صفحه اصلی / ورزشی / کشتی و رزمی / بی‌باک: باید استرس ملی‌پوشان تکواندو را کم کنیم

بی‌باک: باید استرس ملی‌پوشان تکواندو را کم کنیم

سرمربی اسبق تیم ملی تکواندو مردان معتقد است، باید کار بیشتری برای پیشرفت تکواندو انجام شود و استرس حاکم میان ملی‌پوشان را کم کنیم.

مهدی بی باک

مهدی بی‌باک در گفت و گو با ایسنا، در مورد نتایج تیم ملی تکواندو در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۱۸ ویتنام، گفت: من در محل برگزاری مسابقات نبوده و مبارزات تکواندوکاران را ندیده‌ام چون در سایت اینترنتی پخش می‌شد. ولی فکر می‌کنم باید کار بیشتری را در تکواندو انجام دهیم تا با پیشرفت مناسب در مسابقات آسیایی و دیگر رقابت‌های پیش رو موفق‌تر باشیم.

او با بیان اینکه همه چیز دست به دست هم می‌دهد تا عملکرد یک تکواندوکار ضعیف باشد، توضیح داد: مقابل کره‌ای‌ها نتیجه را واگذار کرده‌ایم اما، نمی‌توان گفت تنها به دلیل مسائل فنی یا روحی بوده. همه چیز در کنار هم باعث می‌شود این نتایج کسب شود. باید بدانیم تکواندو امروز با گذشته خیلی متفاوت است، به نوعی در اروپا هر چند هفته یک‌بار بدون اینکه لیگی برگزار شود تکواندوکاران مسابقه می‌دهند.

سرمربی اسبق تیم ملی تکواندو با اشاره به اینکه در مسابقاتی مثل گرندپری‌ها صرفا نتیجه گرا بودن خوب نیست، خاطرنشان کرد: هیچ وقت نباید گفت حتما قهرمانی‌ها تکرار شود، ابتدا باید برنامه‌ریزی دقیقی کرده و گام به گام به سمت جلو حرکت کنیم تا نتایج خوبی که مد نظرمان است را به دست آوریم. البته برای دست یابی به هدف و حرکت رو به جلو، باید همدلی وجود داشته باشد تا امکان استفاده از همه‌ی پتانسیل تکواندی ایران فراهم شود تا از آن استفاه کنیم.

او در ادامه با بیان اینکه عملکرد تکواندوی ایران در بخش نوجوانان خوب بوده، تصریح کرد: ما در مسابقات قهرمانی جهان نوجوانان ۷ مدال طلا کسب کردیم که با توجه به این مسئله باید روی این نفرات سرمایه گذاری کنیم، تا ضمن حفظ کردن این استعدادها آن‌ها را به بدنه اصلی تکواندو که تیم ملی بزرگسالان است اضافه کنیم. همچنین برای پیشرفت تیم ملی تکواندو یکی از عوامل خیلی مهم آنالیز رقبا است، باید همه‌ حریفان را آنالیز کرده و نسبت به آن‌ها تمرینات خود را طراحی کنیم.

بی‌باک با بیان اینکه به دلیل حضور تیم‌هایی مثل کره‌جنوبی در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا، موفقیت در این رقابت‌ها کار بسیار سختی است، ادامه داد: تیم‌هایی مثل چین، ازبکستان و قزاق نیز روی تکواندو سرمایه‌گذاری خوبی انجام داده‌اند تا در آسیا موفق شوند. البته ما هم پتانسل خوبی داریم و تیم ما با میانگین سنی ۲۱ سال یکی از جوانترین و با استعدادترین تیم‌ها است. با همه این صحبت‌ها نباید نتیجه‌گرا بود چون همین نتیجه‌گرایی، در سال‌های گذشته لطمه زیادی به تکواندوی ما زده است.

او ضمن اشاره به اهمیت حفظ تکواندوکاران جوان و با استعداد تیم ملی، تصریح کرد: بازیکنان ما استعداد و پتانسیل بسیار بالایی دارند که با حفظ آن‌ها به تیم ملی کمک می‌کنیم. نفراتی مثل “محمدرضا بخشی” که در همین رقابت‌های قهرمانی آسیا مدال طلا و بهترین نتیجه ایران را کسب کرد، از دل همین لیگ تکواندو بیرون آمده. باید کیفیت لیگ داخلی را بالا برده و با شرکت دادن همه‌ی نفرات ملی‌پوشان در جریان بازی‌های لیگ، اسپانسرهای خصوصی را وارد لیگ‌برتر کنیم. همچنین لازم است استرس را در بین تکواندوکاران کم کنیم، من استرس و اضطراب را در یک سالی که با تیم بودم به عینه حس کرده‌ام. باید همه ما دست به دست هم دهیم تا تکواندو موفق شود.

بی‌باک افزود: اگر تیم ملی تکواندو موفق شود همه‌ ما خوشحال هستیم و  این افتخار برای همه‌ی ایران است. امیدوارم تیم ملی تکواندو در مسابقات پیش رو بهترین نتیجه را کسب کند تا شاهد شادی جامعه ورزش و هواداران تکواندو باشیم.

کارشناس تکواندو با اشاره به آسیب‌های دید نتیجه‌گرایانه به این رشته، خاطرنشان کرد: به نظر من نباید صرفا برای کسب نتیجه عازم مسابقات گرندپری شویم، ما پنج تا شش سال است که این رقابت‌ها را تجربه کرده‌ایم، هدف ما باید پیشرفت تکواندو باشد. شاید یکی از دلایلی که باعث کسب نتایج ضعیف توسط تیم ملی تکواندو در چند سال گذشته شد، همین دید نتیجه‌گرایانه در گرندپری‌ها بود. باید نفراتی که تا کنون در این رقابت‌ها شرکت نکرده‌اند را جهت شرکت در گرندپری‌ها آماده کنیم تا به علاوه نتیجه، در پرورش استعداها هم فعالیت کرده باشیم. 

