صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / سفر پوتین به چین همزمان با افزایش فشارهای آمریکا

سفر پوتین به چین همزمان با افزایش فشارهای آمریکا

درست یک ماه پس از آغاز دوره جدید ریاست جمهوری، ولادمیر پوتین در سفر رسمی به چین می‌رود.

ولادیمیر پوتین و شی جینپینگ

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، روسیه و چین هر دو به دنبال پاسخ به فشارهای آمریکا بوده و در همین راستا می‌خواهند همکاری‌های نظامی، سیاسی و اقتصادی خود را افزایش دهند. همچنین هر دو طرف به دنبال تقویت سازوکار سازمان همکاری‌های شانگهای هستند که آن را به عنوان یک گروه منطقه‌ای ایجاد کرده‌اند.

همچنین نزدیکی مسکو و پکن بر اساس روابط شخصی و قوی میان پوتین و شی جینپینگ، رئیس جمهور چین به عنوان قدرتمندترین رهبر چین بعد از مائو افزایش یافته است. تاکنون دو طرف ۲۵ بار با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند که تنها پنج مرتبه آن در سال گذشته میلادی رخ داده است.

سفر پوتین قرار است فردا (روز جمعه) آغاز شود.

پوتین در گفت‌وگو با یک رسانه چینی با تأکید بر روابط شخصی نزدیک با شی اعلام کرد، رئیس جمهور چین تنها رهبر در جهان است که وی را برای جشن تولدش دعوت کرده بود.

شی به دنبال ماندن در قدرت بوده و پوتین نیز به عنوان رهبری که بیشترین دوره حضور در قدرت از زمان استالین را داشته است، بار دیگر برای یک دوره ریاست جمهوری شش ساله انتخاب شده است.

یک کارشناس سیاست خارجی در مسکو اعلام کرد: هر دو سابقه بسیار خوب و هر دو دیدگاه‌های مشترکی دارند.

پوتین بعد از کاهش جدی روابط با غرب پس از بحران کریمه و حمایت از جدایی‌طلبان در شرق اوکراین در سال ۲۰۱۴ به چین نزدیک‌تر شده است. مسکو بعد از تحریم‌های غرب که بخش حیاتی انرژی و صنایع نظامی آن را مورد هدف قرار داده و همچنین محدودیت‌هایی که در دسترسی این کشور به بازارهای جهانی مالی و پولی اعمال شده، به طور فزاینده برای سرمایه‌گذاری و تجارت، به پکن نگاه می‌کند.

روسیه امیدوار بود که روابط بهتری با آمریکا تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا داشته باشد اما این روابط به دلیل احتمال مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهور ۲۰۱۶ آمریکا دچار اختلال شده است.

همچنین وزیر دفاع جدید چین در ماه آوریل اعلام کرد، دلیل انتخاب روسیه به عنوان مقصد اولین سفر خارجی‌اش، یک پیام روشن برای واشنگتن درباره روابط نزدیک و فزاینده نظامی میان مسکو و پکن است.

“لین شین”، رئیس موسسه شانگهای می‌گوید آمریکا هر کاری برای تحریم روسیه و همچنین برای اعمال محدودیت علیه چین انجام می‌دهد. در همین راستا همین مسئله باعث افزایش همکاری‌ها میان روسیه و چین در همه حوزه‌ها شده است.

از سوی دیگر روسیه و چین در سازمان ملل همواره مخالفت خود را با هر گونه مداخله در سوریه اعلام کرده و تلاش‌ها برای انتقاد درباره وضعیت حقوق بشر در کشورشان را رد کرده‌اند. هر دو آن‌ها از مذاکرات با کره شمالی حمایت کرده و مسکو حامی مخالفت پکن با آزادی عملیات دریانوردی توسط نیروی دریایی آمریکا در دریای چین جنوبی است.

همچنین روسیه و چین رزمایش‌هایی مشترک از جمله تمرین‌های نظامی در دریای چین جنوبی داشته و مانورهای نظامی مشترک دریایی در منطقه بالتیک داشته‌اند.

در حالی که همکاری‌های امنیتی و سیاسی میان دو کشور گسترش یافته است اما روابط اقتصادی میان دو کشور به طور یکسان گسترش نیافته است.

چین بزرگترین شریک تجاری روسیه است اما روسیه در لیست پکن در دهمین جایگاه قرار دارد.

همچنین پکن تمایل خود را برای حضور در پروژه‌های ریلی و دیگر پروژه‌های زیرساختی در روسیه نشان داده است. پکن با ابتکارعمل “جاده و کمربند” به دنبال گسترش روابط اقتصادی با روسیه است. 

لوک یانوف، رئیس شورای سیاست‌های دفاعی و خارجی روسیه می‌گوید: افزایش همکاری‌ها با چین یکی از اولویت‌های استراتژیک برای روسیه بوده اما هر دو کشور خواهان دستیابی به یک درک متقابل براساس منافع خودشان هستند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.