صفحه اصلی / دسته بندی نشده / پشت پرده ی فعالیت های انتخاباتی ۹۸درحوزه انتخابی شهرستان های شاهرود و میامی
پشت پرده ی فعالیت های انتخاباتی ۹۸درحوزه انتخابی شهرستان های شاهرود و میامی

پشت پرده ی فعالیت های انتخاباتی ۹۸درحوزه انتخابی شهرستان های شاهرود و میامی

سعید ایمانی-کمتر از 21 ماه دیگر به انتخابات دور یازدهم مجلس شورای اسلامی که مقارن با بهمن و اسفند 98 خواهد بود باقی مانده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، با توجه به جغرافیای سیاسی شهرستان های شاهرود و میامی و صف آرایی گروه های مختلف سیاسی و اجتماعی در این حوزه، ظاهرا تدارکات این انتخابات از هم اکنون شروع شده و شاهد فعالیت های خاصی از طرف گروه ها، اشخاص و طیف های سیاسی در این حوزه برای تصدی کرسی سبز بهارستان هستیم.
در این نوشتار به اختصار به آنها اشاره کرده و سعی خواهیم کرد در هر شماره به گوشه ای از اهم فعالیت ها و عملکرد این گروه ها و اشخاص بپردازیم تا مردم بیشتر با این وضعیت آشنا شوند.
در حال حاضر حدود ۶ گروه و فرد با جایگاهی سیاسی و موقعیتی اجتماعی در کوران این رقابت ها قرار دارند که به شرح مختصری از آنها اکتفا می کنیم:

۱- سید حسن حسینی نماینده فعلی شهرستان های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی:
حدود دو سال و سه ماه از انتخاب دکتر حسینی به عنوان منتخب دهمین دوره مجلس شورای اسلامی می گذرد و در این مدت ایشان با حسن برخورد و اخلاق حسنه نماینده مردم در مجلس بوده اند. اگر بخواهیم در مورد عملکرد ایشان و اهم فعالیت های انجام شده در این حوزه صحبت کنیم، تقریبا می توانیم بگوییم هیچ دستاورد مثبتی در این دوره تاکنون برای حوزه انتخابیه ایشان رقم نخورده است.
گروه اقتصادی کوثر با کلی سر و صدا وارد شهرستان شد و بدون هیچ دستاورد و سرمایه گذاری این منطقه را ترک کرد.
مرز هوایی که یکی از مطالبات جدی این نماینده با اخلاق می باشد تقریبا تبدیل به یک سراب شده است.
مطالبات جدی مردم در حوزه های کشاورزی و صنعتی علیرغم تلاش ایشان تقریبا هیچ انگاشته شده و گویی قرار نیست اتفاقی هم بیافتد.
بنا به گفته خود ایشان در جلسه شورای اداری شهرستان در اردیبهشت ۹۷ هیچ طرحی جهت افتتاح و یا کلنگ زنی وجود ندارد.

