صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / اندیشمندی که نماد وحدت حوزه و دانشگاه بود
اندیشمندی که نماد وحدت حوزه و دانشگاه بود

اندیشمندی که نماد وحدت حوزه و دانشگاه بود

حجت الاسلام دکتر احمد احمدی درگذشت، دانشمندی پرتوان که مدیریت‌های مختلف فرهنگی و دانشگاهی و عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی را در کارنامه داشت و به گفته یک عضو دیگر این شورا، استادی باتقوا و نماد وحدت حوزه و دانشگاه بود.

دکتر احمدی شامگاه جمعه (۱۸ خرداد) در سن ۸۵ سالگی و بر اثر عارضه قلبی درگذشت. وی که از چهره های شاخص در زمینه علوم انسانی به شمار می آمد، دیرزمانی ریاست سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت) را برعهده داشت و در سال ۱۳۵۳ به عضویت هیات علمی گروه فلسفه غرب دانشکده ادبیات دانشگاه تهران درآمد.
مسئولیت های اجرایی و تدریس، وی را از تحریر و تدقیق در علوم بازنداشت و در این زمینه می توان به تالیف بی شمار کتاب از جمله «بن‌لایه‌های شناخت» و «مختارات من نصوص الفلسفه الاسلامیه» اشاره کرد و «نقد تفکر فلسفی غرب»، «تأملات در فلسفه اولی» و «تأسیس مابعدالطبیعه اخلاق» و مقالاتی به ویژه در زمینه فلسفه غرب از وی برجای مانده است؛ همچنین عضویت در هیات تحریریه نشریات مختلف و تاسیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برای استفاده از توان حوزه ها تنها بخش کوچکی از فعالیت های این دانشمند پرتوان است که از قدیمی ترین اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بود.
دکتر غلامعلی حداد عادل روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا، دکتر احمدی را یک روحانی دانشمند و تربیت شده حوزه و دانشگاه معرفی کرد.
وی ادامه داد: شخصیت دکتر احمدی نمادی از وحدت حوزه و دانشگاه بود و وی هم در حوزه و هم در دانشگاه یک روحانی بسیار باتقوا، سختکوش و بااخلاص و انقلابی به شمار می آمد.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: دکتر احمدی از ابتدای انقلاب در ستاد انقلاب فرهنگی و بعد از آن تا آخرین جلسه ای که شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد، عضو این شورا بود، در جلسات حضور داشت و خدمات بسیاری در حوزه و دانشگاه از خود بر جای گذاشت.

***خدمات صادقانه دکتر احمدی به حوزه و دانشگاه
عضو هیات علمی دانشگاه تهران در زمینه خدمات دکتر احمدی تصریح کرد: مرحوم دکتر احمدی خدمات بالابلند صادقانه ای به حوزه و دانشگاه ارائه کرد و در سه دهه پایانی عمر خود ریاست سازمان سمت را برعهده گرفت.
مدیرعامل بنیاد دایره المعارف اسلامی افزود: این سازمان کتاب های علوم انسانی دانشگاهی را چاپ می کند و بیش از دو هزار عنوان کتاب در سازمان سمت طی همین زمان چاپ شد که جزء کتاب های درسی دانشگاهی هستند.
وی با تاکید بر پرتلاش بودن دکتر احمدی در زمینه های علمی یادآور شد: فقدان این دانشمند برجسته و نیروی توانا و ارزشمند باعث تاسف اساتید و علمای حوزه و دانشگاه خواهد بود.
قرار است پیکر دکتر احمدی فردا (یکشنبه ۲۰ خرداد) از مقابل سازمان سمت تشییع شده و برای خاکسپاری رهسپار قم شود.
مراسم ترحیم ایین استاد فقید از ساعت ۱۴ تا ۱۵٫۳۰ دقیقه روز دوشنبه، ۲۱ خرداد ماه در مسجد نور برگزار خواهد شد.
علمی**۹۱۵۷*۲۰۱۷

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.