صفحه اصلی / سیاسی / مجلس / سیاوشی: موانع همبستگی اجتماعی زدوده شود

با یادآوری حادثه تروریستی سال گذشته مجلس

سیاوشی: موانع همبستگی اجتماعی زدوده شود

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با هشدار نسبت به ضرورت بازخوانی همبستگی اجتماعی گفت که یکی از درس‌های بزرگ اقدام تروریستی سال گذشته مجلس، بهره‌مندی از برکات همبستگی اجتماعی و تقویت سرمایه اجتماعی بوده که باید نسبت به زدودن موانع آن اقدام شود.

 

به گزارش کسب و کار نیوز گذاشته، نوشت: «یک سال از حادثه تروریستی در مجلس شورای اسلامی می‌گذرد. این اتفاق از جوانب مختلفی قابل تامل است. در یک سال گذشته در حوزه مسائل امنیتی و سیاسی این اقدام تروریستی، گفت‌وگوهای زیادی شکل گرفت که نقش موثری در افزایش توانمندی‌های حفاظتی در کشور داشت. با این همه جای طرح مسائل اجتماعی این ترور همچنان خالی است. در این زمینه موضوعات متعددی در حوزه سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی قابل بحث است که در این یادداشت تلاش می‌شود تا به اهمیت و ضرورت بازخوانی همبستگی اجتماعی پرداخته شود.

اگر کمی دقیق‌تر به روزهای ترور در مجلس توجه کنیم متوجه می‌شویم که درجه همبستگی اجتماعی میان سه حلقه اصلی نخبگان سیاسی، مردم و شبکه‌های اجتماعی به طور قابل توجهی افزایش یافت. هر کدام از این سه قطب فعال جامعه ایران تلاش کردند تا در برابر نفوذ دشمن خارجی دست به مواضعی برابر و مشابه بزنند بنابراین نه تنها شاهد اختلاف نظری در این زمینه نبودیم بلکه آحاد جامعه در یک موضع مشترک سهیم بودند. به نظر می‌رسد این موضوع به عنوان همبستگی اجتماعی می‌تواند درس بزرگی برای جامعه ما باشد که البته از فقدان نیز در شرایط کنونی رنج می‌برد.

جامعه ایرانی امروز در شرایط عادی به سر نمی‌برد بلکه امواج آسیب‌های اجتماعی و گسترش آن در فضاهای شهری آرام آرام به یکی از معضلات غیرقابل انکار فرهنگی بدل شده است. حتی بیشتر از آن نیز اشاره کرد که امروز پیامدهای آسیب‌های اجتماعی دامن‌گیر سیاستگذاری‌های اجتماعی و فرهنگی شده و بسیاری از چالش‌ها نظیر فقر و بیکاری از دامان آسیب‌های اجتماعی برخواسته است. این جامعه متزلزل بیش از هر زمان دیگری به همبستگی و وفاق نیازمند است تا بتواند از این طریق از فروپاشی آن جلوگیری کند.

در این زمینه نخبگان، شبکه‌های اجتماعی و مردم باید تلاش کنند تا میدان و بسترهای لازم برای ظهور دگرباره این همبستگی اجتماعی را فراهم کنند تا جامعه‌ای از رقم افتاده ایرانی بار دیگر توان رشد و بالندگی پیدا کند. بی‌شک توجه و تمرکز بر شفافیت و پاسخگویی و همین‌طور تسهیل پیش نیازهای اجتماعی و فرهنگی برای زیست مردم عادی و جلوگیری نکردن از خواست عمومی جامعه مهم‌ترین زمینه‌ها برای بازیابی وحدت و همبستگی اجتماعی به شمار می‌رود. باید پیش از آنکه به فروپاشی اجتماعی نزدیک شویم به وفاق و همبستگی اجتماعی تن دهیم و جامعه را در موضع مشترک قرار دهیم. اگر بپذیریم که یکی از درس‌های بزرگ اقدام تروریستی سال گذشته برای جامعه ایران، بهره‌مندی از برکات همبستگی اجتماعی و تقویت سرمایه اجتماعی بوده است، پس باید پیش از آنکه دیر شود نسبت به زدودن موانع استقرار این مهم اقدام لازم صورت پذیرد».

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حقوق ۴ گروه شغلی در سال آتی/هزینه آب، برق و گاز مدارس رایگان می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.