با اندکی مطالعه در کانال تلگرامی ایشان براحتی می توان عملکردشان را در مصاحبه با برخی از خبرگزاری های خاص و نزدیک به ایشان و همچنین حضور فعال در کمیسیون اقتصادی مجلس را مشاهده کرد که تقریبا تمام اینها هیچ دستاوردی را در این مدت برای مردم حوزه انتخابی ایشان نداشته است.
اصرار بیش از حد به فعالیت فرودگاه و تحقق امری که تقریبا محال است گویا تبدیل به یک کار روتین در دفتر ایشان شده است.
بسیج توده های مردم و مطالبه گری از مرکز استان، بدون امتحان روش های دیپلماسی اداری و چرخیدن پاشنه در بر روی نشانه گیری احساسات و عواطف مردم و دو قطبی کردن استان شاید تنها روش برای فرار از پاسخگویی به عملکرد ضعیف ایشان در مورد مطالبات جدی مردم بوده باشد که با اندکی مطالعه در سطح جامعه، به جرات می توان گفت که این روش که حدود سه دهه است بر پیکر این منطقه سایه انداخته، دیگر خریدار چندانی ندارد.
بررسی عملکرد ایشان را به فرصتی دیگر واگذار می کنیم ولی ذکر این نکته خالی از لطف نیست که شاید شروع فعالیت انتخاباتی در این حوزه از هم اکنون به خاطر همین عملکرد ضعیف و بدون دفاع ایشان باشد.
۲- گروه موسوم به سابقون:
گروه سابقون که یکی از پایگاه های سنتی اصولگرایی در شهرستان شاهرود شناخته می شود و قدمتی دیرینه با مرکزیت مسجد غربا شاهرود دارد یکی از اصلی ترین پایگاه های حمایتی دکتر حسینی در انتخابات گذشته مجلس بود.
قرار گرفتن افرادی همچون عجم استاندار سابق قزوین، حجت الاسلام انصاری کاندیدای دوره قبلی مجلس که هر دو به نفع آقای حسینی کناره گیری کردند و همچنین رحیمی فرماندار اسبق شاهرود و اعضای شورای شهر سنوات گذشته و نیز تعدادی از فرماندهان بازنشسته سپاه و تعداد زیادی از مسئولین اداری شهرستان شاهرود در این گروه، آنها را به پتانسیلی بالقوه در مناسبات اداری و تصمیم گیری منطقه در طی ۳ دهه گذشته تبدیل کرده که اوج هنرنمایی آنها را در انتخابات گذشته ریاست جمهوری و حمایت قاطع از کاندیداتوری آقای رئیسی بود.
به نظر می رسد این گروه همواره در پیمان با افراد دیگر در تصدی های انتخاباتی بوده است و سهم بالایی را در پیروزی دوره ی گذشته آقای حسینی داشت اینبار از حمایت نماینده فعلی دست کشیده و قصد دارد طرحی نو در اندازد.
از گزینه های احتمالی این گروه برای کاندیداتوری از افرادی چون عجم، رحیمی، سردار حمیدزاده و سردار شعبانی نام برده می شود.
افرادی که خواستگاهی نظامی داشته و بیشتر حفظ ارزش های انقلابی و ایدئولوژیک برای آنها حائز اهمیت است.
۳- سردار علی اصغر خانی:
دکتر خانی از کاندیداهای دوره ی قبلی مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه شهرستان های شاهرود و میامی بود که موفق شد با کسب حدود۲۸۰۰۰ رای رتبه دوم آرای مردم این منطقه را کسب کند.
علی اصغر خانی که انتقادهای جدی به بستر تصمیم گیران شهرستان داشت در دوره ی قبلی با کلی انتقاد به این کارزار انتخاباتی وارد شد و تمام نیروهای خود را برای کسب آرای مردم بسیج کرد تا برنده انتخابات باشد.
ولی نتیجه این انتخابات مورد قبول وی واقع نگشته و نتوانست رای اعتماد مردم را کسب کند.
سردار خانی که با خواستگاهی نظامی از یاران با وفای سردار قالیباف شهردار اسبق تهران است، در این دوره شاید با توجه به انعکاس اخباری که از وی در حضور در مکانهای مختلف مانند حضور در نمایشگاه کتاب تهران! و همچنین مجالس ترحیم و مناسبت های مختلف دارد، می کوشد تا این حضور را بصورت رسمی در بین مردم اعلام کند.
حافظه ی تاریخی مردم شاهرود اما تجربه خوبی را در مورد شرکت فردی برای دومین بار در مجلس شورای اسلامی ندارد.
شاهد این مدعا حضور عباسعلی غلامی در انتخابات دو دوره ی گذشته مجلس شورای اسلامی است که اگر چه در نخستین دوره حضورش بعد از دکتر کاظم جلالی، دومین رای این حوزه انتخابیه را بدست آورد ولی در دوره ی گذشته با کمترین اقبال مواجه شده و رتبه ششم رای را با یک چهارم آرای دوره ی اول حضورش در کارنامه خود ثبت کرد.
باید منتظر ماند و دید که آیا تجربه عباسعلی غلامی در مورد سردار علی خانی هم اینبار تکرار می شود؟
۴- سید حبیب ا… میر ابوالحسنی، ریاست فعلی شورای شهر شاهرود
میر ابوالحسنی نام جدیدی در سپهر سیاسی شهرستان شاهرود است که در زمان انتخابات شورای اسلامی شهر شاهرود بر سر زبانها افتاد.
چهره ای ناشناخته که بعد از ریاستی طولانی بر اداره ای مهم نظیر آموزش و پرورش شهرستان شاهرود و درست زمانی که تغییر ایشان کلید خورده بود با زیرکی تمام از سمت خود استعفا می دهد و با کمک یاران خود و بدنه ای که هنوز هم که هنوز است گوش به فرامین وی دارد طرحی نو در انداخت و با ائتلاف با یکی از بانوانی که پرورش یافته ی مکتب وی بود وارد کارزار انتخاباتی شد.
میر ابوالحسنی اگرچه در انتخابات شورای شهر نتوانست رتبه ی بهتر از ششم را در بین گزینه های شورای شهر کسب کند، ولی با لابی های مخصوص خود توانست ۳ نفر دیگر از اعضای شورای شهر فعلی را با خود همراه کرده و ریاست شورای شهر شاهرود را در اولین حضورش در این شورا بنام خود کند.
تقابل تاریخی اعضای شورای منتسب به سابقون با وی و همچنین زیرکی مخصوص وی در جهت مقابله با این اعضا منجر شد تا در ابتدای دوره شروع شورا شاهد اختلافاتی جدی در این پارلمان کوچک شهری باشیم.
میرابوالحسنی با شگردهای مخصوص خود که مختص وی است از این اختلافات نهایت بهره را برده و در نهایت توانست تصمیمات خود را برای تغییر در شهرداری شاهرود کلید بزند.
وی با تکیه بر همین پتانسیل و با روشهایی سعی در مطرح کردن خود به عنوان کاندیدایی بالفعل برای این حوزه دارد.
از مهمترین شگردهای وی که هنوز پاسخی بدان داده نشده است و تردیدهای جدی در آن وجود دارد، کمک بلاعوض ۳ میلیون تومانی به هیات امنای مساجد، حضور وی در شهرهای مختلف شهرستان و جلسه با عناصر و تاثیر گذاران این مناطق بنام رئیس شورای شهرستان که قائدتا باید در شهر شاهرود و محل فرمانداری انجام شود و همچنین عدم پاسخگوئی در تعیین تکلیف اراضی مربوط به البرز شرقی که متعلق به شهرداری شاهرود بوده و قسمت زیادی از آن بدون سلسله مراتب قانونی به شرکتی خصوصی در ذوب آهن اصفهان واگذار شده و نیز نحوه انتخاب وی بعنوان رئیس شورای شهر می باشد.
باید منتظر ماند و دید که نحوه فعالیت وی که عمدتا کسب محبوبیت از طریق خاصی می باشد می تواند از وی شخصیتی در بین مردم معرفی کند که از رتبه ی ششم شورای شهر به کاندیدای بالفعل که قصد دارد کرسی سبز بهارستان را تصاحب کند، تبدیل کند؟

