صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / نگاهی به اندیشه‌های سیاسی امام خمینی(ره)
نگاهی به اندیشه‌های سیاسی امام خمینی(ره)

نگاهی به اندیشه‌های سیاسی امام خمینی(ره)

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: امام خمینی(ره) از پیوند دین و سیاست سخن گفتند و در برابر برنامه استعماری جدایی دین از سیاست ایستادند و تمام عوامل جدایی دین از سیاست را بررسی کردند.

امام راحل

حجت السلام و المسلمین «محمدرضا جواهری» در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اندیشه‌های امام (ره) اظهار کرد: از اهداف و سرفصل‌های اندیشه امام خمینی(ره) می‌توان به بیداری اسلامی و وحدت امت اسلامی اشاره کرد. امام (ره) همواره  بر ستون انقلاب تاکید داشتند.

وی ادامه داد: در زمانی که افراد بسیاری نمی‌توانستند آثار و برکات انقلاب را درک کنند امام خمینی (ره) این دستاوردها را می‌شناخت و برای صدور انقلاب سخن گفتند و توانستند اندیشه دینی انقلاب اسلامی را با شیوه‌ها و ابزارهای مناسب فرهنگی به جهانیان اسلام معرفی کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: بیداری اسلامی در جهان طی انقلاب اسلامی اتفاق افتاد و آرزوی امام (ره) که بیداری اسلامی بود پیش رفت اما استکبار، ارتجاع و صهیونیست، رویاروی این بیداری اسلامی قرار گرفت و خواستار آن بودند که این بیداری را به انحراف بکشند.

جواهری با بیان این‌که بیداری اسلامی آرزوی امام خمینی (ره) بود که این امر استکبار جهانی را به وحشت انداخت، گفت: همچنین دشمنان اسلام از سرعت پیشرفت اسلام در جهان شگفت‎زده شدند و کوشش کردند حرکت اسلامی را مهار و کنترل کنند و تمام تلاش خود را می‌کردند که در راه این بیداری اسلامی مانع ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: استکبار جهانی در نهایت دست به کار شد و از ارتجاع منطقه وهابیون منحرف و فاسد در راستای رسیدن به اهداف شیطانی خود استفاده کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این‌که همچنین در این راستا سازمان سیاه و موصاد احساس خطر کردند و به صحنه آمدند و تلاش کردند که رویاروی این بیداری اسلامی قرار گیرند، تاکید کرد: زیرا می‌دانستند که در قرن ۲۱ اسلام جهان را فرا خواهد گرفت.

وحدت اسلامی از آرمان‌های امام خمینی(ره) بود

جواهری افزود: ما در برابر جهل این جریان ضد اسلامی راستین نتوانستیم راهکارهای فوری، نو و جدید را بر گسترش بیداری اسلامی در جهان ارائه کنیم و توطئه‌های آن‌ها را در برابر بیداری اسلامی خنثی کنیم.

وی تصریح کرد: وحدت اسلامی از آرمان‌های امام خمینی(ره) بود و در سخنرانی‌های خود مورد تاکید قرار دادند و از برادری شیعه و سنی نیز سخن ‌می‌گفتند، اقدامات امام (ره) را راه وحدت امت اسلامی را هموار کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: ایشان همه جانبه از مسلمانان فلسطین که اکثریت آن‌ها سنی هستند حمایت کردند و نبرد با صهیونیسم و دفاع از مسلمان فلسطین را مطرح کردند و این راهی بین وحدت شیعه و سنی بود.

کنفرانس بین‌المللی اسلامی براساس اندیشه‌های امام(ره) شکل گرفت

جواهری گفت: این‌که امام (ره) با نویسنده کتاب آیات شیطانی برخورد کردند و حکم اعدام او را صادر کردند، روشن کرد که شیعه پای دفاع از شخصیت پیامبر بزرگ اسلام ایستاده است و حاضر بوده همه امکانات را به کار بگیرد و هزینه سنگینی را برای دفاع از شخصیت پیامبراسلام را تحمل کند و این امر، توطئه‌های وهابیون علیه وحدت شیعه و سنی را خنثی کرد.

وی اظهار کرد: امام در ارتباط با علمای بزرگ جهان اسلام بود و کنفرانس بین‌المللی اسلامی براساس اندیشه‌های ایشان شکل گرفت و هر سال از سراسر جهان به ایران می‌آمدند و در این کنفرانس شرکت می‌کردند و از سخنان امام(ره) بهره می‌بردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این‌که امام (ره) همه راهبردهای وحدت بین شیعه و سنی را به مسلمانان جهان آموزش دادند، افزود: اما دشمنان اسلام احساس خطر کردند و تلاش کردند که این ابزارها را خنثی کنند و با هدف ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی به صحنه آمدند.

