صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / نگاه فاخر به عرصه فرهنگ و هنر
نگاه فاخر به عرصه فرهنگ و هنر

نگاه فاخر به عرصه فرهنگ و هنر

عرصه فرهنگ و هنر سرمایه های ارزشمند برای ایران اسلامی، که مردم آن هویتی دینی و فرهنگی دارند، محسوب می شود و نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی این بخش و تاکید برضرورت هم افزایی نیروها در این زمینه، نگاه فاخر به اینگونه فعالیت ها است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز تعبیر گویایی در اهمیت این عرصه دارند مبنی بر اینکه «فرهنگ آن چیزی است که من حاضرم به خاطر آن جانم را بدهم» که نشان از جایگاه والای بخش فرهنگ در کشور دارد.
به تعبیر حضرت آیت الله خامنه ای اصلاح جامعه بدون اصلاح فرهنگ آن میسر نیست و تلاش های اقتصادی و اجتماعی زمانی می توانند شاهد مقصود را در آغوش بگیرند که الزامات مورد نظر آنها در فرهنگ جامعه نهادینه شده باشد.
مقام معظم رهبری تاکید دارند که فرهنگ از اقتصاد هم مهمتر است. به همین دلیل ورود به عرصه فرهنگ و فعالیت های فرهنگی، به دلیل ابعاد گسترده آن، باید ورودی کارآمد، مداوم، همراه با مدیریت راهبری باشد.
به جرات می توان گفت که ریشه بسیاری از آسیب ها به ویژه در مسایل اجتماعی در کشور به موضوع فرهنگ باز می گردد و تاکید بر گسترش فرهنگ سازی گره گشای بسیاری از مشکلات کشور خواهد بود.
کشور امروز با مشکلات بسیاری نظیر کم آبی و اتلاف منابع مواجه است که غلبه بر این مشکلات هم با توسل به فرهنگ و فرهنگ سازی امکانپذیر است. در حقیقت فرهنگ بزرگراهی است که خروجی های متعدد در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر روز شنبه خود به استان البرز، فرهنگ و هنر را به عنوان سرمایه ای ارزشمند و استفاده درست از ظرفیت های موجود در آن را یک ضرورت دانست.
وی با تاکید بر توجه ویژه به موضوع فرهنگ و هنر در استان ها و سفر به همه استان های کشور برای بررسی مسایل و مشکلات فرهنگی و هنری، گفت: هویت جامعه ما دینی است و ضرورت دارد که کارکردهای خود را در این عرصه به یکدیگر نزدیک کنیم تا بخش فرهنگ از مظلومیت خارج شود.
نحوه رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حوزه فرهنگ و هنر در حقیقت نگاه فاخر به این عرصه است که یکی از مولفه های آن تامین عدالت فرهنگی در سراسر کشور محسوب می شود.
سید عباس صالحی در کرج با اشاره به اهمیت این موضوع، گفت: رویکرد دولت تدبیر و امید و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین عدالت فرهنگی در سراسر کشور است.
وی در دیدار با اصحاب رسانه و فرهنگ شهرستان های ساوجبلاغ، نظرآباد، اشتهارد و طالقان در فرهنگسرای امام علی(ع) ساوجبلاغ، افزود: ایران تنها تهران نیست بلکه استعدادهای زیادی در استان ها و شهرستان های ایران وجود دارد که رقابت می کنند.
وی اضافه کرد: یکی از خدمات انقلاب اسلامی همین عدم تمرکز گرایی بوده و انقلاب اسلامی یکی از خدماتی که ارائه داده این است که فضای آموزشی و فرهنگی را در کشور فراگیرتر کرد، تمرکز گرایی را به هم ریخت و این اقدام باعث شد تا امروز کسی نمی تواند ادعا کند که بین تهران و دیگر استان های کشور به اندازه زمین تا آسمان فاصله است و این فاصله روز به روز در حال کاهش است.
