صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / کاهش اتلاف انرژی رادیاتورهای تولید داخل با نانو پوشش‌های محققان کشور

کاهش اتلاف انرژی رادیاتورهای تولید داخل با نانو پوشش‌های محققان کشور

محققان کشور با استفاده از نانو ذرات زیرکونیومی پوشش‌هایی برای رادیاتورها ارائه دادند که علاوه بر آنکه این محصول موفق به دریافت گواهی "محصول سبز" شد، رادیاتورهای تولید داخل از گرید اتلاف انرژی C به گرید B ارتقا یافت.

رادیاتور

به گزارش کسب و کار نیوز، تبادل گرمایی و توان انتقال حرارت در رادیاتورها یکی از عوامل مهم در تعیین کیفیت و عملکرد محسوب می‌شود از این رو شرکت‌های تولید کننده رادیاتور به دنبال استفاده از موادی هستند که بتوانند با کمترین اتلاف انرژی، گرما را در محیط پخش کند.

از این رو چدن ماده‌ غالب در تولید رادیاتور بود که بعدها جای خود را به آلومینیوم داد ولی به دلیل گران ‌بودن و مسائل ایمنی، رادیاتورهای فولادی جایگزین رادیاتورهای آلومینیومی شدند.

ولی از سوی دیگر خوردگی همیشه با فولاد و محصولات فولادی همراه بوده از این رو تولیدکنندگان به ‌دنبال یافتن راهکارهایی برای ممانعت از خوردگی  محصولات فولادی هستند.

در این راستا یکی از شرکت‌های فعال در این حوزه برای بهبود عملکرد و چسبندگی رنگ، با انتقال فناوری ار کشور آلمان توانست راهکاری برای رفع این چالش ارائه دهد.

محمدرضا مهرابی، مدیر کنترل کیفی و مهندسی این شرکت با بیان اینکه در این روش از یک نوع زیرلایه ‌استفاده شد، گفت: یکی از شرکت‌های آلمانی نوعی پوشش برای بهبود چسبندگی رنگ در اختیار ما قرار داد که برای انتقال این فناوری به ایران از یک شرکت ترکیه‌ای کمک گرفتیم.

وی با بیان اینکه در این انتقال هم مواد و هم فناوری از خارج از ایران منتقل ‌شد، ادامه داد: اما چند چالش جدی موجب شد تا مسیر کار ما تغییر کند. اولین مشکل وجود مسائل زیست‌محیطی در استفاده از این پوشش بود؛ چرا که در این پوشش ترکیبات آلوده کننده محیط زیست وجود داشت.

مهرابی با اشاره به تعاملات طولانی و جلسات متعددی با شرکت آلمانی برای حل این مشکلات، خاطرنشان کرد: پس از بررسی‌های انجام شده توسط شرکت آلمانی، وجود املاح بالا در آب منطقه به عنوان دلیل وجود لکه روی سطح گزارش شد و این شرکت راهکار عملی مناسبی برای حل این مشکل ارائه نکرد و تنها پیشنهاد آنها تغییر آب و استفاده از آب دیونیزه بود که بسیار هزینه بر و غیراقتصادی است.

این محقق ادامه داد:‌ با یکی از شرکت‌های داخلی فعال در زمینه ارائه فناوری ضد آلایندگی نانو پوشش زیرکونیومی همکاری کردیم که این فناوری را ارائه داد. این روش می‌تواند چسبندگی رنگ را بهبود دهد ضمن آنکه آلایندگی بسیار کمتری دارد و علاوه بر آن منجر به افزایش حذف آلایندگی محیط زیست نیز می‌شود.

وی عدم تولید لجن و رسوبات در فرآیند تولید را از دیگر مزایای این روش نام برد و یادآور شد: با انجام یک دوره برنامه‌ تحقیق و توسعه، فناوری نانوپوشش زیرکونیومی این شرکت برای پوشش‌دهی رادیاتورها به کار گرفته شد.

نانوپوشش زیرکونیومی تولید شده ضخامت کمتری نسبت به رقیب آلمانی خود دارد و به همین دلیل انتقال حرارات در رادیاتور با کارایی بالاتری انجام می‌شود. رنگ‌های مورد استفاده در رادیاتورها در پایه اپوکسی بوده که خود نوعی عایق به‌شمار می‌رود. بنابراین کاهش ضخامت رنگ و زیرلایه می‌تواند به افزایش ضریب انتقال حرارت کمک کند و کارایی رادیاتور را افزایش دهد.

پیش از استفاده از این نانوپوشش زیرکونیوم، رادیاتورهای تولید شده از نظر اتلاف انرژی در رده C دسته‌بندی می‌شد، اما با استفاده از این فناوری ایرانی و با کاهش ضخامت پوشش و رنگ روی رادیاتور، محصولات این شرک موفق به دریافت رتبه B در اتلاف انرژی شد که یک دستاورد بزرگ در حوزه‌ ساخت رایاتور است.

در حال حاضر یکی از موانع صادرات محصولات رادیاتور،  مشکل گرید C رایادتورهای تولید شده در داخل کشور بوده است که با بهبود این محصولات، شرکت تولید کننده موفق به دریافت استاندارد لازم برای صادرات و استاندارد CE از کشور انگلستان شد.

نانوپوشش زیرکونیومی محققان کشور همچنین موفق به دریافت گواهی “محصول سبز” شده است؛ چراکه در این پوشش به جای فسفات روی از زیرکونیوم استفاده شده ‌است که شارژ اولیه و ثانویه به مراتب کمتر نسبت به فسفاته‌ها و کروماته دارد و عدم نیاز به اندازه‌گیری اسید کل و اسید آزاد، عدم نیاز به انرژی، عملکرد در دمای محیط بدون تجهیزات حرارتی و صرفه‌جویی در مصرف آب موجب شده تا این فناوری، به ‌عنوان محصول سبز شناخته شود.

پیش از این، شرکت‌های متعددی نظیر پاکشوما و آبسال نیز از این فناوری استفاده کرده‌اند و در حال حاضر این نانوپوشش در محصولات این دو کارخانه استفاده می‌شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.