به گزارش کسب و کار نیوز، کیانوش کیامرز در نشست خبری خود با رسانهها که امروز برگزار شد در پاسخ به پرسشی در خصوص تأثیر خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریمها بر روی روند احداث خطوط قطار شهری مشهد، اظهار کرد: به منظور فایناس احداث خط ۳ قطارشهری مشهد اوبر بانک اتریش و یک بانک چینی اعلام آمادگی کرده بودند که بانک اتریشی از این روند انصراف داد، اما چینیها همچنان حضور دارند.
وی ادامه داد: بازگشت تحریمها قطعا بر روی خرید واگنها تأثیر خواهد گذاشت و با توجه به اینکه خرید واگنها دیگر توسط شهرداری انجام نمیشود، امیدواریم دولت در این زمینه به مشکل نخورد چراکه ما استاد دور زدن تحریمها هستیم و در زمان اوج تحریمها توانستیم واگنهای قطارشهری مشهد را خریداری و وارد کنیم و هیچ نگرانی و دغدغهای از تحریم نداریم، این مسئله قاعدتاً بر روند کار ما تأثیر میگذارد، اما راهکار آن را میدانیم.
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد با اشاره به برنامههای توسعهای قطار شهری مشهد در سال ۱۳۹۷، تصریح کرد: اصلیترین برنامه ما در سال ۱۳۹۷ اتمام خط۲ قطارشهری مشهد است و با اوراقی که توانستیم در پایان سال گذشته جذب کنیم امیدواریم تا پایان امسال خط۲ قطارشهری مشهد از ابتدای بلوار پیروزی تا طبرسی به بهرهبرداری برسد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین برنامه ویژه برای خط۳ داریم، امیدواریم تونل خط۳ را به پایانه مسافربری برسانیم و تونل غربی را به اول امامت برسانیم. در فاز اول احداث چهار ایستگاه را آغا کردهایم و سه ایستگاه را باید وارد فاز عملیاتی کنیم با برنامهریزیهای صورت گرفته امیدواریم سازه هسته مرکزی این ۷ ایستگاه را اجرا کنیم.
کیامرز با بیان اینکه برای تحقق اهداف امسال خود به ۱۰۰۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز است، بیان کرد: از این میزان توانستهایم ۷۰۰ میلیارد تومان آن را از طریق اوراق مشارکت جذب کنیم و در تلاش برای جذب ۳۰۰ میلیون تومان دیگر از طریق دولت و شهرداری هستیم، با این وجود تأمین ۱۰۰۰ میلیارد تومان در شرایط موجود کشور بسیار سخت است.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص عمل دولت خود به قطارشهری مشهد در سال ۱۳۹۶، عنوان کرد: بر اساس قانون بودجه سال گذشته، دولت میبایست ۹۱ میلیارد تومان به قطارشهری مشهد اختصاص میداد که بیش از این مقدار و حدود ۱۰۵ میلیارد تومان به قطارشهری مشهد اختصاص داد، در واقع در سال گذشته دولت ۱۰۰ درصد به تعهدات خود عمل کرد و حتی ۱۰ میلیارد تومان هم بیشتر پرداخت کرد. همچنین برای اولین سال دولت بیش از ۶۰ درصد از بدهی اوراق مشارکت خود را نیز پرداخت کرد.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد، افزود: در بودجه امسال نیز با وجود تلاشهای بسیار زیاد، دولت تنها حدود ۶۰ میلیارد تومان برای قطارشهری مشهد در نظر گرفته است و با توجه به اینکه قرارداد آن با دولت به امضا رسیده است، نمیتوانیم مبلغ آن را افزایش دهیم، با این وجود تلاش خواهیم کرد سقف ارواق مشارکت را بالا برده و اگر بتوانیم ۵۰۰ میلیار تومان دیگر هم از طریق اوراق مشارکت از دولت جذب کنیم.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص آخرین وضعیت تأمین واگنهای قطارشهری توسط دولت، تصریح کرد: تا سال ۱۳۹۵ تمام واگنها با همکاری قطارشهری و شهرداری مشهد تهیه میشد، اما در سال ۱۳۹۶ لایحهای در دولت تصویب شد که بر اساس آن شهرها نمیتوانند واگنهای قطارشهری را خریداری کنند و خود دولت باید واگنها را تأمین کند. مشکل این موضوع این است که دست ما در تهیه قطارها بسته خواهد شد، اما مهمترین مزایت آن این است که دیگر لازم نیست شهرها هزینه خریداری واگنها را پرداخت کنند.
کیامرز ادامه داد: در این زمینه اولین مناقصه خرید واگن برای تهران توسط دولت برگزار شد و مناقصه بعدی مربوط به خرید واگنهای شهرستانهاست و با تلاشهای انجام شده توانستیم نام شهر مشهد را در هم برای خرید ۴۷ دستگاه واگن برای خط۱ و حدود ۱۵۰ واگن خط۳ قطارشهری مشهد جای دهیم و در مجموع ۲۰۰ واگن برای مشهد در لیست خرید واگن وزارت کشور قرار گرفته است. دولت در حال مذاکره با کشورهای چین، روسیه و ایتالیا برای خرید واگنهای شهرستانهای مشهد، قم و اصفهان است. در حال حاضر حدود۳۰ تا ۴۰ درصد از واگنها را میتوان در کشور تولید کرد و تولید این واگنها توسط شرکتهای واگنسازی این سه کشور در کنار شرکتهای ایرانی انجام خواهد شد.
