صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / دکتر محمد یوسف کیانی استاد باستان‌شناسی درگذشت
دکتر محمد یوسف کیانی استاد باستان‌شناسی درگذشت

وداع با باستان شناس نامدار ایرانی در شهمیرزاد

دکتر محمد یوسف کیانی استاد باستان‌شناسی درگذشت

دکتر محمد یوسف کیانی پیشکسوت باستان شناسی ایران و مدیر سالهای دور موزه ملی ایران یکشنبه شب در منزل شخصی خود درگذشت و مراسم تشییع پیکر این استاد باستان شناسی در شهمیرزاد استان سمنان برگزار می‌شود.

کیانی

به گزارش کسب و کار نیوز، پیکر دکتر محمد یوسف کیانی ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه در گلزار شهدای شهمیرزاد به خاک سپرده می‌شود. همچنین مراسم سوم و هفتم این استاد برجسته باستان شناسی فردا چهارشنبه در مسجد اعظم دروازه شهمیرزاد برگزار خواهد شد و مراسم بزرگداشت این استاد فقید در تهران ۲۱ خردادماه در مسجد نور میدان فاطمی از ساعت ۱۶ الی ۱۷ و ۳۰ برگزار خواهد شد.

دکتر محمد یوسف کیانی یکی از پیشکسوتان باستان شناسی ایران و مدیر سالهای دور موزه ملی ایران، دارنده نخستین نشان زنده یاد دکتر نگهبان پدر باستان شناسی ایران، چهره ای ماندگار و بی بدیل در عرصه باستان شناسی که با تالیف۲۴ جلد کتاب به زبان فارسی و ۵ جلد کتاب به زبان انگلیسی و مقالات متعددی به زبان فارسی و لاتین نامش در باستان شناسی ایران اسلامی جاودانه شد 

محمد یوسف کیانی که یکشنبه، ۱۳ خرداد به دلیل کهولت سن در منزل شخصی خود و در سن هشتاد سالگی درگذشت، در سال ۱۳۴۲ با درجه کارشناسی باستانشناسی و تاریخ هنر از دانشگاه تهران دانش آموخته شد و یک سال بعد با مدرک کارشناسی تاریخ از همان دانشگاه فارغ التحصیل شد. کارشناسی ارشد باستان شناسی را در سال ۱۳۴۴ در همان دانشگاه به پایان رساندند. برای ادامه تحصیل به دانشگاه لندن رفت و درسال ۱۳۴۹ با مدرک دکتری رشته باستان شناسی و تاریخ هنر اسلامی از آن دانشگاه دانش آموخته شد .

مرحوم کیانی پس از پایان دوره کارشناسی در وزارت فرهنگ و هنر وقت از سال ۱۳۴۲ تا سال ۱۳۵۷ مشغول فعالیت در سمت های کارشناسی امور باستان شناسی ( ۱۳۴۳) ، رئیس موزه هنرهای ایران در سال ۱۳۵۴ بود. او در سال ۱۳۵۵ رییس موزه ملی ایران را به عهده داشت و علاوه بر فعالیت‌های اجرایی از سال ۱۳۴۹ تا سال ۱۳۵۸ مدیر هیات بررسی و تحقیقات باستان شناسی دشت گرگان بود که نتیجه آن هم انتشار مقالات و کتب مختلف بوده است .

وی مسئولیت نمایشگاه های بین المللی هنرهای جهان اسلام لندن سال ۱۹۷۳ ، هنرهای ایران توکیو در سال ۱۹۷۶ ، هنرهای ایران عهد ساسانی نیویورک در سال ۱۹۷۷ را بر عهده داشته است .

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.