صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / مدیریت رسانه از مهرامسال در دانشگاه فرهنگیان تدریس می شود
مدیریت رسانه از مهرامسال در دانشگاه فرهنگیان تدریس می شود

مدیریت رسانه از مهرامسال در دانشگاه فرهنگیان تدریس می شود

96 در دانشگاه تهران خبر داد و گفت: این برنامه درسی به دیگر دانشگاه های مجری ابلاغ شده تا از مهرماه امسال تدریس آن آغاز شود.

طاهر روشندل اربطانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار داشت: برنامه درسی رشته مدیریت رسانه در مقطع دکتری مربوط به مصوبه سال ۷۸ و در مقطع کارشناسی ارشد مربوط به سال ۸۲ است و از آنجا که سال ها از تدوین این برنامه می گذرد، بازنگری و اعمال تغییراتی در دروس رشته مذکور ضروری بود.
وی با تاکید بر اینکه در شرایطی که رشد علمی در دنیا با شتاب بسیاری در حرکت است نباید یک برنامه درسی ۱۴یا ۱۸ سال بدون تغییر اجرا شود، ادامه داد: به همین دلیل سال گذشته بر آن شدیم تا این برنامه درسی را مورد بازنگری قرار دهیم.
روشندل اربطانی در خصوص علت تاخیر در بازنگری این رشته توضیح داد: مدیریت رسانه به دلیل اهمیت بسیار زیادی که دارد و از آنجا که رسانه ها معماران هزاره سوم محسوب می شوند باید توجه خاصی به مدیریت آنها شود اما در سال های گذشته این رشته زیر مجموعه یا یکی از گروه های مدیریتی دانشگاه تهران بود و به صورت مستقل اداره نمی شد به همین دلیل عملا امکان تغییر آن وجود نداشت.
معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان یادآورشد: از سال ۹۳ و با مستقل شدن این برنامه، مطالعات تطبیقی در بیش از ۸۰ کشور جهان، مصاحبه با افراد خبره و هدایت چند پایان نامه کارشناسی ارشد برای بازنگری دروس رشته مدیریت رسانه آغاز شد و در نهایت سال ۹۶ با طی مراحل قانونی و تصویب شورای برنامه ریزی و نظارت آموزشی دانشگاه تهران از سال تحصیلی ۹۷-۹۶ در این دانشگاه تدریس شد.
روشندل اربطانی با اشاره به اینکه هفته گذشته برنامه درسی جدید رشته مدیریت رسانه از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای تدریس در دانشگاه های دارای این رشته یا متقاضی ابلاغ شد، گفت: این رشته در زمان تصویب در دهه های ۷۰ و ۸۰ با تمرکز بر صدا و سیما و رادیو و تلویزیون طراحی شده بود چرا که در آن زمان رسانه های نوین و فضای مجازی مطرح نبودند و فضای رقابتی در بین رسانه ها به شکل کنونی نبود.
وی تصریح کرد: لذا در این برنامه جدید تلاش شده تا تحولات عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات، رسانه ها و تحولات تکنولوژی رسانه ها مدنظر قرار گرفته و منطبق با برنامه های درسی دنیا و در عین حال با نگاه کاملا کاربردی به منظور پرورش مدیران رسانه مهارتی بازنگری شود.
این استاد دانشگاه با یادآوری این نکته که اقتصاد رسانه، کارآفرینی رسانه ای، بازاریابی خدمات رسانه و مدیریت منابع انسانی در صنعت رسانه از جمله مباحث مهمی است که جای آن در برنامه درسی رشته مدیریت رسانه خالی بود، اضافه کرد: همچنین با توجه به رشد رسانه های اجتماعی و فضای مجازی، دروسی در این زمینه به رشته مدیریت رسانه اختصاص داده شد.
روشندل اربطانی افزود: در مجموع برنامه درسی متنوع، به روز و کاربردی در اختیار دانشجویان قرار می گیرد که گواه این ادعا آن است که یکی از انتشارات معتبر اروپایی این برنامه را که در قالب کتابی با عنوان توسعه برنامه درسی مدیریت رسانه به زبان انگلیسی ترجمه کرده و برای آنها فرستادیم، در دست چاپ دارد.
وی با تاکید بر اینکه ممکن است این برنامه درسی مورد استفاده بسیاری از دانشگاه های اروپایی قرار گیرد، اظهار داشت: این برنامه نیازهای مدیران صنعت رسانه را در تمامی رسانه ها به ویژه با تمرکز بر رسانه های مجازی که اکنون در حال گسترش هستند و رسانه غالب به حساب می آیند، تامین می کند و انتظار می رود با تدریس این برنامه درسی در مقطع کارشناسی ارشد استراتژیست رسانه ای و در مقطع دکتری افرادی محقق و پژوهشگر تربیت شوند.

* رشته مدیریت رسانه در دوره کارشناسی راه اندازی می شود
معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه رشته مدیریت رسانه اکنون در دوره کارشناسی وجود ندارد، افزود: در تلاش هستیم تا این رشته با برنامه درسی جدید در سطح کارشناسی در دانشگاه فرهنگیان و دیگر دانشگاه های متقاضی راه اندازی شود.
روشندل اربطانی ادامه داد: فضای رسانه ای به سمتی هدایت شده که بیشترین تاثیرات را روی کودکان و نوجوانان دارد و آگاهی این بچه ها از بحث های مرتبط با فضای مجازی، سواد رسانه ای، آسیب های این فضا، نحوه مواجهه با پیام های رسانه ای و مدیریت سبد مصرفی رسانه ای امری ضروری است به نحوی که اکنون در برنامه درسی ملی آموزش و پرورش در دوره متوسطه دوم درس سواد رسانه ای را ذیل خوشه مهارت ها و سبک زندگی داریم.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: تلاش می شود تا طرح توجیهی مناسبی برای راه اندازی این رشته در دوره کارشناسی ارائه و نظر مراجع مربوطه را جلب کنیم تا معلمانی آشنا و آگاه به مسائل رسانه ای و فضای مجازی و نحوه مدیریت این فضا تربیت شوند.
وی یادآورشد: این برنامه برای دوره کارشناسی اکنون در فاز طراحی قرار دارد که پس از تصویب کلیت آن در کمیته هماهنگی برنامه ریزی تربیت معلم که یکی از کمیته های هفت گانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، تلاش خواهیم کرد تا با طی مراحل قانونی از سال تحصیلی ۹۹-۹۸ رشته مدیریت رسانه جزو رشته های دانشگاهی در دوره کارشناسی قرار گیرد.
علمی**۱۸۸۳**۱۵۵۳

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.