صفحه اصلی / اقتصادی / اشتغال و تعاون / اتباع بیگانه هم مشمول قانون کار شوند
اتباع بیگانه هم مشمول قانون کار شوند

پیشنهاد یک کارشناس

اتباع بیگانه هم مشمول قانون کار شوند

یک مقام مسئول کارگری با طرح این پرسش که چرا وقتی توان پذیرش اتباع بیگانه و مهاجرین را نداریم، اجازه ورود آن‌ها به کشور را می‌دهیم؟ پیشنهاد کرد که اتباع بیگانه هم مشمول بیمه و قانون کار شوند تا دیگر هیچ کارفرمای متخلفی به فکر سوءاستفاده از مهاجران و نابودی امنیت شغلی کارگر ایرانی نیفتد.

98

علی خدایی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی حضور اتباع بیگانه در کشور، گفت: با واژه بیگانه موافق نیستم و معتقدم که نباید مانع اشتغال اتباع بیگانه در کشور شویم.

وی ادامه داد: حل مساله اشتغال اتباع بیگانه و آمار بالای آن‌ها در کشور صرفا در وزارت کار قابل حل نیست و وزارت کشور متولی اصلی این قضیه است و باید پاسخ بدهد که دلیل حضور این تعداد تبعه خارجی در کشور چیست و چرا وقتی توان پذیرش این تعداد مهاجر را نداریم، اجازه ورود آن‌ها به داخل کشور را می‌دهیم؟

رییس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار تهران افزود: طبعا وقتی وارد کشور شدند و اجازه سکونت به آن‌ها دادیم، موظفیم شرایط اشتغال را هم برایشان فراهم کنیم، در غیر این صورت برای تامین معاش خود به کجا باید پناه ببرند و مشغول کار شوند؟

به گفته وی وزارت امور خارجه و وزارت کشور دو دستگاهی هستند که باید این مساله را ساماندهی کنند و پاسخگو باشند که چرا وقتی در داخل کشور ظرفیت اشتغال برای نیروهای کار خودمان را نداریم، مهاجر می‌پذیریم؟

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار با بیان اینکه مهاجرپذیری در کشورهای دیگر بسیار سخت است و به سادگی اجازه ورود اتباع بیگانه داده نمی‌شود، گفت: متاسفانه در کشور ما یک عده سودجو یا کارفرمای متخلف بیشترین سوءاستفاده از مهاجران را دارند و ما به دلیل همین رفتارها بعضا بدنام و متهم به بدرفتاری با آن‌ها می‌شویم.

خدایی در پاسخ به این پرسش که چرا کارفرمایان متخلف از نیروهای ارزان خارجی استفاده می‌کنند؟ تاکید کرد: کارفرما وقتی می‌بیند که اگر کارگر ایرانی را استخدام کند، باید بیمه و سایر مزایای قانون کار را به او بدهد و در مقابل قانون پاسخگو باشد، به سراغ کارگر مهاجر می‌رود که ارزان است و مجبور به بیمه کردن او نیست.

او در عین حال برای جلوگیری از سوءاستفاده کارفرمایان پیشنهاد کرد که شرایط بهره‌مندی از بیمه و مزایای قانون کار به طور مساوی برای کارگر ایرانی و کارگر مهاجر فراهم شود و افراد مهاجر هم مشمول قانون کار شوند تا مزیت به کارگیری غیرقانونی اتباع بیگانه توسط کارفرمایان از بین برود.

به اعتقاد خدایی، راه مقابله با ورود اتباع بیگانه مبارزه منفی نیست بلکه باید مبارزه مثبت شکل بگیرد و دولت موظف شود اگر کارگر ساختمانی را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد، کارگر مهاجر را هم بیمه کند.

به گزارش کسب و کار نیوز، اشتغال اتباع بیگانه در ایران یکی از موضوعاتی است که در طول سال‌های گذشته به چالشی برای بازار کار ایران تبدیل شده و دولت‌ها عملا اقدام موثری در جهت ساماندهی آن صورت نداده‌اند. برابر ماده ۱۲۰ قانون کار ایران، اتباع بیگانه نمی‌توانند در ایران مشغول به کار شوند، مگر آنکه دارای روادید ورود با حق کار مشخص بوده و مطابق قوانین و آیین‌نامه‌های مربوطه پروانه کار دریافت کرده باشند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

وزیر کار: حق عائله‌مندی به حقوق کارگران اضافه می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، سید صولت مرتضوی روز یکشنبه (۲۷ اسفند) بعد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.