صفحه اصلی / اقتصادی / بانک / دولت اوباما مجوز استفاده ایران از سیستم مالی آمریکا را صادر کرده بود
دولت اوباما مجوز استفاده ایران از سیستم مالی آمریکا را صادر کرده بود

دولت اوباما مجوز استفاده ایران از سیستم مالی آمریکا را صادر کرده بود

دولت اوباما که بارها به کنگره و افکار عمومی آمریکا گفته بود، برنامه ای برای فراهم کردن دسترسی ایران به سیستم مالی آمریکا ندارد، به صورت پنهانی و البته به صورت مقطعی به ایران اجازه داده بود تا با دور زدن تحریم ها از سیستم مالی آمریکا استفاده کند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، دولت اوباما که بارها به کنگره و افکار عمومی آمریکا گفته بود، برنامه ای برای فراهم کردن دسترسی ایران به سیستم مالی آمریکا ندارد، به صورت پنهانی و البته به صورت مقطعی به ایران اجازه داده بود تا با دور زدن تحریم ها از سیستم مالی آمریکا استفاده کند.
دولت اوباما که بارها به کنگره و افکار عمومی آمریکا گفته بود، برنامه ای برای فراهم کردن دسترسی ایران به سیستم مالی آمریکا ندارد، به صورت پنهانی و البته به صورت مقطعی به ایران اجازه داده بود تا با دور زدن تحریم های همچنان پابرجای واشنگتن علیه تهران بعد از برجام، از سیستم مالی آمریکا استفاده کند.

نتیجه یک تحقیق اعضای جمهوری خواه سنای آمریکا نشان می دهد که وزارت خزانه داری دولت اوباما در فوریه ۲۰۱۶ مجوزی صادر کرده بود که به دولت ایران اجازه می داد ۵٫۷ میلیارد دلار از دارایی های خود که در نزد یک بانک عمانی نگهداری می شد را از ریال عمان به دلار آمریکا و سپس به یورو تبدیل کند. اگر بانک عمانی بدون دریافت چنین مجوزی این کار را انجام می داد، به نقض تحریم های آمریکا متهم و از همکاری با سیستم مالی آمریکا محروم می شد.

البته این تلاش ناموفق بوده، زیرا بانک های آمریکایی که نگران گرفتار شدن در تحریم های آمریکا بودند، حاضر به همکاری در این زمینه نشده اند. دولت اوباما با دو بانک آمریکایی برای تسهیل این تبدیل دارایی تماس گرفته، اما هر دوی این بانک ها با توجه به ریسک اعتباری همکاری با ایران به دنبال داشته، از این کار امتناع ورزیده اند. این اولین باری است که خبر این اقدام دولت اوباما جهت منتفع ساختن ایران از منافع توافق برجام منتشر می شود.

سناتور راب پورتمن، از اوهایو که ریاست کمیته مسئول انجام این تحقیقات را بر عهده دارد گفت: «دولت اوباما مردم آمریکا و کنگره را گمراه ساخته است، زیرا آنها به شدت به دنبال توافق با ایران بودند.»

صدور این مجوز اقدام غیرقانونی ای تلقی نمی شود، اما این اقدام فراتر از تعهداتی بوده که دولت اوباما باید به موجب مفاد برجام در قبال ایران انجام می داده است.

مجوز صادر شده برای بانک مسقط در تضاد آشکار با اظهارات علنی مقامات دولت اوباما، وزارت خزانه داری و وزارت امور خارجه این کشور بوده که در آن زمان همگی ادعاها در مورد اجازه دسترسی ایران به سیستم مالی آمریکا را تکذیب کرده بودند.

مدت کوتاهی پس از امضای برجام در جولای ۲۰۱۵، جک لو، وزیر خزانه داری وقت آمریکا در کنگره آمریکا حاضر شد و اعلام کرد، که با وجود لغو تحریم ها «ایران همچنان از دسترسی به بزرگترین بازار مالی و تجاری جهان ممنوع خواهد بود.» یک ماه بعد، یکی از مشاوران ارشد لو، یعنی آدام سزوبین هم اعلام کرده بود که به رغم توافق هسته ای «ایران از دسترسی به مهمترین بازار جهان محروم خواهد بود و قادر به تجارت با مهمترین ارز جهان نخواهد بود.»

مقامات دولت آوباما از اظهارنظر در خصوص این گزارش خودداری کرده اند. اما آنها گفته اند که تصمیم در مورد صدور این مجوز در راستای روح برجام بوده که به ایران اجازه می داد به ذخایر ارزی خود که به دلیل تحریم ها مشمول محدودیت هایی شده بودند دسترسی پیدا کند.

ماه گذشته میلادی، دونالد ترامپ، که توافق هسته ای ایران را یک «توافق فاجعه بار» برای آمریکا خوانده بود، از این توافق خارج شد و تحریم های لغو شده علیه تهران را مجددا برقرار نمود.

همچنین مطالعه کنید:

امکان فروش غیرحضوری ارز اربعین مهیا شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، بر اساس اعلام بانک مرکزی، ارز اربعین در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.