صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / حذف رد پیوند استخوانی با محصولات دانش بنیان محققان کشور/بهره‌مندی ۵۰۰ هزار بیمار
حذف رد پیوند استخوانی با محصولات دانش بنیان محققان کشور/بهره‌مندی ۵۰۰ هزار بیمار

حذف رد پیوند استخوانی با محصولات دانش بنیان محققان کشور/بهره‌مندی ۵۰۰ هزار بیمار

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به تولید بیواپملنت‌های آلوگرافتی شدند که علاوه بر بی‌نیاز شدن از داروهای قوی سرکوب کننده سیستم ایمنی، رد پیوند در آن حذف شده است.

استخوان

دکتر سعید بیان‌الحق مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا عمده فعالیت این شرکت دانش‌بنیان را تولید بیو المپلنت آلوگرافت عنوان کرد و گفت: بیو ایمپلنت‌های آلوگرافت به این معنی است که از اعضای فردی جزئی را برای استفاده در بدن فرد دیگر تولید می‌شود.

وی با اشاره به خدمات این شرکت دانش بنیان خاطر نشان کرد: در این شرکت دانش بنیان، ما ۴ گروه مختلف محصولات استخوانی، دریچه‌های قلبی، بافت پوششی مانند پوست و محصولات بافت نرم مانند تاندون تولید می‌شود.

بین‌الحق تعداد محصولات استخوانی این شرکت را حدود ۱۲۰ محصول مستقل عنوان کرد و یادآور شد: ۷۰ درصد محصولات این شرکت دانش بنیان در حوزه استخوان است.

مجری طرح با اشاره به جزئیات این طرح خاطر نشان کرد: معمولا تصور عموم از پیوند بافت، بیشتر پیوند اندام تو پُر مانند کبد و کلیه است و این در حالی است که فرد اهدا کننده علاوه بر این اندام می‌تواند بافت استخوانی خود را نیز اهدا کند.

وی با بیان اینکه بیواپمپلنت‌های استخوانی آلوگرافت این شرکت بر این اساس تولید شده است، ادامه داد: فرد اهدا کننده از نظر ابتلا به تمامی بیماری‌های عفونی مهم مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا اطمینان کامل از عدم ابتلا فرد اهدا کننده به بیماری‌هایی چون هپاتیت و سایر بیماری‌ها حاصل شود.

بیان‌الحق با تاکید بر اینکه بافت استخوانی به دست آمده در طی فرآیندهایی ای سلولار می‌شود، گفت: با استفاده از این روش سلول‌های اختصاصی فرد اهدا کننده و آنتی ژن‌های آن حذف می‌شود از این رو در فرد گیرنده هیچ واکنش ایمونولوژیک و یا رد پیوند مشاهده نخواهد شد.

این محقق ادامه داد: در عین حال ساختار اصلی بافت استخوان مانند کولاژن‌، ماتریکس‌ بین سلولی و پروتئین‌های مختلف باقی می‌ماند و بعد به ۱۲۰ شکل مختلف از شفت بزرگ استخوانی تا انواع پودرهای مختلف استخوانی برش می‌خورد.

وی با تاکید بر اینکه محصول نهایی این فرآیند یک چارچوب (scaffold) است، افزود: این چارچوب در بدن فرد به گونه‌ای عمل می‌کند که سلول‌های محتلف فرد از جمله سلول‌های بنیادی با جربان خون وارد این چارچوب می‌شوند و شروع به ساخت بافت استخوانی می‌کنند.

بیان‌الحق اضافه کرد: ۳ تا ۴ ماه پس از جراحی حتی با ایکس ری هم نمی‌توان تشخیص داد که بافت استخوان ایجاد شده استخوان فرد است و یا استخوانی است که از طریق این روش تولید شده است.

وی با بیان اینکه با استفاده از این روش بافت استخوانی بسیار مناسبی در بدن فرد گیرنده ایجاد می‌شود که تا پایان عمر در بدن فرد عملکردهای خاص خود را دارد، اظهار کرد: این محصولات در همه رده‌های سنی قابل استفاده است ولی هرچه فرد جوان‌تر باشد قابلیت رشد بافت جدید به مراتب سریع‌تر خواهد بود.

مجری طرح در عین حال تاکید کرد: از آنجایی که محصولات این شرکت دارای انواع پرونئین‌های تحریک کننده ساخت استخوانی هستند از این رو این روش در همه سنین با پاسخ مثبت همراه بوده است.

بیان‌الحق حذف رد پیوند را از جمله مهمترین  مزیت این روش عنوان کرد و گفت: از آنجایی که در این محصولات سلول‌های اختصاصی فرد دهنده حذف می‌شود رد پیوند در آن حذف شده است به گونه‌ای که از ۱۳۸۸ که این محصولات وارد بازار شده است تاکنون گزارشی از رد پیوند نداشتیم.

به گفته این محقق در این روش چارچوب اصلی یافت استخوانی حفظ می‌شود از این رو نیازی به داروهای سرکوب کننده قوی سیستم ایمنی بعد از پیوند نیست.

وی با تاکید بر اینکه در این تحقیقات ما قادر هستیم هر فرم بافت استخوانی که جراح به آن نیاز داشته باشد از شفت بزرگ استخوانی تا قطعات کوچک معکبی و انواع پودرهای مختلف تولید کنیم، یادآور شد: از این رو در هر نقطه از استخوان بدن که آسیب دیدگی ایجاد شود این محصولات به عنوان ساختاری و یا به عنوان پر کننده استخوان، قابل استفاده است.

بیان‌الحق ادامه داد: پس از مدت کوتاهی از پیوند، بافت استخوانی تازه همانند بافت استخوانی که در فرد بالغ تشکیل می‌شود، در بدن فرد گیرنده شکل می‌گیرد و تا پایان عمر برای وی باقی می‌ماند.

مجری طرح با تاکید بر اینکه محصولات استخوانی تولید شده تمامی استانداردهای بین‌المللی و داخلی را در گرید ۱ کسب کرده است، افزود: تاکنون ۵۰۰ هزار نفر از خدمات این شرکت بهره مند شده‌اند و به زندگی طبیعی باز گشته‌اند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.