صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / ارائه تکنیک‌های پیشرفته سنجش از دور در مدرسه تابستانی فرانسه-ایران
ارائه تکنیک‌های پیشرفته سنجش از دور در مدرسه تابستانی فرانسه-ایران

رییس پژوهشکده سنجش از دور دانشگاه خواجه‌نصیر خبر داد

ارائه تکنیک‌های پیشرفته سنجش از دور در مدرسه تابستانی فرانسه-ایران

رئیس پژوهشکده سنجش از دور دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی از برگزاری مدرسه تابستانی فرانسه-ایران در سنجش از دور با همکاری دانشکده نقشه‌برداری و معاونت بین‌الملل این دانشگاه خبر داد و گفت: در این مدرسه سعی شده تا تکنیک‌های پیشرفته و مورد نیاز کشور در زمینه سنجش از دور در قالب سخنرانی‌ها و کارگاه‌های آموزشی اساتید فرانسوی و ایرانی ارائه شود.

نقشه برداری هوایی

به گزارش کسب و کار نیوز، محمودرضا صاحبی با بیان اینکه در سطح آموزش‌های عالی و تحصیلات تکمیلی چند روش انتقال علم وجود دارد، آموزش‌های کلاسیک را که در سطوح کارشناسی تا فوق دکترا مطرح است، دارای زمان‌بندی مخصوص به خود دانست و افزود: روش دیگر تبادل اطلاعات در قالب کنفرانس و نشریات علمی است.

وی در همین زمینه به برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مدارس تابستانی اشاره کرد و توضیح داد: در این روش مجموعه‌ای از تکنیک‌های پیشرفته در قالب کارگاه‌های یک تا چند روزه در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد.

رئیس پژوهشکده سنجش از دور دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، برنامه‌های مدرسه تابستانی فرانسه-ایران در سنجش از دور این دانشگاه را به دو قسمت سخنرانی و کارگاه تقسیم و تصریح کرد: در بخش سخنرانی اساتید نتایج و دستاوردهای جدید را در قالب سخنرانی‌های نیم ساعته ارائه می‌دهند.

صاحبی سپس به تشریح کارگاه‌های آموزشی این مدرسه پرداخت و ضمن تأکید بر بین‌المللی بودن این مدرسه و ارائه کلیه سخنرانی‌ها و کارگاه‌های آموزشی به زبان انگلیسی، خاطرنشان کرد: این کارگاه‌ها ماهیت نظری-عملی داشته و مجموعه‌ای از تکنیک‌های نوین اروپایی‌ها و فرانسوی‌ها در سنجش از دور است که با توجه به نیازهای کشور خودمان در این زمینه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه کارگاه‌های مدرسه آموزشی سنجش از دور متشکل از سوژه‌های مختلف و تخصصی مربوط به سنجش از دور هستند، از تدریس ۹ استاد و محقق فرانسوی و ۸ استاد ایرانی در این مدرسه خبر داد و گفت: در هر کارگاه بین ۲ تا ۴ استاد به ارائه مطلب می‌پردازند.

رئیس پژوهشکده سنجش از دور دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی کشورهای آلمان، ایتالیا و فرانسه را کشورهای اروپایی صاحب نظر در سنجش از دور توصیف و اظهار کرد: فرانسوی‌ها به سبب شرایط تاریخی و ارتباطی که با برخی کشورها نظیر مراکش و الجزایر داشته‌اند، درباره مسائلی همچون خشکسالی با کشورهای آفریقایی وارد مذاکره شده‌اند و از این حیث دارای تجربه بیشتری نسبت به سایر کشورهای اروپایی هستند.

صاحبی افزود: بعد از پیش رفتن کارها و با توجه به علاقه‌ای که این اساتید به فرهنگ ما دارند، ارتباط بسیار موثر و خوبی با آن‌ها برقرار شده است.

