صفحه اصلی / استان ها / اصفهان / تولیدات کشاورزی‌ تحت مدیریت صحیح و درستی نیست
تولیدات کشاورزی‌ تحت مدیریت صحیح و درستی نیست

رییس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان:

تولیدات کشاورزی‌ تحت مدیریت صحیح و درستی نیست

رییس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان گفت: متأسفانه در خصوص کشاورزی در کلان، تولیدات کشاورزی‌مان تحت مدیریت صحیح و درستی نیست و به دفعات انباشتگی محصولات کشاورزی را مشاهده کرده‌ایم، به طوری که به هیچ وجه صرفه اقتصادی برای کشاورز وجود ندارد.

مکانیزاسیون کشاورزی

مرتضی تیموری در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به  اهمیت اصلاح الگوی مصرف آب در کشاورزی، اظهار کرد: الگوی مصرف کنونی‌مان عمدتاً از نوع غرقابی است و این الگو و روش بهره‌وری را بسیار پایین آورده است.

وی افزود: بنابراین استفاده  از روش‌های نوین آبیاری و از جمله آبیاری تحت فشار و روش‌های مختلف آبیاری  و در این زمینه یکپارچه ساز اراضی کشاورزی  بسیار مهم است، به این معنا که بدون مقدمه یکپارچه سازی این کار تقریباً سخت و  عملی شدن الگوی مصرف غیر ممکن است.

رییس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان با  اشاره به موضوع  سهمیه بندی دقیق  و کارشناسی مصرف آب کشاورزی، ادامه داد: همان‌طور که برای مردم بحث سهمیه بندی و جیره‌بندی را مطرح  می‌کنیم در کشاورزی  با توجه به اینکه زاینده‌رود  نیز قطع شده و شرق اصفهان آب ندارد در مکان‌هایی که دسترسی به آب دارند  باید با یک هزینه واقعی تمام شده آب  را در اختیارشان قرار  دهیم تا قدر آب را بدانند و به میزان نیاز مصرف کنند.

تیموری خاطرنشان کرد: حتی برای این امر جیره بندی و سهمیه‌ای اعلام شود و از لحاظ کارشناسی اگر یک مساحت معینی از یک باغ و یا زمین زراعی مد نظر است به  میزان خاصی آب در یک بازده زمانی ۱۵ روزه  (یک بار در روز)  همان قدر آب در اختیار قرار دهند تا اینکه کشاورز مجبور شود با مراجعه به روش‌های نوین آبیاری و اعمال این روش‌ها آن میزان آب را مصرف کند و نه  محصول و باغ دچار تنش و مشکلی شود و  نه اینکه آب اضافه مصرف کند.

وی گفت: به صورت قطع مطمئنیم که در این صورت کشاورزان از اینکه روش‌های نوین را استفاده کنند استقبال می‌کنند. البته این امر بیشتر در یکپارچه سازی اراضی امکان‌پذیر است و متأسفانه در باغات کار بسیار سخت و با شرایط فرهنگی، مالکیت خصوصی متعدد و اینکه باغاتمان بسیار پر بازده  هستند کمی مشکل است.
 
رییس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان با بیان اینکه در مزرعه‌های کشاورزی امکان بیشتری وجود دارد که آب را با قیمت واقعی‌تر در اختیار مردم قرار دهیم، گفت: آب به میزان مورد نیاز از لحاظ کارشناسی و کشاورزی مدیریت شود تا کشاورز با این مدیریت کمک بزرگی به کاهش مصرف آب کند، ادامه داد: خوشبختانه جهاد دانشگاهی واحد صنعتی پروژه‌های متعددی را برای نیروگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان، برای فولاد مبارکه و بخش‌های خصوصی متعددی  در جهت طراحی آبیاری تحت فشار انجام  داده است.