وی با اشاره به این‌که وحدت بین شیعه و سنی در خدمت اسلام و مسلمین بوده و برکات آن برای هردوی آن‌ها است، ادامه داد: دشمنان اسلام از برخی مسلمانان ناآگاه و از گروه‌های مغرض برای مواجه با طرح وحدت شیعه و سنی امام خمینی (ره) استفاده کردند و در حال استفاده هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: امام خمینی(ره) آسیب‌ها و آفاتی که انقلاب اسلامی را تهدید می‌کرد به مردم معرفی کرد و ما باید از آثار ایشان بهره ببریم و آفات انقلاب را شناسایی کنیم و تلاش کنیم از نفوذ آفات جلوگیری کنیم.

جواهری خاطرنشان کرد: باید همواره بکوشیم که اگر این آفات نفوذ کرد آن را آسیب‌شناسی کنیم از آفاتی که ایشان به آن تاکید کردند همین آفت تحجر، واپسگرایی و ارتجاع در درون روحانیت بود که افرادی با دلبستگی به دنیا و روی آوردن به زرق و برق دنیا از اسلام ناب جدا شوند همانگونه که در صدر اسلام افرادی بر اساس دنیا گرایی و سوجودیی از راه پیامبر جدا شدند و رو در رو امام علی (ع) قرار گرفتند. اما امام (ره) این خطر را پیش‌بینی کردند و از دنیاگرایی و تحجر روحانیون یاد کردند و این‌ها را خطر برای اسلام راستین معرفی کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: منابع و شناخت اندیشه امام (ره) متنوع و متعدد است. امام (ره) شخصیت جامعی بود که باید با اندیشه آن در ابعاد فسلفی، عرفانی، اصولی، فقهی، سیاسی و اجتماعی آَشنا شد.

جواهری اضافه کرد: کتاب‌ها و وصیت‌نامه امام خمینی(ره) گنجینه باارزشی است و منابع شناخت اندیشه‌های ایشان محسوب می‌شود باید افراد برای شناخت این اندیشه‌ها به این آثار مراجعه کنند.

پیدایش هر پدیده‌ای، عامل بقای آن نیز می‌تواند باشد

وی گفت: امام (ره) از سال ۱۳۴۱ وارد صحنه سیاست و مبارزه با رژیم سلطنتی پهلوی شدند و آرمان‌ها و ارزش‌های بزرگی را مطرح کردند و امتیاز امام (ره) در مقایسه با رهبران سایر انقلاب‌ها اندیشه‌ورزی او بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: ایشان تفکر انقلابی را ارائه کرد و ارزش‌ها و آرمان‌های بسیاری را تدوین کرد و ایشان یک پیشوا اجتماعی بود. در سایر انقلاب‌ها بین رهبر فکری و پیشوا اجتماعی تفاوت بوده است.

جواهری با بیان این‌که باید در تلاش باشیم تا بتوانیم جوانان را نیز با اندیشه‌های امام (ره) آشنا و همراه کنیم، اظهار کرد: چون عامل پیدایش هر پدیده‌ای، عامل بقای آن نیز می‌تواند باشد.

وی ادامه داد: اندیشه امام(ره) عامل پیدایش و پیروزی انقلاب است و اگر افراد با این اندیشه آشنا شوند در بقا و پایداری انقلاب بهتر می‌توانند گام بردارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: ایشان در سال ۴۱ در سخنرانی‌های خود و دیدار با اندیشمندان سیاسی و برخی  چهره‌های مذهبی مانند «حبیب‌الله عسگراولادی» از هفت هدف سخن گفتند که این اهداف شامل ۳ هدف کوتاه مدت، ۳هدف بلند مدت و یک هدف نهایی می‌شود.

هدف نهایی امام خمینی(ره) فراهم ساختن زمینه ظهور امام زمان(عج) بود

جواهری خاطرنشان کرد: هدف‌های کوتاه مدت و مقدماتی که امام(ره) مطرح کردند شامل مبارزه با ظلم و ستم تا نابودی رژیم سلطنتی، در جهان اسلام مبارزه با صهیونیسم تا نابودی اسراییل و در جهان بشری مبارزه با نظام سلطه بین‌المللی تا نابودی هیات فاسد آمریکا می‌شود.

وی ادامه داد: ایشان در بخش مقدماتی و کوتاه مدت در بیان خود این هدف‌های اساسی و مهم را ذکر کردند که سقوط رژیم پهلوی اتفاق افتاد اما دو هدف دیگر با اینکه کوتاه مدت بود در راه تحقق آن قرار داریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: هدف‌های بلند مدت نیز شامل اسلامی کردن ایران، اسلامی کردن جهان اسلام و جهانی شدن اسلام می‌شود. هم‌چنین هدف نهایی فراهم ساختن زمینه ظهور برای حضرت مهدی (عج) است.

جواهری افزود: در آن زمان نیز ایشان عنوان می‌کند اگر این هدف‌ها را پیگیری کنیم، می‌توانیم اعلام کنیم که جهان منتظر ظهور حضرت مهدی (عج) است.

