صفحه اصلی / اسلایدر / بازار صنایع دستی در دست تولیدات ارزان چینی
بازار صنایع دستی در دست  تولیدات  ارزان  چینی

بازار صنایع دستی در دست تولیدات ارزان چینی

ثمانه نادری

افزایش نرخ دلار و تشدید تحریم‌ها دو عامل مهم در افزایش قیمت تمام‌شده کالا به شمار می‌روند که با توسل به تولیدات متکی به مواد اولیه داخلی می‌توان آنها را دور زد. یک مورد مهم این صحبت صنایع دستی است. از آنجایی که تولید محصولات صنایع دستی عمدتا وابسته به مواد اولیه داخلی است، قیمت این کالاها متاثر از شرایط تحریم یا افزایش نرخ دلار نخواهد بود، اما مساله اینجاست که در حالی که دولت می‌تواند از این مزیت و فرصت صنایع دستی برای اشتغالزایی و درآمدزایی استفاده کند با مجوزی که به واردات بی‌رویه صنایع دستی می‌دهد، این فرصت را از خود می‌گیرد.
به گفته فعالان حوزه صنایع دستی، واردات بی‌رویه صنایع دستی چینی به تازگی معضلی برای عرضه‌کنندگان این صنایع شده و فروش آنها را تحت‌تاثیر قرار داده است.
مدیرعامل شرکت تعاونی صنایع دستی هرمزان کار میناب در این خصوص به «کسب‌وکار» می‌گوید: صنایع‌دستی‌ای که از هند و به‌ویژه چین وارد می‌شود، چند برابر ارزان‌تر از صنایع‌دستی ایرانی است. برای مثال اگر قیمت یک محصول صنایع‌دستی در ایران ۷۰ هزار تومان می‌شود یک نمونه چینی ۳۰ هزار تومان خواهد بود که طبعا به دلیل قدرت خرید پایین مردم با استقبال بیشتری مواجه می‌شود. از سوی دیگر واردات این محصولات با حجم وسیع و پر شدن بازار از آن، انگیزه تولیدکننده داخلی را کم می‌کند. این مساله به تبع در درآمد و قدرت خرید مردم اثر منفی بسیاری بر جای می‌گذارد.

۸۰ درصد هنرمندان صنایع‌دستی بیمه نیستند
وی با اشاره به مشکل بیمه هنرمندان صنایع‌دستی ادامه می‌دهد: اکثر هنرمندان صنایع‌دستی در کشور بیمه نیستند و به جرات می‌توان گفت تقریبا۸۰ درصد آنها. وقتی از مسئولان علت را جویا می‌شویم، کسری بودجه را دلیل این مساله ذکر می‌کنند، در حالی که این امر روی زندگی و معیشت هنرمندان صنایع‌دستی تاثیر منفی بر جای می‌گذارد.
رهسپار با تاکید بر ضرورت ورود هنرمندان صنایع‌دستی و تشویق آنها به بازارهای جهانی می‌گوید: در شرایط تحریم خیلی از کسب‌وکارها دچار رکود می‌شوند که باید نسبت به اینکه صنایع‌دستی جزو این مشاغل به شمار نمی‌روند، خوش‌بین بود و حتی این صنایع می‌توانند به کمک مردم برای اشتغالزایی بیایند، اما مساله این است که با وجود آنکه خیلی از هنرمندان صنایع‌دستی به دریافت وام‌های ارزان‌قیمت نیاز دارند و بسیاری از صنایع‌دستی خانگی با تکیه بر این وام‌ها می‌توانند شرایط پیشرفت را فراهم سازند، اما در این زمینه حمایت‌های کافی صورت نمی‌گیرد.
زمینه‌سازی نامناسب کشور در برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی
در حالی که کشوری چون ترکیه با در اختیار قرار دادن غرفه‌های رایگان در نمایشگاه‌ها برای عرضه محصولات این هنرمندان همه‌ساله کمک شایانی به آنها می‌کند. در بسیاری مواقع این غرفه‌ها رایگان یا از تخفیف ۷۰ درصدی برخوردار است، اما در کشور ما زمینه‌سازی برای برپایی نمایشگاه‌های محصولات صنایع‌دستی مناسب نبوده است. ضمن آنکه تعداد و میزان نمایشگاه‌های برگزارشده در سال نیز کافی نیست.

میزان تاثیر صادرات صنایع‌دستی از نرخ دلار
این تولیدکننده صنایع‌دستی در ادامه با اشاره به درآمد خوب این صنایع برای هنرمندان به موضوع افزایش قیمت دلار و تخصیص آن به تولیدکننده‌های صنایع‌دستی اشاره می‌کند و می‌گوید: افزایش نرخ دلار و سیاست‌هایی که دولت در قبال آن اتخاذ کرده، به تازگی مشکلاتی را برای فعالان این حوزه فراهم کرده که از جمله آن سفرهای کاری تولیدکننده است. به عنوان مثال یک تولید‌کننده صنایع‌دستی در سال ممکن است بیشتر از ۱۰ بار برای شرکت در نمایشگاه‌ها و… به خارج سفر کند. میزان دلاری که در اختیار وی قرار می‌گیرد، به تبع مهم خواهد بود. ضمن آنکه عرضه محصولات صنایع‌دستی و صادرات آن نیز تحت‌تاثیر این امر است. بهتر است دولت در این خصوص نیز راه‌حل‌هایی بیندیشد. از جمله برنامه‌های دولت در این سال‌ها حمایت از مشاغل خانگی است که صنایع‌دستی در رشد آن نقش بسزایی داشته است. به گفته فعالان این حوزه، برای توسعه این مشاغل نیاز به حمایت‌های بیشتر از سوی دولت است که از جمله آن تسهیل شرایط بیمه‌ای این مشاغل است.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.