صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / ترجمان دستاوردهای مطالعاتی کشور به زبان حکومت‌مردان در برنامه فرهنگستان علوم
ترجمان دستاوردهای مطالعاتی کشور به زبان حکومت‌مردان در برنامه فرهنگستان علوم

رئیس مرکز مطالعات علم و فناوری فرهنگستان علوم اعلام کرد؛

ترجمان دستاوردهای مطالعاتی کشور به زبان حکومت‌مردان در برنامه فرهنگستان علوم

رئیس مرکز مطالعات علم و فناوری فرهنگستان علوم از برنامه این مرکز برای برقراری ارتباط با عموم جامعه و ایجاد همدلی با برنامه‌های توسعه از طریق نشر دستاوردها به زبان ساده‌تر خبر داد و گفت: لازم است که تمام این دستاوردها به 3 زبان علمی، زبان حکومت‌مردان و زبان عموم جامعه تهیه شود.

دکتر حسن ظهور

حسن ظهور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه پژوهش(Analysis& Synthesis) با مطالعات سنتزگونه و تلفیقی(Synthesis) کمی متفاوت است، در ابتدا بر روش کار سنتزگونه مرکز مطالعات علم و فناوری تأکید و خاطرنشان کرد: در حال حاضر در این مرکز پژوهش انجام نمی‌شود، بلکه از آرای صاحب‌نظران و دستاورد­های پژوهش دیگران استفاده کرده و نتایج آن‌ها در جلساتی به صورت میزگرد، به بحث گذاشته می‌شود.

وی با اشاره به حضور صاحب‌نظران و افراد خبره و توانا در این جلسات، ادامه داد: نتایج حاصل از تبادل نظر این افراد در زمینه‌های مشخص، جمع‌بندی شده و بار دیگر در شورای علمی مرکز به بحث گذاشته می‌شود. در نهایت نیز نتایج حاصل از این هم­‌اندیشی‌ها در قالب بیانیه یا نامه پیشنهادی تهیه و تدوین می‌شود.

رئیس مرکز مطالعات علم و فناوری فرهنگستان علوم با اعلام اهم فعالیت‌های این مرکز در سال ۱۳۹۷، اظهار کرد: مرحله اول شناسایی چالش‌های اساسی و بنیادی کشور از منظر گروه‌های مطالعاتی، تلفیق و برآیندسازی دستاوردهای گروه‌ها به منظور ارائه بیانیه یا نظریه و ترجمان دستاوردها جهت ارائه به مراکز تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری است.

ظهور در همین زمینه از برنامه این مرکز برای برقراری ارتباط با عموم جامعه و ایجاد همدلی با برنامه‌های توسعه از طریق نشر دستاوردها به زبان ساده‌تر خبر داد و گفت: لازم است که تمام این دستاوردها به ۳ زبان تهیه شود؛ اول “زبان علمی”، تا دانشگاهیان و افراد فعال در این حوزه راحت­‌تر  به تحلیل آن بپردازند، دوم “زبان حکومت‌مردان” که بیشتر به کار مراجع تصمیم‌گیری، قانون‌گذاری و قضایی می‌آید و سوم زبان عموم جامعه، تا مردم نیز در زمینه‌هایی که باید، آگاه و متوجه باشند.

وی استفاده از واژه “حکومت‌مردان” به جای “دولت‌مردان” را دارای اهمیت دانست و تأکید کرد: دولت به تنهایی در تلاش برای رفع چالش‌های اجتماعی، اقتصادی، زیست‌محیطی و علم و فناوری پیش رو، مؤثر نیست و مراجع قانون‌گذاری، قضایی و عموم مردم هم بر آن تأثیرگذارند.

رئیس مرکز مطالعات علم و فناوری فرهنگستان علوم، بحران آب را مثالی برای این موضوع عنوان و تشریح کرد: چنین مسأله‌ای یک بعد علمی دارد که باید مورد بررسی دانشمندان قرار گیرد و برای آن راهکار ارائه شود. بعد دیگر حل بحران آب نیز چگونگی سیاست‌گذاری مراجع قانون‌گذاری و عملکرد نهادهای اجرایی و بعد سوم نیز رفتار مردم در مواجهه با این بحران است که هر یک زبان مخصوص به خود را می‌طلبد.

ظهور با بیان اینکه تدوین این برنامه‌ها و مطالعات، اولین مرحله کار مرکز از زمان تأسیس(سال ۱۳۹۴) تا به امروز بوده است، تصریح کرد: مرحله دوم تبیین و ریشه‌یابی چالش‌ها، بررسی چرایی و علل شکل‌گیری وضعیت‌ موجود، آسیب‌شناسی و شناسایی نقاط مشترک با هدف شناسایی کانون اصلی بحران و گفتمان‌سازی نوشتارها و ارائه به نهادهای مؤثر و تصمیم‌ساز است.

وی سومین مرحله برنامه‌های مرکز مطالعات علم و فناوری فرهنگستان را تعیین معیارهای حل چالش‌ها با هدف شناسایی وضعیت‌ها و محدودیت‌های موجود و امکان‌سازی تحقق اهداف عنوان کرد و افزود: مرحله چهارم نیز تلفیق و هدایت عملکرد کارگروه‌های مرتبط به منظور پیشنهاد راهکارهای مناسب نیل به وضعیت مطلوب اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی و علم و فناوری از منظر توسعه پایدار است.

رئیس مرکز مطالعات علم و فناوری فرهنگستان علوم بیان کرد: در این مرحله، همراه و همدل کردن خرد جمعی از طریق انتشار مرحله به مرحله دستاوردها و یافته‌ها به مراکز علمی و نهادهای اجرایی، مورد نظر است.

ظهور آخرین بند ذکر شده در این مرحله را اتخاذ موضع علمی و عملی در خصوص موضوعات و معضلات روز کشور عنوان و تصریح کرد: مرکز مطالعات علم و فناوری فرهنگستان علوم مرکزی تازه‌تأسیس است و در طول ۲٫۵ سال فعالیت خود بر امکان‌سازی برای تحقق توسعه پایدار متمرکز شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مسئله مهم دیگر که مرکز نسبت به آن حساسیت دارد، نظام تصمیم‌گیری و نظام دانایی و ارتباط این دو با یکدیگر است. دانایی در افراد و گروه‌ها وجود دارد، چنان که مراجع تصمیم‌گیری زیادی نیز موجود است. با این حال آنچه اهمیت دارد، وجود نظام دانایی و نظام تصمیم‌گیری در کشور و ارتباط این دو با یکدیگر است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.