صفحه اصلی / اقتصادی / اشتغال و تعاون / لایحه‌ای برای جلوگیری از ورود غیرقانونی اتباع بیگانه

لایحه‌ای برای جلوگیری از ورود غیرقانونی اتباع بیگانه

یک مقام مسئول کارگری ابراز امیدواری کرد که وزارت کشور با همکاری مجلس و وزارتخانه‌های کار و امور خارجه، لایحه ساماندهی اتباع بیگانه را هرچه سریع‌تر نهایی و تصویب کند تا جلوی ورود غیرقانونی اتباع بیگانه گرفته شود.

اتباع بیگانه

فتح‌اله بیات در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پدیده حضور اتباع بیگانه از دیرباز در کشور ما رواج دارد ولی نباید رها شود بلکه باید در چارچوب و قاعده خاص خودش دنبال شود.

وی ادامه داد: مرزهای ما باید به شکلی نظارت و کنترل شوند که از طریق قاچاق هیچ مهاجری نتواند وارد کشور شود و اگر هم به شکل قانونی و در قالب تاجر، گردشگر یا برای درمان آمد، با دقت مورد رصد قرار گیرد.

رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی خاطرنشان کرد: متاسفانه در خبرها می‌شنویم که عده‌ای از اتباع بیگانه به شکل قاچاقی و در یک سواری پنهان شده‌اند تا خود را از طریق مرزها به داخل کشور برسانند. اما وقتی از قاچاق انسان باخبر می‌شویم که ماشین تصادف کرده و سرنشینان آن از بین رفته‌اند.

بیات با تاکید بر بسته ماندن مرزهای کشور گفت: ورود هر تبعه غیرمجاز به نابودی امنیت شغلی نیروی کار ایرانی منجر می‌شود، از این رو باید با ورود غیرقانونی و غیرمجاز اتباع بیگانه به طور محکم برخورد شود.

این مقام مسئول کارگری تصویب لایحه ساماندهی اتباع بیگانه در مجلس را خواستار شد و گفت: ما نمی‌توانیم بدون روادید از ایران خارج و وارد کشور دیگری شویم زیرا هر کشوری نسبت به ورود اتباع بیگانه قوانین و مقررات خاص خود را دارد ولی متاسفانه ما نسبت به مهاجرین نرمش نشان می‌دهیم و به جای بازگرداندن اتباع غیرمجاز برایشان مجوز کار صادر می‌کنیم.

بیات در پایان با بیان اینکه کارگران ایرانی نباید قربانی اتباع بیگانه غیرمجاز شوند، ابراز امیدواری کرد: وزارت کشور،‌ وزارت امور خارجه و وزارت کار از طریق مجلس، لایحه ساماندهی اتباع بیگانه را هرچه سریع‌تر نهایی و تصویب کنند تا هرگونه ابهام و نقطه ضعف قانون در این زمینه از بین برود.

به گزارش کسب و کار نیوز، در طول سه دهه گذشته اشتغال اتباع بیگانه در ایران به یکی از چالش‌های بازار کار تبدیل شده است. کارشناسان اقتصادی با هشدار نسبت به پیامدهای ورود بی‌رویه اتباع بیگانه به کشور، اشغال فرصت‌های شغلی جوانان جویای کار توسط مهاجران را یکی از این تبعات می‌دانند. نمایندگان مجلس نیز از وزارت کشور خواسته‌اند تا با توجه به تحمیل هزینه‌های بسیار ورود غیرقانونی مهاجران به کشور، در جهت تدوین لایحه ساماندهی اتباع بیگانه اقدام کند. بر اساس ماده ۱۲۰ قانون کار، اتباع بیگانه نمی‌توانند در ایران مشغول به کار شوند، مگر آنکه دارای روادید ورود با حق کار مشخص بوده و مطابق قوانین و آیین‌نامه‌های مربوطه پروانه کار دریافت کرده باشند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

جواز کسب کاغذی برچیده می‌شود/ لزوم تبدیل به شناسه یکتا

به گزارش کسب و کار نیوز، امیر سیاح در هشتاد و یکمین جلسه هیات مقررات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.