تیموری گفت: این آمادگی را اعلام می‌کنیم که حتی برای سایر دستگاه‌ها  در صورتی که  فضاهای دیگری به روش نوین آبیاری نیازمند مدیریت باشد را انجام می‌دهیم.  

 وی ادامه  داد: برای نمونه یک پروژه‌ای را برای اراضی آستان قدس رضوی  در استان  قزوین و زنجان پروپوزال دادیم که  جدیدترین روش و بحث آبیاری در ایران آبیاری زیر سطحی است که موضوع را پیگیری می‌کنیم و طراحی و اجرا را در دستور کار داریم. در این روش مصرف آب از روش‌های متعارف نوین دیگر کمتر و اثر بخشی و بهره‌وری آن بیشتر است.

رییس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه متأسفانه کشاورز تا زمانی که آب با هزینه بسیار نازل در اختیار دارد و از طرفی آب به میزانی در اختیاردار که به روش سنتی غرقابی آبیاری کند استقبالش  از روش‌های نوین آبیاری  محدود است، اضافه کرد: اما اگر کشاورز  مجبور شود به قیمت واقعی آب پرداخت کند قطعاً استقبال می‌کند و در حال حاضر بالا استقبال بالا نیست. البته در کشت و صنعت‌های بزرگ و اراضی بزرگ از این روش‌های نوین استقبال می‌شود و بیشتر  نیز در دستگاه‌های  اجرایی که فضای سبز بسیار زیادی دارند با توجه به اینکه با کاهش درآمدهای دولتی و رکود اقتصادی روبرو شده‌اند مجبور  هستند که میزان آب مصرفی  را بیشتر مدیریت کنند.

تیموری ادامه داد: متأسفانه استقبال در کشاورزها و بخش خصوصی چندان زیاد نبوده است. به نسبتی که وجود دارد و حجم زیادی از آبی که در کشاورزی هدر می‌دهیم استقبالی چندانی نبوده است.

 وی با تأکید بر اینکه متأسفانه در خصوص  کشاورزی در کلان، تولیدات کشاورزی‌مان تحت مدیریت صحیح و درستی نیست و ما به دفعات  انباشتگی محصولات کشاورزی را  مشاهده کرده‌ایم، افزود:  به هیچ وجه صرفه اقتصادی برای کشاورز  وجود ندارد. برای  نمونه در  فصل بهار سال جاری میزان هنداونه ای که در بازار ایران وجود دارد و از جمله اصفهان قیمت آن و میزان آبی که برای تولید هندوانه مصرف می‌شود و محصول دیگری که به آب مجازی معروف است  این میزان محصول و آب مصرفی  اصلاً با هم توجیه پذیر نیستند.

رییس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه در کشاورزی بحث مدیریت تولید وجود دارد که مدیریت تولید باید توسط جهاد کشاورزی و دستگاه‌های مرتبط انجام شود، گفت: به میزان مورد نیاز داخل  و نیاز برای صادرات تولید کنیم و در حمایت از تولید داخلی در بحث کشاورزی به جای اینکه آب به صورت جیره‌بندی در اختیار قرار گیرد با مدیریت میزان تولید می‌توان از کالای داخلی حمایت کرد. به این معنا که همان‌طور که آب را با قیمت واقعی در اختیار قرار می‌دهیم کشاورز میوه‌اش هم با قیمت واقعی در اختیار قرار بدهد.

تیموری اضافه کرد: جهاد دانشگاهی از چند سال گذشته علاوه بر مباحث اقتصاد مقاومتی، توجه به تولیدات داخلی بدون اینکه نام‌گذاری مشخصی شود عملاً ورود یافته است و قطعاً در این زمینه در سالی که به نام  حمایت از کالای تولید داخلی نام‌گذاری شده نقش مؤثر و مهمی را ایفا می‌کند.

انتهای یپام

همچنین مطالعه کنید:

استادان نمونه کشوری

اساتید اصفهان در میان استادان نمونه کشوری

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از میان ۱۶ استاد برجسته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.