صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / الگوی تیکک به‌منظور تولد کسب‌وکارهای نوپا طراحی شد
الگوی تیکک به‌منظور تولد کسب‌وکارهای نوپا طراحی شد

با حمایت معاونت نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛

الگوی تیکک به‌منظور تولد کسب‌وکارهای نوپا طراحی شد

مدیران پارک علم و فناوری استان اردبیل اقدام به طراحی یک فرایند بومی بانام الگوی تیکک” تولد یک کسب‌وکار” کرده‌اند. فرآیند طراحی‌شده در این الگو منجر به شکل‌گیری کسب‌وکارهای نوپا و قرارگیری آن در زنجیره حمایتی به‌منظور رشد و شکوفایی کسب‌وکار می‌شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ استارت آپ واژه‌ای است که در سال‌های اخیر در اخبار دنیای فنا وری به‌دفعات شاهد استفاده از آن در توصیف کمپانی‌های نوپایی هستیم که راهکارهای جدیدی را برای حل مشکلات و مسائل موجود در دنیای فناوری مطرح می‌کنند، همچنین رویدادهای استارتاپ ویکند رویدادهایی هستند که به‌منظور کمک به شکل‌گیری استارت آپ ها برگزار می‌شوند. در سال‌های اخیر این رویدادها در کشور ما نیز با کپی از الگوبرداری از مدل مرجع خارجی برگزار می‌شود که نحوه برگزاری آن چالش‌هایی را به همراه داشته است.
در این راستا محققان داخلی بامطالعه مدل‌های مختلف اجرای رویدادهای استارتاپ ویکند، اقدام به طراحی یک فرآیند بومی کرده اند.این فرآیند که بانام الگوی تیکک (تولد یک کسب‌وکار)معرفی شده است و برای نخستین بار در کشور در پارک علم و فناوری استان اردبیل اجرا شد.
محسن دیندار معاون پارک علم و فناوری استان اردبیل گفت: رویداد کارآفرینی شتاب (شناسایی و توانمندسازی ایده‌های برگزیده) با الگوی تیک ( تولد یک کسب‌وکار) برای نخستین بار از طریق پارک اردبیل با استقبال خوب علاقه‌مندان اجرا شد و درنهایت در طی برگزاری این رویداد ۷ استارت آپ به‌صورت واقعی شکل گرفت و در زنجیره حمایت‌های مراکز رشد و پارک علم و فناوری استان اردبیل به‌عنوان هسته فناور قرار گرفت.
دیندار با اشاره به زنجیره اقتصاد دانش‌بنیان در کشور گفت: اگر زنجیره اقتصاد دانش‌بنیان را ایده، فناوری و تجاری‌سازی و نهایتاً بازار در نظر بگیریم ،برگزاری رویدادهای کارآفرینی با الگوی تیکک می‌تواند در تأمین بستر لازم جهت شکل‌گیری حلقه اول اقتصاد دانش‌بنیان بسیار مؤثر باشد.
دیندار با اشاره به مشخصه‌های اصلی این الگوی طراحی‌شده گفت: در الگوی تیکک نخستین قدم شناسایی ایده‌ها است که توسط مربیان کارآفرینی ، طی برگزاری پیش رویدادی صورت می‌گیرد، لذا ایده‌ها نهایتاً در بازده زمانی پانزده‌تا بیست‌روزه شناسایی می‌شوند. نحوه ایده پردازی از طریق آموزش‌های پیش رویداد شامل مفاهیم خلاقیت ،نوآوری و طوفان فکری به علاقه‌مندان آموزش داده می‌شود.
بر اساس این گزارش؛ ایده‌های ثبت‌نام‌شده در رویداد در فرآیند الگوی تیک قرار می‌گیرند و با بهره‌گیری از ظرفیت منتور ها اقدام به طراحی بوم کسب‌وکار و تدوین BP (طرح کسب‌وکار) برای ایده خود می‌کنند و درنهایت ایده‌هایی که دارای طرح کسب‌وکار قابل توجیه هستند در معرض رأی‌گیری منتورها و مشاورین و حاضران قرارگرفته و منتخبین وارد فرآیند حمایتی مراکز رشد به‌عنوان هسته نوآور یا فناور می‌شوند.
از سوی دیگر عدم شکل‌گیری استارت آپ ها در پایان این رویدادها و جایزه محور بودن آن باعث کاهش انگیزه علاقه‌مندان برای شرکت در این نوع رویدادها شده است. فرایند طراحی‌شده در این الگو منجر به شکل‌گیری کسب‌وکارهای نوپا و قرارگیری آن در زنجیره حمایتی به‌منظور رشد و شکوفایی کسب‌وکار می‌شود.
لازم به ذکر است، عدم شکل‌گیری استارت آپ ها در پایان این رویدادها و جایزه محور بودن آن باعث کاهش انگیزه علاقه‌مندان برای شرکت در این نوع رویدادها شده است.

همچنین مطالعه کنید:

شهادت وزیر خارجه در حادثه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور

به گزارش کسب و کار نیوز ، عصر روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه  بالگرد حامل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.