او با بیان اینکه کسب نایب قهرمانی هم در آسیا سخت است، توضیح داد: از نظر من حفظ همین مقام نایب قهرمانی نیز بسیار سخت است ولی این نتیجه نشان می‌دهد تکواندوی ایران پتانسیل بسیار بالایی دارد و باید از آن‌ها استفاه کنیم.

بی‌باک در خصوص سیاست گذاری فریبرز عسکری (آمادگی تدریجی تا المپیک) نیز اظهار کرد: سیاست هر کس متفاوت است اما به طور کلی باید در درجه اول المپیک را مدنظر قرار دهیم. اما در این راه المپیک مسابقات جهانی، بازی‌های آسیایی و مسابقات قاره‌ای را در پیش داریم که همگی زیر مجموعه‌ای از المپیک هستند. اگر موفقیت در المپیک را می‌خواهیم باید در این مسابقات نیز موفق باشیم تا آهسته آهسته این مسیر را طی کنیم. در این میان بازی‌های آسیایی جاکارتا که یک المپیک کوچک است، از مهم‌ترین رویدادهای ورزشی برای کاروان ورزشی ایران بوده و موفقیت در آن بسیار مهم است.

او افزود: باید برنامه‌ها و مسابقات را الویت بندی کنیم که اولین اولویت باید المپیک ۲۰۲۰ باشد. در این راه مسابقات گرندپری، آسیایی و جهانی وجود دارند که باید یک سیاست کلی را برای موفقیت در آن‌ها مدنظر قرار دهیم. البته درحال حاضر تعبیر نادرستی با این مضمون وجود دارد؛ “در المپیک گذشته نفراتی موفق شدند که در مسابقات گرندپری حضور نداشته و از رقابت‌های قاره‌ای کسب سهمیه کردند!”. این طرز فکر اشتباه است. بازیکن اردنی و ساحل‌عاجی که در المپیک گذشته عملکرد خوبی داشتند، در رقابت‌های گرندپری آب دیده شده و به دلیل برخی مسائل نتوانسته بودند از این رقابت‌ها سهمیه بگیرند، به همین دلیل از طریق رقابت‌های قاره‌ای وارد المپیک شدند.

سرمربی اسبق تیم ملی تکواندو با بیان اینکه تکواندوکاران ایران تجربه زیادی دارند، خاطرنشان کرد: تکواندوکاران ما نباید خسته شوند و لزوما به فکر کسب رنکینگ یک و دو جهان باشند، بلکه باید با برنامه‌ریزی مناسب سهمیه‌های لازم جهت حضور در المپیک ۲۰۲۰ را کسب کنند. من الان نمی‌دانم کادرفنی می‌خواهد از گرندپری‌ها کسب سهمیه کند یا از مسابقات قاره‌ای، اما در کل باید از همه‌ی پتانسیل تکواندوی ایران استفاده کنیم. قطعا با یک برنامه‌ریزی دقیق می‌توانیم در مسابقات پیش رو و خصوصا المپیک موفق باشیم.

عضو سابق تیم ملی ایران در پاسخ به این سوال، سرمایه گذاری اختصاصی روی بعضی نفرات نام آشنا شیوه درستی است؟ اظهار کرد: من فکر می‌کنم اصلا درست نیست از الان بگوییم چه کسانی المپیکی هستند. در دوره‌ی قبل المپیک با نفراتی مثل “فرزان عاشورزاده و مهدی خدابخشی” شرکت کردیم که در عرض تنها دو سال توانستند به سطح اول تکواندوی دنیا رسیده و عازم المپیک شوند. من به فدراسیون هم گفته‌ام که هیچ چیز از الان مشخص نیست و شاید یک روز تکواندوکاری مثل “محمدرضا بخشی” از رده‌های پایین بالا آمد و نتیجه خوبی بگیرد، همچنین نفرات خوب دیگری مثل “میرهاشم حسینی” هستند. به همین دلیل نمی‌توان گفت چه نفراتی فیکس تیم ملی در المپیک خواهند بود. 

او افزود: ما باید از تجربیات خود استفاده کرده و با یک برنامه خوب لیگ پویاتری را داشته باشیم. اگر لیگ‌برتر منسجم و خوبی را برگزار کنیم قطعا عاشورزاده و خدابخشی‌های جدید و بیشتری را پرورش داده و شاهد رشد آن‌ها خواهیم بود. 

مهدی بی‌باک در پایان اظهارکرد: قول می‌دهم کسانی که الان تکواندوکاران خوب جهان هستند شاید نتوانند در المپیک ۲۰۲۰ نتیاج خوبی بگیرند. در المپیک‌های قبل شاهد مدال آوری نفراتی بودیم که رنک خوبی در جهان نداشتند اما به مدال رسیدند. ما نیز نباید از الان بر روی چند نفر سرمایه‌گذاری کرده و به فکر مدال آوری آن‌ها باشیم. همگی باید به فکر رشد و پیشرفت تکواندوی ایران باشیم و با این یکی دو باخت تیم را نقد نکنیم.

نتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سعید حسنی‌پور

المپیک گل سرسبد کاراته ایران است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سعید حسنی‌پور درباره آخرین وضعیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.