چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / کم‌سوادی رسانه‌ای انسان را گرفتار چالش‌های بزرگتر می‌کند
کم‌سوادی رسانه‌ای انسان را گرفتار چالش‌های بزرگتر می‌کند

مشاور وزیر ارشاد :

کم‌سوادی رسانه‌ای انسان را گرفتار چالش‌های بزرگتر می‌کند

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کم‌سوادی رسانه‌ای نه تنها منجر به آسیب‌دیدگی و از دست رفتن فرصت‌ها می شود بلکه انسان را گرفتار چالش‌های بزرگتری نیز خواهد کرد.

سید مرتضی موسویان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا به اهمیت و جایگاه سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی در جامعه و نزد افکار عمومی اشاره کرد و گفت: سوادِ خواندن و نوشتن به انسان کمک می کند تا بتواند کلمات و جملات ساده و پیچیده را درک کرده و معنانی متفاوتی از آنها به دست آورد، از این رو با مهارت و یادگیری سواد رسانه ای افراد می توانند انواع رسانه ها و تولیدات رسانه ای را درک، تفسیر و تحلیل کنند.
به گفته وی هر رسانه ای دارای مجموعه ای از نشانه های خاص خود است که آشنایی با آنها نقش مهمی در سواددار شدن افراد ایفا می کند.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: امروز سواد رسانه به نوبه خود می‌تواند به مخاطبان رسانه‌ها بیاموزد که از حالت انفعالی و مصرفی خارج شده و به معادله متقابل و فعالانه‌ای وارد شوند که در نهایت به نفع خود آنان باشد.
موسویان در عین حال گفت: در واقع سواد رسانه‌ای کمک می‌کند تا افراد از سفره رسانه‌ها به گونه‌ای هوشمندانه و مفید به عنوان سرمایه های اصلی به عنوان مخاطب بهره‌مند شوند.
مشاور وزیر ارشاد همچنین، توانایی دسترسی، تحلیل، ارزیابی و خلق پیام در شکل‌های گوناگون بر پایه درک آگاهانه و انتقادی از ماهیت رسانه‌های جمعی را از جمله فنونی دانست که از سوی تولیدکنندگان رسانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به اعتقاد وی، تأثیرات مثبت و منفی این فنون بر فرد و جامعه در نهایت منجر به افزایش و یا کاهش سواد رسانه ای خواهد شد.
موسویان، بهترین زمان و فرصت آموزش سواد رسانه ای را سنین کودکی و نوجوانی حتی دوره های مهد کودک بیان کرد و افزود: ذهن و افکار کودکان در سنین پایین، فرصت مغتنمی فراهم می کند تا به مرور زمان، افراد پرورش یافته و از نظر سواد رسانه ای ارتقا یابند.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد، تدوین و فراهم آوردن کتاب های آموزشی و درسی برای مقاطع مختلف تحصیلی را گامی مثبت و رو به جلو ارزیابی کرد و گفت: بی شک روش و منش و همچنین آشنایی با کلمات، جملات و اصطلاحات به مرور در مقاطع مختلف تحصیلی زمینه ساز رشد و شکوفایی ذهن های خلاق شده و از سویی باعث افزایش و رشد سواد رسانه ای افراد در جامعه خواهد شد.
فراهنگ ** ۱۳۵۵ **۱۰۵۵

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.