وی تصریح کرد: در این اندیشه‌ها اگر کمی دقت کنیم سرفصل‌های اندیشه‌های امام (ره) در آن آشکار است و می‌توان با توجه به این اهداف سرفصل‌های اندیشه ایشان را بیابیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: امام خمینی(ره) در جامعیت دین تاکید می‌کردند و قلمرو دین را گسترده می‌دیدند و بر آن اعتقاد داشتند که دین توانایی پاسخگویی به تمامی نیازهای بشر تا روز قیامت را دارد، بنابراین جامعیت دین و توانایی پاسخگویی نیازهای بشر تا روز قیامت، کلیدواژه اندیشه سیاسی و اجتماعی ایشان بود.

وی اظهار کرد: علاوه‌بر این موارد ایشان از پیوند دین و سیاست سخن گفتند و در برابر برنامه استعماری جدایی دین از سیاست ایستادند و تمام عوامل جدایی دین از سیاست را بررسی کردند و ارتباط آن را در اسلام براساس قرآن و حدیث اثبات کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد یادآور شد: امام (ره) در ارتباط با سیاست از سه نوع آن سخن گفتند که شامل سیاست شیطانی یا فاسد که عبارتند از دروغ، نیرنگ، حیله و … است که در این جا نیز اعلام کردند این نوع سیاست به سیاست اسلامی هیچگونه ارتباطی ندارد.

جواهری خاطرنشان کرد: قسم دومی که امام(ره) در سیاست از آن یاد کردند سیاست تک بعدی یا ناقص است و در نهایت سیاست آخری که ایشان به آن اشاره کردند سیاست الهی یا مطلوب است که در پی سعادت دنیوی و اخروی بشر وجود دارد و به رشد انسان در دنیا و آخرت تاکید دارد و از هرگونه فریب، نیرنگ و زشتی در دنیا به دور است.

اندیشه امام(ره) در پیوند دین و سیاست بسیار کارآمد است

وی با بیان این‌که اگر حاکمان با ویژگی‌هایی که امام ذکر کردند همراه باشند در پی تشکیل جمهوری اسلامی دولت اسلامی تحقق یابد، ایران در میان همه کشورهای جهان سرآمد و سرفراز خواهد بود، تاکید کرد: همچنین همه نیازها در پیوند دین و سیاست برطرف می‌گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این‌که اندیشه امام(ره) در پیوند دین و سیاست بسیار کارآمد است، تصریح کرد: این اندیشه اکنون نیز می‌تواند در جهان به عنوان قانون رستگاری و سعادت در حاکمان جهان ارائه شود و در راه بهبودی و پیشرفت مردم مورد استفاده قرار گیرد.

جواهری گفت: ابزارها و وسایلی که امام(ره) در راه رسیدن به اهداف خویش از آن استفاده کردند متعدد بود و از ظرفیت و امکانات کشور اسلامی ایران آگاه و باخبر بود و این استعداد و توانایی مدرن در راه تحقق اندیشه های دینی خود به کار گرفت.

وی افزود: امام(ره) در حوزه علمیه کار کرد و خود، فرزند این بخش بود و در حوزه نیز تربیت شد و توانستند به مدارج عالی حوزه علمیه دست پیدا کنند. علاوه بر آن نیز شاگردان بسیاری را تربیت کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این‌که ایشان در حوزه علمیه قم و نجف شاگردان بسیاری را تربیت کرد که در مراحل بعد برخی از آن‌ها در جایگاه مرجعیت تشیع قرار گرفتند و راه امام (ره) را ادامه دادند، خاطرنشان کرد: یکی از عوامل موفقیت ایشان تربیت صدها شاگرد باهوش و با استعداد بود که هرکدام ازآن‌ها مکتب فکری امام (ره) را به جامعه رساندند و اندیشه او را در درون مردم بارور کردند. 

جواهری گفت: هم‌چنین ایشان بر دانشگاه‌های کشور تأکید کردند و ارتباط ویژه‌ای با دانشگاهیان برقرار کردند که امام(ره) با ارتباطاتی که داشتند آن‌ها را نیز در راه رسیدن به اهداف الهی قرار دادند و آن‌ها را با اندیشه‌های خود آشنا ساختند. این شاگردان حوزوی نبودند بلکه شاگردان مکتب فکری، سیاسی و اجتماعی امام(ره) شدند و امکاناتی که دانشگاهیان در اختیار داشتند در نهضت امام خمینی(ره) راهگشا شدند.

وی گفت: دکتر علی شریعتی یکی از یاران امام(ره) بودند که توانست در دهه ۵۰ نسل جوان را با اسلام آشنا کند و اسلام خود را با قلم خود به صورت ایدئولوژی در جامعه تعریف کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد یادآور شد: مرحوم جلال آل احمد نیز با قلم و سبک ادبیاتی ویژه خود توانست در ارتباط با نسل جوان آن‌ها را با اندیشه سیاسی امام(ره) آشنا کند وآن‌ها را با نهضت او همراه کند. 

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.