۵- دکتر کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس و نماینده فعلی تهران در مجلس شورای اسلامی :
این روزها اخبار ضد و نقیضی از حضور مجدد کاظم جلالی برای کسب رای اعتماد از حوزه انتخابیه شهرستان های شاهرود و میامی شنیده می شود.
صحت و سقم این خبر هنوز مورد تائید نبوده ولی ظاهرا عده ای از موثرین شهرستان ها درصدد راضی کردن وی برای حضور در این دوره از رقابت ها در این حوزه هستند.
کاظم جلالی که ۴ دوره نمایندگی مردم این حوزه را در کارنامه ی خود دارد در دوره ی قبل تصمیم گرفت که از حوزه انتخابیه شهرستان های تهران، ری و شمیرانات در مجلس حضور پیدا کرده و سابقه ی حضور ۲۰ ساله خود را در مجلس تثبیت کند.
دکتر کاظم جلالی که از یاران نزدیک لاریجانی رئیس فعلی مجلس شورای اسلامیست، از نماینده های تاثیر گذار و با سابقه ی مجلس است که از وی فردی شناخته شده در عرصه بین المللی و ملی ساخته است. البته شایعاتی دیگر نیز حوالی ایشان برای حضور مجدد در مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه گرگان نقل محافل می باشد.
ورود وی در کارزار انتخاباتی مجلس در حوزه شاهرود و میامی دارای تحلیل های متفاوت می باشد که ذکر آن در حوصله ی این سطور نیست. ولی در یک جمله باید عرض کنم موفقیت ایشان در این حوزه مستلزم کسب اعتماد مجدد مردم می باشد که در شرایط فعلی و حضور دیگر کاندیداها و همچنین انتقاد های جدی به ایشان اندکی غیر قابل قبول می باشد.
باید منتظر ماند و دید که وی چه تصمیمی خواهد گرفت و آیا در این کارزار سخت انتخاباتی که مصادف با طرح مقبولیت وی می باشد وارد خواهد شد یا نه؟

