صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / تامین عدالت فرهنگی رویکرد اصلی دولت تدبیر و امید است
تامین عدالت فرهنگی رویکرد اصلی دولت تدبیر و امید است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

تامین عدالت فرهنگی رویکرد اصلی دولت تدبیر و امید است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رویکرد اصلی دولت تدبیر و امید و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین عدالت فرهنگی در سراسر کشور است.

به گزارش کسب و کار نیوز، سید عباس صالحی عصر پنجشنبه در دیدار با اصحاب رسانه و فرهنگ شهرستان های ساوجبلاغ، نظرآباد، اشتهارد و طالقان در فرهنگسرای امام علی(ع) ساوجبلاغ، افزود: ایران تنها تهران نیست بلکه استعدادهای زیادی در استان ها و شهرستان های ایران وجود دارد که رقابت می کنند.
وی اضافه کرد: یکی از خدمات انقلاب اسلامی همین عدم تمرکز گرایی بوده و انقلاب اسلامی یکی از خدماتی که ارائه داده این است که فضای آموزشی و فرهنگی را در کشور فراگیرتر کرد، تمرکز گرایی را به هم ریخت و این اقدام باعث شد تا امروز کسی نمی تواند ادعا کند که بین تهران و دیگر استان های کشور به اندازه زمین تا آسمان فاصله است و این فاصله روز به روز در حال کاهش است.
صالحی گفت: در گذشته کسانی که به دنبال کارهای فرهنگی و هنری بودند باید به تهران و مراکز استان ها می رفتند، اما امروز استعدادها گسترده تر شده و مسئولان نیز باید فعالیت هایشان را با ارتقای استعدادها پیش ببرند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه توسعه زیرساخت ها از دیگر برنامه های این وزارتخانه است، خاطرنشان کرد: بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محدود است، اما با این وجود به دنبال این هستیم تا امکانات زیر ساختی را در تمامی استان های کشور گسترش دهیم.
وی ادامه داد: در بودجه سال ۹۷ قرار شده رقم قابل توجهی به استان ها اختصاص یابد. تلاش می کنیم توزیع اعتبار بین استان های کشور به صورت عادلانه را ادامه دهیم.
صالحی گفت: این نگاه در خصوص بودجه با برنامه ریزی برای سفرهای برنامه ای ۲ تا ۴ روزه ترکیب شده تا چشم اندازی برای توزیع امکانات و ارتقای خلاقیت ها در استان ها داشته باشیم. به همین منظور تفاهم نامه هایی با استان ها به مدت ۳ سال امضاء می کنیم تا بتوانیم مرادوات خود را با استان ها براساس امکانات موجود تنظیم کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به سرانه فرهنگی استان ها، اظهار داشت: زمانی تصور از شهر این بود که باید آسفالت باشد، اما بعد از مدتی که شهر نفسش بند آمد، متوجه شدیم که شهرها به فضاهای فرهنگی هم نیاز دارند.
صالحی گفت: شهرهایی که فرهنگسرا کم دارند، کانون های فرهنگی و هنری و قرآنی و مسجد کم دارند، با مشکلاتی از جمله آسیب های اجتماعی مواجه می شوند، به همین جهت شهر را فقط نباید با فضای سبز بببنیم، بلکه سرانه فضای هنری و فرهنگی نیز باید در شهرها دیده شود.
وی ادامه داد: امکانات دولت زیاد نیست، اما می توان امکانات دولتی و عمومی را تجمیع و بخش خصوصی را به میدان آورد و ترکیب فعالیت ها را به سمت فضاهای فرهنگی و هنری شهرها برد.
صالحی با اشاره به اینکه با هماهنگی بخش خصوصی مکان های فرهنگی در استان ها ایجاد می شود، گفت: این مساله در تفاهم نامه ها با استان ها دیده شده تا با کمک بخش خصوصی هر چه بیشتر در توسعه زیرساخت ها گام برداریم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امکان نمایش محصولات فرهنگی و هنری استان ها از جمله مسایلی است که فرصت سازی برای کشف استعدادها را ایجاد می کند، خاطرنشان کرد: توسعه گالری های موقت و دایمی را در استان های کشور در برنامه داریم.
صالحی توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی را از دیگر رویکردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد و افزود: در خصوص سهمیه کتاب و تجهیز کتابخانه ها که یک فرصت برای توسعه فرهنگی و اجتماعی است نیز برنامه هایی در دست اقدام است و به صورت جدی این مهم را دنبال می کنیم.
وی تفویض اختیار و کاهش پروسه زمانی صدور مجوزها را از اولویت های این وزارتخانه دانست و اظهار داشت: در برنامه ای که به مجلس تقدیم شد، ۴۰ برنامه در قالب ۸ کلان پروژه تعریف شده که یکی از این کلان پروژه ها، مدیریت هوشمند بوده تا خدمات فرهنگی را در قالب دولت الکترونیک ارائه دهیم تا بدون رجوع فیزیکی کار ارباب رجوع انجام شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: در ۶ ماه گذشته با راه اندازی پنجره واحد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیاز به مراجعه حضوری کاهش پیدا کرده که باعث می شود هم کاهش فاصله زمانی و هم مدیریت تمرکز زدایی رخ دهد.
وی با بیان اینکه حمایت از هنرمندان از دیگر برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: در طول یک سال گذشته تعداد بیمه شدگان را به ۳۰ هزار نفر رسانده ایم و هدف این است که تا این فضای بیمه ای را در بین هنرمندان در سراسر کشور گسترش دهیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سابقه فرهنگی و تاریخی و مذهبی استان البرز اشاره کرد و گفت: این منطقه جایگاه اهل بیت است، سابقه کهن تمدنی در هزاران سال از این منطقه برخاسته و جز افتخارات سرزمین ایران شناخته می شود.
صالحی تاکید کرد: شخصیت های بزرگ علمی، فرهنگی و هنری استان البرز در حوزه های متنوع نه تنها افتخاری برای البرز هستند، بلکه افتخاری برای کشور محسوب می شوند. شخصیت های متعددی که تک تک آنان می توانند ستارگان درخشانی برای کشور باشند.
وی ادامه داد: یکی از مسایلی که می تواند پاره ای از گسست های ما را کاهش دهد، این است که هر چه بیشتر این ستارگان را به مردم، به خصوص نسل جوان معرفی کنیم تا این نسل با گذشته خود ارتباط بیشتری گرفته و بدانند که چه ریشه هایی دارند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: این ستارکان باید هر چه بیشتر معرفی و مورد تکریم قرار بگیرند تا نسل جوان بداند که به چه گذشته و ریشه ای متصل است.
در این نشست، اصحاب رسانه و فرهنگ شهرستان های استان البرز مسایل و مشکلات خود را با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در میان گذاشتند.
۷۴۱۴/۱۵۳۵

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.