و جمع‌آوری اطلاعات افراد می‌کنند و از این طریق می‌توانند از آنان سوءاستفاده کنند. در واقع افراد سودجو و فرصت‌طلب از قابلیت‌های این فضا استفاده کرده و برای کسب درآمد، اقدام به راه‌اندازی سایت‌ها و وبگاه‌هایی درباره همسریابی می‌کنند و این در حالیست که سایت‌های فعال در این زمینه نیز فاقد مجوز هستند. این سایت‌ها با هدف کلاهبرداری و با عنوان سایت‌های ازدواج دائم یا موقت اقدام به عضوگیری و جمع‌آوری اطلاعات شخصی افراد کرده و آنها را بدون اجازه فرد در اختیار دیگران قرار می‌دهند. همچنین طراحان آن نیز با توجه به دسترسی به کلیه اطلاعات کاربران به‌راحتی می‌توانند از اطلاعات آنان سوءاستفاده کنند. این سایت‌ها بدون اجازه فرد، عکس‌ها و اطلاعات آنان را در اختیار افراد دیگر قرار می‌دهند و همین امر موجب بروز اخاذی و کلاهبرداری می‌شود، چراکه مدیران این سایت‌ها به تمام اطلاعات وارده ازسوی کاربر اعم از نام و نام خانوادگی، کد ملی، آدرس، شماره تماس و… افراد دسترسی دارند که همین امر باعث فراهم شدن بستری برای سوءاستفاده‌های مختلف، کلاهبرداری و اخاذی از آنها می‌شود.
کاربران باید دقت کنند که بعد از پخش شدن عکس و اطلاعات شخصی خود در میان کاربران چنین سایت‌هایی، دیگر مالک آن نیستند. کاربران به این سایت‌ها اعتماد نکنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف در فضای سایبر نظیر کلاهبرداری‌های اینترنتی، جعل عنوان، وب‌سایت‌های جعلی، سایت‌هایی با محتوای مجرمانه و مغایر با شئون اسلامی و… از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice. ir پلیس را در جریان این نوع کلاهبرداری‌ها قرار دهند.
معامله بر سر زندگی و آینده جوانان
روح‌ا… مومن‌نسب، کارشناس جرائم رایانه‌ای
همواره شاهد هستیم که اعلام می‌شود هیچ مجوزی برای فعالیت سایت‌‌های همسریابی صادر نشده، اما کماکان این سایت‌ها به کار خود ادامه می‌دهند و روزانه شکایات بسیاری در رابطه با آنها مطرح می‌شود. درست است که اینترنت و فضای مجازی می‌تواند بستری برای آشنایی‌ باشد، اما ضرورت دارد در این رابطه از لحاظ فنی و محتوایی، نظارت‌ها و بررسی‌های بسیار دقیق و مناسب انجام شود.
باید برای فعالیت این سایت‌ها قوانین بخصوص تدوین و تصویب شود، چراکه اطلاعات مردم در این سایت‌ها ارائه می‌شود. البته در فضای مجازی به لحاظ اینکه اطلاعات کاربران در آن وجود دارد، تمام کسب‌وکارهای آنلاین و فعال در این حوزه باید مشمول قوانین خاص باشند. به هر ترتیب در سایت‌های همسریابی باید افرادی فعالیت داشته باشند یا اینکه گردانندگان آن باید افرادی باشند که وضعیت تاهل آنها مشخص باشد. این بدان معناست که هیچ فرد مجردی نباید اداره امور این سایت‌ها را عهده‌دار باشد. هرچند این فاکتور هم نمی‌تواند دلیل بر اداره درست این سایت‌ها باشد، اما می‌تواند از بسیاری از جرائم جلوگیری کند. همچنین باید آزمایش‌های اعتیاد و سوءپیشینه برای گردانندگان این سایت‌ها انجام شود. باید مدارکی برای گرفتن مجوز این سایت‌ها ارائه شود که نشان دهد فرد موردنظر اهداف اقتصادی در این رابطه ندارد و به فکر درآمدزایی و گرفتن مبالغ کلان از متقاضیان نیست. باید مدارک تحصیلی مرتبط با موضوع را نیز داشته باشد.
همان‌طور که اشاره شد، برخی از افراد برای راه‌اندازی سایت‌های همسریابی به اهداف اقتصادی آن فکر می‌کنند و برای درآمدزایی و سود سرشار پا به عرصه این فعالیت می‌گذارند. متاسفانه درآمدهای هنگفت و سود سرشار این جریان باعث شده است سوداگران سودجو به فکر بیفتند و جوانان بسیاری را مورد سوءاستفاده قرار دهند. این فرصت به دلیل بیکاری و مسئولیت‌ناپذیری دستگاه‌های مسئول برای این سوداگران ایجاد شده است. جوانان و حتی در برخی از موارد افرادی با سن‌های بالا را مشاهده می‌کنیم که با ثبت‌نام در این سایت‌ها می‌خواهند آینده خود را پیدا کنند. گردانندگان این سایت‌ها در مرحله اول با ارائه اطلاعات ابتدایی و جذاب از کاربران سعی در تشویق جنس مخالف برای دیدن بقیه اطلاعات و تصاویر افراد مورد نظر می‌کنند و کاربران هنگامی که با درخواست مشاهده ادامه اطلاعات مواجه می‌شوند، گردانندگان سایت با درخواست مبالغ که گاهی به مبالغی هنگفت ختم می‌شود اقدام به کلاهبرداری از کاربران می‌کنند.
سایت‌های همسریابی بیشتر به فکر کسب سود و درآمد هستند که همین موضوع باعث می‌شود ازدواج‌های اینترنتی و سایتی دوام و پایداری نداشته باشد. با این اوصاف به نظر می‌رسد با توجه به روش‌های پیش‌گفته‌شده ازسوی سایت‌های همسرگزینی و توجه بیشتر به منافع شخصی، فعالیت این مراکز به صورت قانونی یا غیرقانونی باید مورد بازنگری قرار گیرد. قطعا هیچ سایت غیرمجازی، معتبر نیست و جوانان دقت کنند این سایت‌ها به‌شدت سودجو هستند و به راحتی زندگی و آینده آنها را با مبلغی پول معامله می‌کنند. این خطر بسیار بزرگ است.

همچنین مطالعه کنید:

برای رفع موانع صادراتی/دانش‌بنیان‌های توانمند مستقر در پارک‌ها حمایت می‌شوند

به گزارش کسب و کار نیوز ، امیرحسین میرآبادی پس از امضای تفاهمنامه همکاری با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.