وی ثبت نام در این مدرسه را دارای دو مرحله پیش ثبت‌نام و ثبت‌نام اصلی عنوان و تشریح کرد: در مرحله پیش ثبت‌نام شرایط افراد که البته حتماً باید دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دانشجوی این مقطع باشند، بررسی شده و سپس با خود فرد یا استادی که ایشان را معرفی کرده، مکاتبه صورت می‌گیرد.

رئیس پژوهشکده سنجش از دور دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ضمن تأکید بر آشنایی پیشین افراد با علم سنجش از دور و تسلط بر زبان انگلیسی، از هماهنگی این مدرسه با بخش‌های پژوهشی سازمان‌ها و کارشناسان سازمان فضایی کشور خبر داد و گفت: پس از مرحله پیش ثبت‌نام و بررسی موارد لازم، مجوز ثبت‌نام برای افراد مورد تأیید صادر می‌شود.

صاحبی، علم سنجش از دور را گرفتن اطلاعات از راه دور و پردازش و آنالیز تصاویری که از بالا گرفته می‌شود، تعریف کرد و گفت: این اطلاعات عمدتاً از طریق تصاویر به دست می‌آید که رایج­‌ترین آن تصاویر ماهواره‌ای و بعد از آن تصاویری است که از طریق هواپیماها، پهپادها و … تهیه می‌شود.

وی با بیان اینکه تصاویر ماهواره‌ای در زمینه علومی از جمله کشاورزی، جنگل‌داری، زمین‌شناسی، مباحث شهری و هیدرولوژی کاربرد دارد، برخی از مهم‌ترین کاربردهای این علم در ایران را در زمینه کشاورزی و نیز بررسی سطح آب رودخانه‌ها و دریاچه‌ها عنوان کرد.

رئیس پژوهشکده سنجش از دور دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در همین زمینه به کاربرد مهم دیگری اشاره کرد و توضیح داد: یکی از سوژه‌های مورد نظر ما این است که در صورتی که بلای طبیعی همچون سیل یا زلزله در کشور رخ داد، سریعاً بتوانیم با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای آن منطقه، نواحی تخریب شده یا مثلاً آب گرفتگی‌ها و نیز مسیرهای رفت و آمد به آن منطقه را که تحت تأثیر قرار گرفته، معین کرده و با کمک این اطلاعات، نقشه‌های مناسب امدادرسانی به این مناطق را تهیه کنیم.

صاحبی یکی از اهداف برگزاری مدرسه تابستانی ایران-فرانسه در سنجش از دور را هدایت پژوهش‌ها به سمت موارد خاص و ساده‌تری که مورد نیاز کشور نیز هست، عنوان کرد و افزود: کشور ما از نظر سطح تولیدات علمی از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است. این در حالی است که دانشگاه‌ها نیز دائماً به تولیدات علمی سطح بالا توجه دارند که این گاهی باعث مورد غفلت قرار گرفتن نیازهای بسیار مهم و ساده‌تر کشور می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه ماده اولیه کار ما تصاویر ماهواره‌ای است، دسترسی به این تصاویر را دشوار توصیف و تصریح کرد: بخشی از این مسأله به این مربوط می‌شود که این تصاویر عمدتاً تجاری بوده و هزینه خریداری آن‌ها از کشورهایی همچون آمریکا و کانادا بالا است.

رئیس پژوهشکده سنجش از دور دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: در حال حاضر چند سالی هست که اروپایی‌ها امکان دانلود تصاویر ماهواره‌ای را به صورت رایگان فراهم کرده‌اند. این در حالی است که ما چون در کشور قانون کپی رایت نداریم، برای دانلود آن‌ها از نرم‌افزارهای قفل شکسته استفاده می‌کنیم که این موضوع به هیچ وجه قابل مطرح در روابط بین‌المللی نیست.

صاحبی در همین زمینه خاطرنشان کرد: یکی از اهداف ما ترویج استفاده از نرم‌افزارهای دارای منبع آزاد یا open source است که اروپایی‌ها در یکی دو سال اخیر در دسترس قرار داده‌اند. این نرم‌افزارها که استفاده از آن‌ها رایگان است، بخشی از مشکلات ما در این زمینه را حل کرده و راهگشای ما بوده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.