صفحه اصلی / اقتصادی / اشتغال و تعاون / لزوم توجه به قدرت معیشت بازنشستگان تامین اجتماعی
لزوم توجه به قدرت معیشت بازنشستگان تامین اجتماعی

یک مقام مسئول کارگری خواستار شد

لزوم توجه به قدرت معیشت بازنشستگان تامین اجتماعی

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران می‌گوید، قدرت معیشت بازنشستگان تامین اجتماعی روز به روز افت می‌کند و دریافتی آن‌ها کفاف هزینه‌های مسکن، ایاب و ذهاب و درمان را نمی‌دهد.

بازنشستگان

هادی ابوی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پیش‌بینی افزایش ۲۰ درصدی حقوق بازنشستگان دولت اظهار کرد: با توجه به اینکه عمده افراد بازنشسته سازمان تامین اجتماعی حداقل بگیرند و امسال میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۳٫۵ تا ۱۹٫۵ درصد تصویب شد،‌ پایه حقوق بازنشستگان از ۱۳٫۵ درصد تا ۱۹٫۵ درصد به شکل پلکانی افزایش خواهد یافت منتها حداقل بگیران و کسانی که دریافتی پایینی دارند تا ۱۹٫۵ درصد و کسانی که دریافتی بالاتری دارند، نهایت ۱۳٫۵ درصد افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در این شرایط سوالی که مطرح می‌شود این است که بازنشسته دولتی چه فرقی با بازنشسته تامین اجتماعی دارد؟ آیا قیمت خرید کالاهایشان تفاوت می‌کند که این تبعیض را بین آن‌ها قایل می‌شویم.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با بیان اینکه اگر پایه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۹٫۵ درصد افزایش پیدا کند باز هم به دو میلیون تومان نمی‌رسد،‌ افزود: بسیاری از کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی به دلیل دریافتی ناچیز و هزینه‌های زندگی قادر به تامین معاش نیستند و از سر ناچاری به شیفتهای دوم و سوم یا شغل دوم روی می‌آورند تا گذران زندگی کنند.

ابوی گفت: یک بازنشسته تامین اجتماعی دستش به کجا بند است وقتی حقوق ناچیز او کفاف زندگی‌اش را نمی‌دهد. اگر قرار است دولت بودجه‌ای از بیت‌المال تزریق کند، کارگران و بازنشستگان هم بخشی از بیت‌المال هستند که باید به هر دو توجه شود و عدالت را در نظر گرفت.

این مقام مسئول کارگری متذکر شد: دریافتی بازنشستگان کفاف هزینه‌ حامل‌های انرژی، ایاب و ذهاب، حمل و نقل عمومی و هزینه‌های مسکن و دارو و درمان را نمی دهد و در چنین شرایطی قدرت میعشت بازنشستگان به شدت افت می‌کند.

وی گفت: درست است که سازمان تامین اجتماعی به وظیفه خود در قبال افزایش حقوق بازنشستگان عمل می‌کند ولی بخشی از وظایف حاکمیتی دولت این است که به مستمری بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی کمک کند و همانطور که برای حقوق بازنشستگان دولت بودجه اختصاص می‌دهد برای بازنشستگان تامین اجتماعی هم تامین اعتبار کند.

به گفته دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، اگر توان افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی وجود ندارد، می‌توان سبد کالا در نظر گرفت تا از این طریق گوشه‌ای از هزینه‌های زندگی آن‌ها جبران شود.

ابوی متذکر شد: متاسفانه در بحث اشتغال بازنشستگان هم با نوعی تبعیض مواجهیم، اگر بازنشسته تامین اجتماعی بخواهد سر کار برود، به شدت برخورد می‌شود و برایش محدودیت و ممنوعیت به وجود می‌آید، در حالی که بازنشسته دولتی اگر از مشاغل دولتی ممنوع الکار شود، حداقل در مشاغل خصوصی مشکلی برای کار کردن ندارد و از آن طرف پایه حقوقش هم افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش کسب و کار نیوز، بر اساس گزارش سازمان برنامه و بودجه با توجه به ضرورت تداوم طرح همسان‌سازی در سال ۱۳۹۷ مبلغ ۳۴۰۰ میلیارد تومان برای اجرای مرحله دوم طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شده که با تخصیص این رقم حقوق بازنشستگان بین ۱۳ تا ۲۵ درصد در سال جاری افزایش می‌یابد. سخنگوی اقتصادی مجلس نیز اخیرا از افزایش ۲۰ درصدی حقوق بازنشستگان براساس قانون برنامه ششم توسعه خبر داده و با اشاره به تعیین ۳۴۰۰ میلیارد تومان بودجه و تعیین محل تامین این اعتبار در مجلس گفته است با تصویب این قانون دیگر نباید حقوق کمتر از دو میلیون تومان برای بازنشستگان وجود داشته باشد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

وزیر کار: حق عائله‌مندی به حقوق کارگران اضافه می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، سید صولت مرتضوی روز یکشنبه (۲۷ اسفند) بعد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.