از اقدامات اخیر دکتر کاظم جلالی می توان به اهتمام جدی وی در نگهداشتن اداره کل راه و ترابری در شاهرود با نامه نگاری با دکتر روحانی رییس جمهور و پاسخ مثبت ایشان اشاره کرد.
۶- کاندیدای اصلاح طلبان و اعتدالیون شهرستان های شاهرود و میامی
با اندکی مطالعه در مورد ۵ کاندیدا و طیف مورد اشاره شده در سطور فوق به راحتی می توان متوجه شد که تمام این عزیزان خواستگاهی اصولگرایی داشته و به جرات می توان گفت که شاهد انشقاق بزرگی در این جریان در این دوره از رقابت های انتخابی مجلس شورای اسلامی در این حوزه خواهیم بود.
در کوران این اخبار شاید جالب توجه است بدانیم که جریان اصلاح طلبی و اعتدالگرایی در این دوره از انتخابات قصد دارد تا با برنامه ریزی منظم و بسیج نیروهایی که دل در گرو این جریان دارند با انجام کارهای زیر بنائی بصورت قوی و هدفمند در این دوره از انتخابات ظاهر شود.
حافظه ی تاریخی این جریان در این حوزه با توجه به تبیعیض هایی که در دوره ی گذشته انتخابات شاهد بودیم و کاندیدای های این جریان را درست یک هفته مانده بود به انتخابات تائید صلاحیت کرد و در زمانی که تقریبا امکان رقابت برابر وجود نداشت اما این جریان توانست بصورت اخلاق مدرانه در انتخابات شرکت کرده و در فرصتی در حدود ۳ روز شگفتی ساز انتخابات قبلی شود.
کاندیدای مورد حمایت این جریان با توجه به زمان کم و البته عدم انسجام بزرگان این جریان رتبه ی سوم را در بین کاندیداها کسب کرد تا پیامی واضح را به سپهر سیاسی این حوزه بدهد.
فعالیت این دوره ی انتخابات مجلس اما برای این جریان متفاوت بوده و آنها با درس گرفتن از اتفاقات قبلی سعی دارند تا طرحی نو در اندازند.
به جای تمرکز بر کاندیداتوری فردی خاص، پایه ها و کارگروه های خود را فعال کرده تا بتوانند با خرد جمعی به بهترین تصمیم برسند. به نظر می رسد در آینده شاهد اخبار جالبی از این جریان و نحوه ی تاثیر گذاری آنها باشیم.
همانطور که در سطور فوق به صورت اجمالی به معرفی جریان ها و افراد خاص پرداخته شد لازم است ذکر گردد که این وضعیت فعلی چینش ها و صف آرایی ها در رقابت انخاباتی پیش رو در سال ۹۸ خواهد بود.
در پایان نگارنده امیدوار است تا فضایی برابر و عادلانه در اختیار گروه ها و افراد متقاضی قرار داده شود تا ضمن اینکه مردم بهتر در جریان امور قرار می گیرند، انتخابی درست را بر اساس آگاهی انجام داده و گامی بزرگ را در جهت رشد و اعتلای این منطقه بردارند.

همچنین مطالعه کنید:

چطور از دیجی‌کالا ارزان‌ترین کالاها را بخریم؟

به گزارش کسب و کار نیوز، وقتی دنبال یک کالا می‌گردید و نامش را در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.