وی در پاسخ به سئوالی در خصوص میزان پیشرفت خط۲ قطارشهری مشهد، خاطرنشان کرد: تا امروز خط۲ قطارشهری مشهد ۸۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، طبق برنامهریزیهای انجام شده خط۲ هماکنون باید ۹۵ درصد پیشرفت میداشت که بر این اساس ۱۴ درصد از برنامه خود عقب هستیم که تنها دلیل آن کمبود منابع مالی است. برای تکمیل خط۲ قطارشهری مشهد نرخ ارز به حدود ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با ۴۰۰ میلیارد تومان میتوانیم خط۲ را به پیروزی برسانیم. امیدواریم این پروژه تا پایان سال به بهرهبرداری برسند. با توجه به این موضوع دولت حدود ۴ روز پیش قرارداد احداث خط۲ را تا پایان سال ۹۷ تمدید کرد.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد اضافه کرد: همچنین در خط۳ قطارشهری باید بر اساس برنامهریزیها باید در حال حاضر ۳۰ درصد پیشرفت فیزیک میداشتیم، اما هماکنون حدود ۱۸ درصد پیشرفت داشتهایم که تنها دلیل آن تأخیرات مالی است چراکه در مشهد از نظر تجهیزات مشکلی نداریم در واقع هماکنون با ۲۰ درصد ظرفیت خود کار میکنیم.
وی با در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص نواقص خط۲ قطارشهری مشهد، گفت: بخشهای بهرهبرداری شده خط۲ نواقصی مانند نصب آسانسورها و پلهبرقیها و فنهای هوا وجود دارد که رفع آنها۳۰ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت، اما موضوع سیگنالینگ و اطفاء حریق که با ایمنی خطوط مترو مرتبط است تقریباً کامل شده است و بر اساس استاندارهایی که داریم میتوانیم بگوییم ایمنی مردم کاملاً رعایت شده است. هماکنون ما میتوانیم سرفاصله زمانی رسیدن قطار به ایستگاهها را تا ۵ دقیقه کاهش دهیم، اما به دلیل نواقص موجود آن را زیر ۱۰ دقیقه نیاوردهایم.
کیامرز خاطرنشان کرد: هماکنون حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان جنس در گمرک داریم و از هنگامی این اجناس را از گمرک آزاد کنیم تا رفع نواقص خط ۲ حدود سه ماه زمان داریم و امیدواریم بتوانیم تا مهرماه نواقص خط ۲ را رفع کنیم.
وی با اشاره به آخرین وضعیت حفاری خط ۳ قطار شهری مشهد، بیان کرد: تا امروز ۷۹۰۰ متر در خط۳ حفاری انجام شده و هماکنون یک دستگاه حفار به حرم مطهر رسیده و دستگاه حفار دیگر نیز به زیر پل آموزگار رسیده است و امیداریم در سال ۹۷ نیز ۴کیلومتر دیگر از حفاری انجام شود. تاکنون در خط ۳ قطار شهری مشهد ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه کردهایم و برای اتمام آن به ۶۳۰۰ میلیارد تومان است که برای اینکه فاز اول این خط از میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا(ع) تا ابتدای سال ۹۹ به بهرهبرداری برسد به ۲۰۰۰ میلیارد تومان است.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با بیان اینکه ساخت هرکیلومتر مترو در کشور ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد، عنوان کرد: احداث هر یک کیلومتر تونل مترو ۳۰ میلیارد تومان هزینه دارد و روزانه به طور متوسط ۲۰ متر حفاری تونل انجام میشود که به طور متوسط روزانه ۵میلیارد تومان در این حوزه هزینه میشود.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص مشکلات ترخیص واگنهای خط ۲ قطار شهری مشهد از گمرک، اظهار کرد: واگنهای خط ۲ حدود ۶ ماه در گمرک ماندند و در شهرداری گذشته و حال تلاشهای بسیار زیادی برای ترخیص این واگنها انجام شد. برای ترخیص هر ۵۰ واگن، حدود ۴۰میلیارد تومان پرداخت شد. ما به عنوان شرکتی که زیر ساختهای کشور را انجام میسازیم، انتظار داریم گمرک همکاری بیشتری انجام داده تا محمولههای ما در گمرک نماند.
کیامرز با اشاره به اینکه ساخت ایستگاهها تماما توسط شرکتهای ایرانی انجام میشود، تصریح کرد: با این وجود همچنان در ساخت واگنها و تجهیزات به کشورهای خارجی وابستهایم.
وی همچنین با اشاره به ماجرای تغییر مسیر خط۳ قطارشهری مشهد از میدان جانباز، بیان کرد: هیچ تغییر مسیری در خط۳ قطارشهری مشهد اتفاق نیفتاد و توانسیم بدون هیچ حادثه و تخریبی مسیر مصوب را طی کنیم.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با اشاره به بدهی قطارشهری به پیمانکاران، گفت: در حال حاضر حدود ۵۰ میلیارد تومان به پیمانکاران بدهی داریم و که در مقایسه با میزان کار و بدهی سایر شهرهای کشور مقدار زیادی نیست.
وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص چرایی زیاد بودن سرفاصله اعزام قطارها به فرودگاه، بیان کرد: در حال حاضر سرفاصله اعزام قطارها به فرودگاه حدود ۱۵ دقیقه است و علت آن کم بودن تعداد مسافران در این مسیر است.
کیامرز در پاسخ به سئوالی درباره چرایی تخریب میدانها برای ساخت ایستگاههای قطار شهری و اینکه آیا روش دیگری برای ساخت ایستگاهها بدون تخریب وجود ندارد، تصریح کرد: این امکان وجود دارد که برای ساخت ایستگاههای قطارشهری میادین و خیابانها را تخریب نکنیم، اما این موضوع پرهزینه و بیفایده است چراکه این کار باعث ۱٫۵ برابر شدن هزینه ساخت ایستگاهها میشود. برای نمونه این کار در احداث ایستگاه شریعتی انجام شد.
انتهای پیام