صالحی گفت: در گذشته کسانی که به دنبال کارهای فرهنگی و هنری بودند باید به تهران و مراکز استان ها می رفتند، اما امروز استعدادها گسترده تر شده و مسئولان نیز باید فعالیت هایشان را با ارتقای استعدادها پیش ببرند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه توسعه زیرساخت ها از دیگر برنامه های این وزارتخانه است، خاطرنشان کرد: بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محدود است، اما با این وجود به دنبال این هستیم تا امکانات زیر ساختی را در تمامی استان های کشور گسترش دهیم.
وی ادامه داد: در بودجه سال ۹۷ قرار شده رقم قابل توجهی به استان ها اختصاص یابد. تلاش می کنیم توزیع اعتبار بین استان های کشور به صورت عادلانه را ادامه دهیم.
صالحی گفت: این نگاه در خصوص بودجه با برنامه ریزی برای سفرهای برنامه ای ۲ تا ۴ روزه ترکیب شده تا چشم اندازی برای توزیع امکانات و ارتقای خلاقیت ها در استان ها داشته باشیم. به همین منظور تفاهم نامه هایی با استان ها به مدت ۳ سال امضاء می کنیم تا بتوانیم مرادوات خود را با استان ها براساس امکانات موجود تنظیم کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به سرانه فرهنگی استان ها، اظهار داشت: زمانی تصور از شهر این بود که باید آسفالت باشد، اما بعد از مدتی که شهر نفسش بند آمد، متوجه شدیم که شهرها به فضاهای فرهنگی هم نیاز دارند.
گام برداشتن در جهت رفع مشکلات فعالان فرهنگی و هنری کشور نیز ناشی از همین نگاه فاخر به اینگونه فعالیت است که می تواند در گسترش آنها نقش بسزایی داشته باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حمایت از فعالان عرصه فرهنگ و هنر به ویژه در زمینه اشتغال را با اهمیت عنوان کرد و گفت: باید برای حمایت از این قشر برنامه ریزی داشته و از ظرفیت های خاص موجود در همه دستگاه ها برای حل این موضوع استفاده کنیم.
وی با تاکید بر اینکه نیاز به یک هم افزایی درونی در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیاز داریم، اظهار داشت: نتیجه این اقدامات هم افزایی بیرونی خواهد بود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ظرفیت های بالایی دارد که باید این ظرفیت ها تجمیع و در کنار هم قرار گیرد تا فرهنگ و هنر جایگاه قابل توجهی در کشور پیدا کند.
استانی نظیر البرز نیز که از سابقه فرهنگی و هنری غنی برخوردار است می تواند جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص دهد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سابقه فرهنگی و تاریخی و مذهبی استان البرز نیز اشاره کرد و گفت: این منطقه جایگاه اهل بیت است، سابقه کهن تمدنی در هزاران سال از این منطقه برخاسته و جز افتخارات سرزمین ایران شناخته می شود.
صالحی تاکید کرد: شخصیت های بزرگ علمی، فرهنگی و هنری استان البرز در حوزه های متنوع نه تنها افتخاری برای البرز هستند، بلکه افتخاری برای کشور محسوب می شوند. شخصیت های متعددی که تک تک آنان می توانند ستارگان درخشانی برای کشور باشند.
استاندار البرز نیز در جریان دیدار اصحاب رسانه شهرستان های کرج و فردیس با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دغدغه های اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه در بحث زیر ساخت ها را می دانیم و بی مهرهایی در حق آنها صورت گرفته که به دنبال این هستیم تا این مسایل را حل کنیم.
محمد علی نجفی افزود: امکانات کشور محدود است و به دلیل نبود زیرساخت ها بخشی از ظرفیت هایمان به استان تهران می روند، اما با همین نبود زیرساخت ها و امکانات می خواهیم تا از این ظرفیت های موجود در استان به خوبی بهره بگیریم.
۱۵۳۵

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.