صفحه اصلی / استان ها / سمنان / حجم منبع اصلی آب شرب دامغان نصف شد
حجم منبع اصلی آب شرب دامغان نصف شد

حجم منبع اصلی آب شرب دامغان نصف شد

مدیر منابع آب شهرستان دامغان از کاهش دبی چشمه‌علی دامغان خبر داد و گفت: چشمه علی یکی اصلی‌ترین منبع تامین آب سد دامغان است.

چشمه علی

به گزارش کسب و کار نیوز، علی شاهرودی همچنین از کاهش حجم مخزن سد دامغان به دلیل خشکسالی‌ها و کاهش بارندگی در سال جاری خبر داد و افزود: حجم فعلی مخزن این سد از ۲۱ میلیون مترمکعب حجم کل،  به ۱۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: حجم مخزن این سد اکنون ۵۱ درصد حجم کل مخزن رسیده که نسبت به سال گذشته در این زمان، ۲۴ درصد کاهش حجم پیدا کرده است.

مدیر منابع آب شهرستان دامغان ظرفیت مخزن سد دامغان را ۲۱ میلیون مترمکعب اعلام و اضافه کرد: از آب سد برای مصارف شرب و کشاورزی این شهرستان استفاده می‌شود که با توجه به روند کاهش حجم آب و طبق برنامه  منابع مصارف و مصوب شورای حفاظت از منابع آب  استان در سال جاری برداشت آب از سد حدود ۱۰ درصد کاهش می‌یابد .

شاهرودی ادامه داد: برداشت باغ‌ها و مزارع موجود واقع در مسیر راه را یکی از عوامل اصلی کاهش چشمگیر حجم مخزن سد دامغان برشمرد و افزود: چشمه علی یکی اصلی‌ترین منبع تامین آب این سد است که اکنون دبی آن ۲۵۰ لیتر بر ثانیه است که نسبت به سه ماه گذشته، بیش از ۱۰۰ لیتر بر ثانیه کاهش یافته است.

وی تعداد بهره‌برداران بخش کشاورزی از این سد را دو هزار نفر اعلام کرد و گفت: هدف اصلی سد دامغان تامین آب شرب شهرستان دامغان و تنظیم آب کشاورزی ۲۳ روستا  و حدود ۹۰۰ هکتار از اراضی دامغان  است .

مدیر منابع آب شهرستان دامغان تصریح کرد: به صورت میانگین ماهانه ۲۵۰ هزار مترمکعب صرف آب شرب و 500 هزار متر مکعب صرف آبیاری باغ‌ها و مزارع کشاورزی پایین دست سد دامغان می‌شود .

شاهرودی جاری شدن سیلاب‌های فصلی را یکی دیگر از منابع تامین آب این سد اعلام و اضافه کرد: در ۲ سال اخیر به دلیل کاهش بارندگی فقط نیم میلیون مترمکعب آب از بروز سیلاب فصلی به سد وارد شده است که این میزان بسیار ناچیز است.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سپهبد قاسم سلیمانی

لغو همه کنسرت‌های موسیقی در سمنان تا ۲۵ بهمن

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.